خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت:

بسته حمایت از تولید هفته آینده تقدیم مجلس می شود/ معافیت شش ماهه صنایع کوچک از مالیات ارزش افزوده

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۴۱۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود یک میلیون شغل در صنایع کوچک و متوسط ایجاد شده اند، گفت: بسته حمایت از تولید هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط با اشاره به اهمیت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط گفت: امروزه در دنیا این واحدها ستون فقرات فعالیت‌های اقصادی هستند و در اقتصاد جهانی جایگاه مهمی دارند در کشورمان نیز 90 درصد صنایع کشور در این رده هستند و ضمن اشتغال برای یک میلیون نفر ارزش تولیدات آنها به 17 میلیارد دلار می‌رسد.

شریعتمداری اظهار داشت: در ایران سهم اشتغال واحدها کوچک و متوسط حدود ۴۵ درصد است و این رقم نشان می‌دهد که این موضوع نیاز به توجه بیشتر دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید به صادرات تولیدات بخش صنایع کوچک توجه بیشتری شود و مدتی صادرات در این بخش تعطیل شده بود، اما در حال حاضر اقداماتی انجام شده و بخشی از تولیدات این بخش در حال صادرات است.

شریعتمداری ادامه داد:برای این صنایع باید برنامه‌ریزی کوتاه مدت درجهت بالا بردن بهره‌وری و از بین بردن نقاط ضعف طراحی کرد. ضمن آنکه باید شرایط حضور آنها در بازار کشورهای همسایه و دوردست را فراهم آورد.

وی ادامه داد: صنایع کوچک نسبت به صنایع بزرگ از تاب‌آوری کمتری برخوردار هستند به طوری که تکانه‌های ارزی اخیر بر روی آنها تاثیر زیادی گذاشته است و نیاز است مجلس برای حمایت از آنها توجه خاصی داشته باشد.

وی با اشاره به نحوه تخصیص ارز گفت: صنایع بزرگ توانستند خود را با سامانه نیما تطبیق دهند اما صنایع کوچک نتوانستند به همین منظور در تمامی استان‌ها دفاتری برای حل مشکل این صنایع به خصوص در حوزه ارزی و ریالی ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی باید ارز خود را از بازار ثانویه تامین کنند این در حالی است که تا یک هفته پیش آنها ارز مبادله‌ای می‌گرفتند بر همین اساس برای اینکه این صنایع آسیب کمتری ببینند بسته حمایتی برای آنها تدوین شده که یکشنبه هفته آینده به هیئت دولت ارائه می‌شود.

وزیر صنعت گفت: ما پیشنهاد دادیم برای یک دوره شش ماهه مالیات ارزش افزوده از این واحدها گرفته نشود و در حوزه تامین اجتماعی نیز برخوردها ساده‌تر شود که البته این امر نیازمند قانون است اما می‌توان در ستاد سران سه قوه آن  را مطرح و شرایط جدید را مصوب کرد. زیرا پیش بینی ما این است که در چند هفته آینده مواد اولیه این صنایع گرانتر شود پس نیازمند بسته حمایتی و تسهیل قوانین هستیم.

شریعتمداری اظهار داشت: وضعیت صنعت امروز قابل مقایسه با شروع جنگ تحمیلی نیست و تامین نیازمندی‌های این واحدها نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز