خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتاق بارگانی ارومیه:

صادرات به عراق با همان کیفیت قبل انجام می‌شود/ دولت عراق قادر به پیروی از تحریم‌های آمریکا نیست/ کاهش ارزش لیر به دلیل از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۱۴۰

نایب رئیس اتاق بارگانی ارومیه گفت: کاهش ارزش پول ملی ترکیه بیشتر به سبب از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی است تا اقتصادی البته باید این را در نظر داشت که اثر گذاری این اتفاق شبیه ایران نیست به طور مثال در چند روز اخیر حجم سفر گردشگران خارجی به این کشور به سبب ارزان شدن لیر چند برابر شده و بخش‌های توریستی ترکیه روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارند.

علی دیلمقانیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین روند تجارت با عراق گفت: علی‌رغم شایعات مطرح شده و اظهارنظرهای غیر کارشناسی برخی از مسئولین کشور، در حال حاضر مشکلی برای تجارت با عراق نداریم و اکنون مرزها باز هستند و اجناس مانند قبل صادر می‌شوند اگر هم مشکلی وجود دارد همان مشکلات قدیمی همچون باربری کالا و مشکل صادرات سوخت است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: در بحث صادرات کالاهای ساخته شده مشکلاتی از سمت خودمان به وجود آمده و کالاهایی که مواد اولیه آنها وارداتی است به سبب مشکلاتی که در ثبت سفارش ترخیص و مبادلات بانکی به‌وجود آمده نمی‌توان با همان قیمت و حجم قبل تولید و صادر کرد.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه نخست وزیر و برخی از مقامات عراق اعلام کردند که به برخی از تحریم‌های آمریکا پایبند هستند اما در عمل این اتفاق رخ نخواهد داد کما اینکه مجامع مختلف عراق نیز در برابر این اظهارت نخست وزیر موضع گیری کردند.

دیلمقانیان در خصوص علل اجرایی نشدن تحریم‌های آمریکا از سوی عراق گفت: علت‌های مختلفی وجود دارد همچون ارتباط ریشه‌داری که بین مردم دو کشور وجود دارد و یا مزیت قیمت و دسترسی راحت به کالاهای ایرانی از علل اصلی این اتفاق هستند.

وی افزود: تاجران عراقی نمی‌توانند مواد غذایی و مصالح ساختمانی را با قیمت و کیفیت نسبی ایران از هیچ بازار دیگری تامین کنند این درحالی‌ست که ترکیه و عربستان سهم خوبی از بازار عراق دارند اما در نهایت رابطه تنگاتنگی که بین مردم دو کشور وجود دارد برتری خوبی به ما داده است.

عضو اتاق ایران افزود: از سال‌ها قبل ما بحث بانکی با عراق نداشتیم و تمام مراودات مالی از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد الان هم محدودیت‌های بانکی تاثیری در تجارت دو کشور ندارد و اگر تصمیم‌های یک‌شبه و اظهارنظرهای غیر مسئولانه نباشد فکر نکنم تجارت دو کشور دستخوش تحولات آنچنانی شود.

عضو گروه دوستی ایران و ترکیه پارلمان بخش خصوصی کشور در خصوص کاهش ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار گفت: این اتفاق از دو سال پیش آغاز شد و اکنون سرعت بیشتری به خودش گرفته است. زمانی که اردوغان تصمیم گرفت برای تثبیت حاکمیت خودش تغییراتی در قانون اساسی به وجود آورد و قدرت اجرایی نخست وزیری را به ریاست جمهوری منتقل کند. اخراج 20 هزار کارمند دولت و برخورد با مطبوعات مجامع مختلف ترکیه را حساس کرد و باور و اعتماد مردم به حاکمیت ضعیف شد هرچند حزب اردوغان به واسطه نفوذ برخی افراد حزب در بین جامعه توانست پیروز انتخابات شود اما باز نتوانست فاصله بین حاکمیت و مردم را ترمیم کند.

وی افزود: کاهش ارزش پول ملی ترکیه بیشتر به سبب از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی است تا اقتصادی البته باید این را در نظر داشت که اثر گذاری این اتفاق شبیه ایران نیست به طور مثال در چند روز اخیر حجم سفر گردشگران خارجی به این کشور به سبب ارزان شدن لیر چند برابر شده و بخش‌های توریستی ترکیه روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارند از طرف دیگر صادرات این کشور عمدتا کالاهایی با ارزش افزوده بالا و کمتر وابسته به مواد اولیه وارداتی است، برعکس ما که مواد اولیه بیشتر کالاها وارداتی است و نرخ دلار تاثیر زیادی در قیمت تمام شده کالا دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز