خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

بسیاری از تصمیم‌گیران امروز صلاحیت ندارند/ رانت و فساد، سرمایه‌های اجتماعی را از بین می‌برد/ مردم در زمان جنگ احساس امنیت بیشتری داشتند

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۳۱۷

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در زمان جنگ ما منابع کافی نداشتیم اما شاهد نابرابری امروز در کشور نبودیم. احساس امنیت مردم در آن زمان بیشتر بود و بخش بزرگی از جامعه در سیاستگذاری مشارکت داشتند. الان هم با توجه به پتانسیل‌های بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد معتقدیم با تصمیمات به موقع و صحیح امکان حل بحران‌های فعلی وجود دارد، فقط روش‌ها باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایرانی غلامرضا شافعی رئیس این اتاق با انتقاد از روند تصمیم‌گیری در کشور گفت: دولتمردان و تصمیم‌گیران نباید از بخش خصوصی انتظار داشته باشند که تنها مجری تصمیمات باشند. در جاده یک‌طرفه نمی‌توان کار کرد. تصمیم‌گیران باید در مقابل تصمیماتی که  اتخاذ می‌کنند پاسخگو باشند.

شافعی ادامه داد: ما بارها گفته‌ایم که برای حل مشکلات کشور باید روش‌ها اصلاح شود. بیش از سه دهه است که تصمیم صحیحی برای اقتصاد کشور گرفته نشده و روند توسعه به تعویق افتاده است و در برخی مواقع شاهد تعلل در این زمینه بوده‌ایم. حتی برخی موارد شاهد تصمیمات معکوس به ضرر کشور بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بیش از سه دهه است که دولت‌ها بدون اقدامات واقعی برای دستیابی به توسعه ژست آن را می‌گیرند و سوءاستفاده بسیار گسترده‌ای از مفاهیم و واژه‌هایی همچون خصوصی‌سازی، تولید و حمایت از بخش خصوصی شده است اما ما نه تنها به سمت توسعه حرکت نکردیم بلکه موجبات عقب‌گرد را نیز فراهم آورده‌ایم.

شافعی تصریح کرد: از سوی دیگر سال‌هاست سیاست‌های دولت مبتنی بر اخذ مالیات از فعالیت‌های تولیدی و مزدبگیران متمرکز شده است. وابستگی شدید دولت به درآمدهای نفتی ربطی ندارد. سیاست غلط مالیاتی موجب رشد بیش از اندازه نقدینگی شده است که نتوانسته این حجم را به سمت تولید هدایت کند. از طرفی این سیاست غلط امروز به خوبی قابل لمس است.

شافعی با اشاره به اظهارات رهبری در زمینه مبارزه با فساد گفت: رهبر انقلاب همواره در مبارزه با فساد تاکید داشته‌اند. رانت و فساد سرمایه‌های اجتماعی را از بین می‌برد و در نهایت منجر به فقر اجتماعی در جامعه می‌شود.

وی افزود: در زمان جنگ ما منابع کافی نداشتیم اما شاهد نابرابری امروز در کشور نبودیم. احساس امنیت مردم در آن زمان بیشتر بود و بخش بزرگی از جامعه در سیاستگذاری مشارکت داشتند.

شافعی گفت: جستجوی راهکار برای دور زدن تحریم‌ها موجب رانت و فساد در کشور می‌شود و نگرانیم دوباره این موضوع تکرار شود. نفس‌های اقتصاد به شماره افتاده اما با توجه به پتانسیل‌های بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد معتقدیم با تصمیمات به موقع و صحیح امکان حل بحران‌های فعلی وجود دارد. فقط روش‌ها باید اصلاح شود.

رئیس اتاق بازرگانی افزود: بسیاری از تصمیم‌گیران امروز صلاحیت ندارند. تصمیم‌گیری‌های ارزی بدون توجه به بخش خصوصی کشور موجب شد خسارت‌های زیادی بر آنها در این بخش وارد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز