خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا؛

نامه 3 فولادساز به وزیر صنعت/ قبل از بورس کالا، قیمت‌گذاری دستوری منشاء رانت بود/ از تصمیم‌گیری شتاب‌زده خودداری کنید

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۵۸۴

سه فولادساز اصلی کشور (فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان) در نامه‌ای به وزیر صنعت نسبت به بازگشت به فضای قبل از تاسیس بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مدیران فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان از شریعتمداری خواستند از اتخاذ هر گونه تصمیم شتاب‌زده و عجولانه برای تعیین قیمت دستوری برای محصولات فولادی که زمینه‌ساز ایجاد رانت برای عده‌ای خاص است، خودداری کند.

بر اساس اطلاعات واصله، در بخشی از این نامه آمده است: از بدو تاسیس کاملا طبیعی بود افرادی که در سایه شیوه قیمت‌گذاری دستوری قبل از راه‌اندازی بورس به ثروت‌های کلانی رسیده بودند، به انحاء مختلف با آن مخالفت کرده و مکانیزم کشف قیمت بورس را زیر سوال ببرند و برای بازگرداندن مکانیزم قبلی که متضمن سود سرشار آنان بود از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

در بخش دیگری از این نامه خطاب به شریعتمداری عنوان شده: در شرایطی که قیمت محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا توسط خریداران و بر اساس شرایط روز تعیین می‌شود، هرگونه تعیین قیمت به صورت دستوری و خارج از روال کشف قیمت در بورس نه‌تنها هیچ تاثیری در کاهش قیمت محصولات پایین‌دستی و کالایی که دست مردم به عنوان مصرف‌کننده نهایی می‌رسد ندارد، بلکه تجربه چهار سال گذشته نشان داده با کاهش قیمت فولاد، قیمت هیچ یک از محصولات پایین‌دستی کاهش نیافته و چنین تصمیماتی تنها باعث زیان فولادسازان و سرازیرشدن مجدد رانت میلیاردی به جیب واسطه‌ها و سبب افزایش نقدینگی غیرمولد و تورم‌زا در کشور خواهد شد.

در انتهای این نامه تاکید شده است: خواهشمند است دستور فرمایید از هرگونه تصمیم‌گیری عجولانه و غیرکارشناسی بدون لحاظ کردن نظر فولادسازان و ایجاد زمینه رانت برای عده‌ای خاص خودداری نمایند تا بتوان از طریق تعامل بیشتر با همه ذی‌نفعان به راهکار منطقی و عملی برای رسیدن به قیمت منطقی دست یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز