خبرگزاری کار ایران

رضا اردکانیان خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیاردی برای آب شیرین‌کن‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۷۱۸

وزیر نیرو گفت: دولت با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی ، آب های شور و غیرقابل استفاده را شیرین و برای مصرف شرب ساکنان مناطق مرزی و دیگر نقاط کشور آماده می کند.

به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان امروز در مراسم بهره برداری از تاسیسات آب ‌شیرین‌کن شهرهای بندرترکمن و گمیشان از توابع استان گلستان اظهار داشت: دولت از طرح های مشابه برای توسعه پایدارتر مناطق مرزی تا حد امکان حمایت خواهد کرد. 

وی به بهره برداری از طرح آب شیرین کن در گلستان اشاره کرد و گفت: این طرح با سرمایه گذاری بیش از ۳۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی ساخته و اجرا شد که بهره برداری از آن مشکل کمبود آب شهرهای بندرترکمن و گمیشان را برطرف می کند. 

وزیر نیرو ادامه داد: بهره برداری از این طرح با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار مترمکعب در روز، ۱۷ هزار مشترک خانگی را از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند خواهد کرد. 

اردکانیان به آغاز زهکشی ۱۲ هزار هکتار از اراضی شوره زار شمال گلستان نیز اشاره کرد و افزود: تامین کامل اعتبار این طرح و اجرای به موقع آن می تواند زمینه ساز شکوفایی اقتصادی و رونق بیشتر در بخش کشاورزی و زراعی این استان شود. 

تاسیسات آب شیرین کن بندرترکمن با ظرفیت تصفیه روزانه ۱۰ هزار مترمکعب آب لب شور وارد مدار بهره‌برداری شد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان در این مراسم گفت: اجرای طرح آب شیرین کن نیازآباد بندرترکمن از مهرماه سال ۹۳ با هدف تصفیه آب‌های لب شور (حاصل ازچاه های حفرشده) و استحصال آب شرب از آن آغاز و هم اینک بهره برداری رسمی شد. 

محمد هادی رحمتی اظهار داشت: طرح ایجاد تاسیسات آب شیرین کن غرب گلستان با استفاده از توان و سرمایه بخش خصوصی و در قالب قراردادهای (BOO) (ساخت، تملک و بهره‌برداری) با مشارکت شرکت رعد آب جنوب اجرا شده و دولت آب تولید شده را به صورت تضمینی خریداری می‌کند. 

وی اضافه کرد: این تاسیسات آب خام لب شور را از طریق چاه‌های احداث شده در پیرامون هسته تصفیه دریافت می‌کند و هفت هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب قابل مصرف به شبکه منطقه تزریق خواهد کرد. 

رحمتی افزود: روش اجرایی تاسیسات آب شیرین بندرترکمن به صورت فیزیکی انجام می‌شود و حذف باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر میکروب‌ها با «اسمز معکوس» نیز به میزان ۱۰۰درصد صورت می‌گیرد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: نمک‌زدایی و شیرین سازی آب‌های لب شور از جمله سیاست‌های موفق وزارت نیرو در دولت تدبیر و امید برای تأمین آب شرب و آب مورد نیاز صنایع کشور است. 

به گفته وی، این تاسیسات در گلستان نقش موثری در تأمین آب شرب مورد نیاز جمعیت ۱۶۰ هزار نفری ساکن در شهرهای سیمین شهر، گمیش تپه، بندرترکمن و حدود ۶۰ روستای این منطقه دارد. 

شهرستان‌های گمیشان و بندرترکمن در شمال غرب و غرب گلستان از سال‌ها قبل به سبب کاهش دبی چاه‌های تأمین کننده آب و هدررفت در شبکه آبرسانی این منطقه با کمبود آب شرب بویژه در ماه‌های گرم سال مواجه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز