خبرگزاری کار ایران

محمد فاضلی:

باید توازنی از نیروی اجتماعی در حقوق آب شکل گیرد/توازن نباشد حاکمیت قدرت خود را با ذی‌نفعان به اشتراک نمی‌گذارد

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۳۰۴

رییس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو گفت: باید توازنی از نیروی اجتماعی در حقوق آب شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد فاضلی در همایش چالش‌های حقوقی حکمرانی آب گفت: حقوق و حکمرانی آب چالش های جدی دارد بنابراین در وزارت نیرو مرکزی به عنوان امور اجتماعی منابع آب و انرژی تشکیل شده است و بحث جدی حکمرانی آب و خلاء هایی که در این زمینه وجود داشت فضایی در وزارت نیرو ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اگر از موضع جامعه شناسی به موضوع نگاه کنیم چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد از جمله اینکه حقوق آب باید تبدیل به لایحه و قانون و دستورالعمل شده و اجرا شود اما باید پرسید چرا آنچه نوشته می‌شود و به عنوان حقوق آب مطرح می‌شود اجرا نمی‌شود و یا اینکه از آن سوء‌استفاده می‌شود. البته این موضوع حقوقی نقصان‌هایی دارد اما سوال این است که چرا همین قانون‌های ناقص اجرا نمی‌شوند و یا ظرفیت کافی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد .

رییس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو با اشاره به قانون حفاظت از حقوق اقلیت‌های دینی در کشور اظهار داشت: مثلا 40 سال است قانون حفاظت از منافع اقلیت‌ها در کشور ها وجود دارد اما می‌بینیم که فردی به نام سپنتا نیکنام از شورای‌شهر رانده می‌شود در مقابل می‌بینیم نیروی اجتماعی به حرکت در می‌آید و به‌دلیل فشارهایی که وارد می‌شود مجمع تشخیص مصلحت نظام دست‌ها را به نفع ورود او به شورای شهر بالا می‌برند. در حقوق آب هم همین‌گونه است. باید توازنی از نیروی اجتماعی شکل بگیرد و تا این توازن نباشد حاکمیت قدرت و اختیارات خود را با ذی‌نفعان به اشتراک نمی‌گذارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما قانونی را روی کاغذ و شرایط اجرای آن را داریم اما باز هم در اجرا با برخی موضوعات محدود می‌شوند که از جمله آنها الگوی توسعه است. سیاست‌گذاران در نهایت در چارچوب توسعه منافع کسانی را در نظر می‌گیرند که پایگاه سیاسی داشته باشند. بنابراین ساختار حقوقی آسیب‌پذیر است تا زمانی که اقتصاد کشاورزی ناشی از مساحت و زمین کشاورزی باشد ما تحت فشار هستیم و قوانین زیر سوال می‌رود.

فاضلی یادآور شد: متغیر بعدی که در زمینه حکمرانی آب تاثیرگذار است ایدئولوژی و ذهنیت سیاستمداران است. ما با یک مانع ذهنی بزرگ مواجه‌ایم که به الگوی توسعه علقه دارد. یک فرد عمر خود را با سازه‌ها تعریف کرده، سد ساخته و شبکه ایجاد کرده؛ جدا کردن او از این سازه‌ها سخت است. بنابراین گاهی باید منتظر باشیم این افراد کنار بروند.

وی ادامه داد: مساله بعدی یک ساختار حقوقی و مناسب نظام آب ایران تعارض منافع است مثلا امروز طرح احیا و تعادل بخشی منابع اب زیر زمینی را مطرح می کنیم اما در زمینه تعدیل پروانه ، بازتوزیع و بازتخصیص آب با مشکل مواجهه ایم این سوال مطرح می شود که آیا قرار است همه چاه های مجاز یا غیر مجاز بنده مسدود شود یا این اتفاق برای همه می افتد سرمایه گذاری در فناوری هم موضوع دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: ما در حال حاضر با یک مدل پیچیده مواجه‌ایم که لازمه آن این است که فناوری‌ها بهبود یافته، اعتماد خلق شود و بازار اصلاح شود که این‌ها مستقیم به اقتصاد سیاسی ایران برمی‌خورد.

فاضلی بیان کرد: تا زمانی که حقوق آب در عرصه کاغذ باشد تحولی در نظام بازار کشاورزی و نظام اجتماعی حقوقی آب ایجاد نشود و اصلاحاتی صورت نگیرد در حقوق آب کامیاب نخواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز