خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه فروشندگان چلوکباب و چلوخورشت:

سنگدان کپک زده و مرغ مرده در غذای دستفروشان استفاده می شود/ مردم مناطق شمال شهر هم مشتری غذای ارزان شده‌اند/ 60 واحد صنفی مجبور به تعطیلی شده اند/ مالیات 2 میلیونی پارسال را امسال 20 میلیون اعلام کردند

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۵۶۷

رییس اتحادیه فروشندگان چلوکباب و چلوخورشت گفت: واحدهای صنفی ما که سال گذشته دو میلیون تومان مالیات می داده اند برگه مالیات جدید آنها 20 میلیون تومان آمده است که بعد از چانه زنی و دیدن برخی افراد و طی مراحل خاص که مردم می دانند چیست این عدد به 10 میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

ناصر حسینی تبریزی در خصوص افزایش مسمومیت های غذایی در تهران با وجود گرم شدن هوا گفت: متاسفانه علیرغم اطلاع رسانی فراوان ما و هشدارهایی که در این  چند وقت به مسوولان و مردم داده‌ایم اما تعداد دستفروشان بیشتر شده و این به سبب عدم قاطعیت در برخورد با تخلفاتی است که مستقیم با سلامت مردم سروکار دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان چلوکباب و چلوخورشت گفت: این عدم قاطعیت با دستفروش ها سبب شده که حتی برخی واحدهای صنفی بدون گرفتن جواز اقدام به فروش مواد غذایی کنند؛ به طور مثال در پل طبیعت که یکی از جاذبه های توریستی تهران است واحدهایی مشغول به کار هستند که بدون داشتن جواز اقدام به فروش مواد غذایی می کنند و فقط به پشتوانه اجاره ای که به شهرداری داده‌اند با گرفتن یک غرفه با حداقل متراژ انواع غذاها را به مردم می دهند.

وی افزود: متاسفانه با وجود مراجعه بازرسان اداره بهداشت و پلمپ این واحدها صاحبان این مراکز صنفی نهایتا بعد از 5 روز با پرداخت جریمه دوباره فعالیت خود را از سرمی گیرند همین عدم قاطعیت است که دیگر کسی از واحدهای نظارتی و اجرایی حساب نمی برد و به فعالیت خودشان با همان تخلفات ادامه می دهد.

حسینی ادامه داد: یک واحد صنفی فروش غذا همچون چلوکباب و چلو خورشت برای شروع کار باید از اتحادیه جواز بگیرد که شامل تایید مدیریت و عدم سوء سابقه فرد است از طرف دیگر از لحاظ بهداشتی نیز باید صاحب مغازه و افرادی که در آن مشغول به کار هستند هر کدام به طور جداگانه پروانه بهداشتی داشته باشند و کلاس های بهداشت فردی را گذرانده باشد حال کسی که تمام این مراحل را طی کرده باشد و به طور مداوم از سوی اتحادیه و اتاق اصناف تحت نظارت باشد کمتر تخلف می کند.

 رییس اتحادیه فروشندگان چلوکباب و چلوخورشت اظهار داشت: متاسفانه امروز در مراکز توریستی و اصلی شهر تهران برخی فقط با داشتن مجوز از سوی شهرداری بدون هیچ گونه نظارتی از سوی اتحادیه و اتاق اصناف مواد غذایی را به مردم می فروشند و با سلامت مردم بازی می کنند. از سوی دیگر دستفروش ها که تا بیش از این در بازار و مراکز شهر تهران بودند امروز حتی در جردن و شمال شهر فعالیت می کنند به طوری که هر فردی می تواند از ساعت 11 ظهر به بعد خانم هایی را بینند که در پشت ماشین خود انواع غذا را به قیمت نازلی می فروشند آنها نیز با پرداخت 50 هزار تومان یا نهایتا دادن چند غذا به ماموران شهرداری به راحتی به فعالیت خود ادامه می دهند.

حسینی ادامه داد: قیمت ارزان و عدم آگاهی مصرف کننده از نحوه طبخ این غذاها سبب شده که ما هر روز شاهد افزایش دستفروش ها باشیم اگر مردم این سوال را از خود بکنند که برای پختن این غذا مواد اولیه لازم است و یک جای بهداشتی نیاز دارد تا یک چلوکباب یا چلو خورشت طبخ شود چگونه است چلوخورشتی که حداقل قیمت تمام شده آن 10 تا 12 هزار تومان است شش هزار تومان فروخته می شود. در اکثر کوبیده هایی که دستفروشان به خریداران می دهند سنگدان مرغ مشاهده شده که برای ارزان تر تمام شدن غذا سنگدان های فاسد و کپک زده را به قیمت ارزان تر از سنگدان های سالم خریداری می کنند و چون آنها چرخ می شوند مصرف کننده متوجه نمی شود و یا در مورد چلومرغ ها از مرغ هایی استفاده می کنند که قبلا مرده یا اصطلاحا به آنها مرغ پنچری می گویند.

رییس اتحادیه فروشندگان چلوکباب و چلوخورشت افزود: از طرف دیگر این افراد چون هیچ گونه مالیات، اجاره و هزینه های معمول را پرداخت نمی کنند و شاید در زیر زمین خانه غذا را طبخ می کنند هزینه آنچنانی ندارند اما امروز واحدهای صنفی ما که سال گذشته دو میلیون تومان مالیات می داده اند برگه مالیات جدید آنها 20 میلیون تومان آمده است که بعد  از چانه زنی و دیدن برخی افراد و طی مراحل خاص که مردم در جریان آن هستند این عدد به 10 میلیون تومان کاهش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: دیگر مطابق قانون قوت لایموت مردم از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف است. اما امروز یک کارگری که می خواهد یک پرس غذا بخورد باید 9 درصد مالیات ارزش افزوده بدهد یعنی حداقل 1200 تومان در یک پرس غذا .

حسینی اظهار داشت: فروش و فعالیت اعضای صنف ما نسبت به 6 ماهه سال گذشته بسیار کمتر شده است و از ابتدای سال تا به امروز حداقل 60 واحد چلوکبابی به صورت رسمی عدم فعالیت خود را اعلام کرده اند.

وی گفت: فعالیت دستفروش ها و مالیات بالا علت اصلی تعطیل شدن کسب و کار همکاران ما است. در هر کدام از این 60 واحد حداقل 5 نفر مشغول به کار بودند اما الان معلوم نیست این افرادی که بیکار شده اند چه کاری انجام می دهند چون وضعیت بقیه همکاران نیز مساعد نیست و در حال تعدیل نیرو هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز