خبرگزاری کار ایران

عبده تبریزی:

۷۰ درصد قیمت مسکن در تهران مربوط به قیمت زمین است

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۲۸۰

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی خواستار برنامه ریزی صحیح برای تعادل بخشیدن به قیمت زمین برای افزایش دوباره آن در دوره های آتی شد و گفت: سوداگران زمین به دلیل روابط خاصی که داشته اند و از قدرت بهره گرفته اند به تغییر کاربری پرداختند و با اینکار افزایش قیمت زمین رخ داده است. به همین دلیل اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای تعادل بخشیدن به قیمت زمین انجام نگیرد باز هم شاهد افزایش قیمت زمین در دوره‌های بعد خواهیم بود.

به گزارش ایلنا، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی، در سمینار سیاست‌های توسعه زمین با موضوع سوداگری زمین و آثار مخرب آن در اقتصاد به بیان نقطه نظرات خود در این رابطه پرداخت و گفت: سوداگری زمین از سال ۹۲ به بعد بسیار مورد نقد قرار گرفت و در رابطه با آن صحبت های فراوانی شد. به نظر می رسد سوداگران ویژگی خاصی دارند از جمله اینکه این افراد هیچگونه ارزش افزوده ای بر روی زمین خلق نمی کنند. بلکه به دلیل روابط خاصی که دارند با روابطی که دارند به تغییر کاربری می پردازند و قیمت آن را افزایش می دهند.

وی ادامه داد: سوداگران از این دست به آن دست شدن زمین، سود می برند. به واقع سوداگری زمین، بی ثبات کننده و مانع توسعه است و ارزش هایی که سوداگری برای زمین ایجا می کند برای جامعه، فایده اقتصادی و اجتماعی ندارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی همچنین گفت: امروز شاهدیم که در نظام بانکی این همه ارزش در بخش زمین و ساختمان جمع شده است و دلیلش نیز به سوداگری زمین مرتبط است. در حال حاضر در ایران، دولت ها از رانت هایی که برای سوداگری زمین ایجاد می‌شده، مالیت اخذ نمی‌کنند؛ بنابراین سوداگری زمین، فشار زیادی بر سایر بخش‌های اقتصادی ایجاد کرده است.

عبده‌تبریزی با اشاره به اینکه ارزش افزوده فراوانی از طریق انباشت سرماه ها در خرید زمین توسط بانک ها ایجاد شده است، افزود: افزایش قیمت زمین همواره سبب ایجاد رونق کاذب برای مسکن در مدت کوتاهی شده و پس از آن دوباره رکود به مسکن بازگشته است. معتقدم اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای تعادل بخشیدن به قیمت زمین انجام نگیرد باز هم شاهد افزایش قیمت زمین در دوره‌های بعد خواهیم بود.

این اقتصاددان، همچنین افزایش قیمت زمین را بر افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات تاثیر گذار دانست و ادامه داد: افزایش قیمت زمین حتی یک اشتغال مولد هم ایجاد نمی کند. اگر قیمت زمین کاهش یابد منابع هنگفتی که در این محل انباشت شده آزاد می شود که می تواند برای سرمایه گذاری در سایر بخش های مولد و اشتغال زا بکار رود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر نظام مالیاتی کارآمدی برای ارزش های بدون فایده افزایش قیمت زمین داشته باشیم، طبیعی است که دائما از دست به دست شدن و انتقال طولی زمین از مالکی به مالک دیگر جلوگیری می‌شود.

وی یادآور شد: هزینه های ساخت مسکن به هزینه زمین در کلانشهرها ۳۰ به ۷۰ درصد است که این اتفاق به شهرسازی صدماتی وارد آورده است.

عبده‌تبریزی گفت: در ۲۰ سال اخیر تعداد شرکت هایی که دپارتمان‌های ساختمانی ایجاد کرده‌اند، روز به روز افزایش یافته است. به عنوان مثال، بانک‌ها، شرکت‌های صنعتی و تولیدی، شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های خودروسازی، شرکت‌های فولادی و ... زیرمجموعه‌های ساختمانی ایجاد کرده‌اند، این در حالی است که این شرکت‌ها قرار نیست از محل ساخت و ساز سود ببرند، بلکه عمدتاً به دنبال انتفاع از منابع سوداگری زمین هستند.

عبده تبریزی یادآور شد: سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان سیاستگذار اصلی زمین‌شهری موظف است تا قیمت زمین در سراسر کشور را برای همه شهروندان قابل تحمل نگه دارد. این سازمان می‌تواند با اعمال سیاست‌ها و ابزارهایی مانند ابزارهای مالیاتی و تعیین نوع کاربری، از افزایش قیمت زمین جلوگیری کند.

وی همچنین گفت: مدیر زمین جمهوری اسلامی ایران می داند که تا آن زمان که ساختارهای تصمیم گیری مربوط به مدیریت اراضی برعهده افرادی است که صرفا روی منافع خاص خودشان اخذ تصمیم می کنند منابع مشترک زمین در جغرافیای ایران به نرخ غیرقابل پایداری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عبده تبریزی ادامه داد: کاهش بازار زمین و کاهش سهم زمین در قیمت نهایی مسکن، کالا و خدمات به تقویت قدرت خرید خانوارها منجر می شود. افزایش قیمت زمین شهری به افزایش هزینه های ایجاد و توسعه خدمات شهری منجر می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز