خبرگزاری کار ایران

یک تحلیل‌گر مالی اضهار داشت:

تلاطم در بازار نفت با انتخابات میان دوره ای آمریکا

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۷۱۴

علیرغم انتظار بازار برای افزایش قیمت نفت با وجود تحریم های ایران، به نظر می‌رسد این اقدام در کوتاه مدت قابل اجرا نباشد و قیمت نفت در روند کاهشی باقی بماند. از یک طرف انتخابات میان دوره ای آمریکا در ماه نوامبر وجود دارد . ترامپ نیز به دلیل حضور در حزب جمهوری خواه تمایل زیادی برای کاهش قیمت این کالا دارد تا بتواند به عنوان برگ برنده از آن استفاده کند.

به گزارش ایلنا، حسین راهداری، تحلیل گر مالی، در خصوص روند حرکتی بازار کامودیتی‌ها به خصوص نفت و طلا در جهان گفت: بازار کامودیتی‌ها به طور کلی از شرایط اقتصاد جهانی و ارزش شاخص دلار و قیمت نفت تأثیر می گیرند، وقتی شرایط اقتصادی به سمت رکود باشد تقاضا کمتر خواهد شد و علی‌القاعده این روند باعث می شود قیمت کامودیتی ها کاهش یابد. به این دلیل که اکثر این کالاهای اساسی با دلار، قیمت گذاری می شوند و کاهش شاخص دلار می تواند موجب افت قیمت آنها شود.

وی در این خصوص بیان داشت: کامودیتی‌ها از قیمت نفت تأثیر می‌گیرند به این معنا که با افزایش قیمت نفت به عنوان یک پارامتر مهم در تعیین قیمت سوخت و حمل و نقل، قیمت کامودیتی ها نیز تغییر می‌کند.

راهداری  اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به جنگ تجاری بین آمریکا و کشورهای دیگر از جمله اروپا و چین می توان انتظار داشت که بازار کامودیتی‌ها به خصوص بازار صادرات چین دچار اختلال شود و افت قیمت کامودیتی ها را در پی خواهد داشت.

وی با بیان تحریم های نفت ایران در ماه های آتی تصریح داشت: قیمت نفت در حال حاضر تحت تاثیر آینده تحریم های ایران است و از یک طرف آمریکا و متحدان عربش از جمله عربستان و امارات قصد جایگزینی نفت ایران را دارند که اگر این اتفاق بیفتد در صورت تحریم های ایران قیمت نفت متعادل باقی می‌ماند . اما تحریم ایران در آینده هنوز در ابهام است و به همین دلیل است که قیمت نفت در هفته های اخیر با التهاب همراه بوده است.

این کارشناس بازارهای جهانی درخصوص بازار نفت ایران ادامه داد: بسیاری از واردکننده های نفت ایران از جمله کره جنوبی و چین نگران نحوه تأمین نفت بوده و در حال مذاکره با آمریکا برای معافیت از این تحریم های یک جانبه هستند تا بتوانند نسبت به تأمین این کالا در ماه های آتی اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: علیرغم انتظار بازار برای افزایش قیمت نفت با وجود تحریم های ایران، به نظر می‌رسد این اقدام در کوتاه مدت قابل اجرا نباشد و قیمت نفت در روند کاهشی باقی بماند. از یک طرف انتخابات میان دوره ای آمریکا در ماه نوامبر وجود دارد و احتمال اینکه ترامپ به دلیل حضور در حزب جمهوری خواه تمایل زیادی برای کاهش قیمت این کالا دارد تا بتواند به عنوان برگ برنده از آن استفاده کند.

راهداری ادامه داد: به همین دلیل انتظاری برای افزایش در ماه‌های آتی نداریم به خصوص اینکه اگر بحث تحریم های ایران در میان باشد این تحریم ها عاملی برای رسیدن آمریکا به اهداف سیاسی خود خواهد بود.

این کارشناس بازار در خصوص بازار طلا عنوان داشت: در بازار طلا انتظار می رود که در میانه جنگ تجاری بین آمریکا، اروپا و چین توجه زیادی به این کالا معطوف شود. اما اگر این اتفاق روی ندهد یکی از دلایل مهم آن این است که بازار طلا حجم چندانی ندارد و اگر سرمایه گذاران برای پوشش ریسک های خود به این بازار هجوم بیاروند، افزایش عرضه موجب رشد قیمت این کالا خواهد شد و جذابیت آن به عنوان یک ابزار برای سرمایه گذاری و ایجاد پناهگاه امن از بین می رود.

وی در خصوص پارامترهای تأثیرگذار بر قیمت طلا اشاره داشت: افزایش نرخ بهره در آمریکا یک پارامتر تأثیرگذار بر قیمت طلا خواهد بود و اگر در سال آتی دوباره نرخ بهره آمریکا افزایش یابد احتمال کاهش قیمت طلا وجود دارد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که در ماه های آتی قیمت طلا نوسان چندانی را تجربه کند.

راهداری در خصوص بازار نفت کشور خاطرنشان ساخت: تأثیر نفت در بازار داخلی بیشتر ناشی از درآمدهای نفتی است . نفت در اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی وابسته است ممکن است قیمت نفت بالا باشد اما به دلیل تحریم ها درآمد نفتی کاهش پیدا کند یا برعکس.

وی ادامه داد: اثر درآمدهای نفتی اثر رکودی یا رونقی بر اقتصاد ما دارد. اگر تحریم ها موثر باشد درآمدها کاهش پیدا می کند و ممکن است اقتصاد ایران دچار رکود شود. رکود اقتصادی می‌تواند در کشور باعث افول بنگاه های اقتصادی شود و افزایش بیکاری و کاهش بیشتر ارزش پول ملی ایران را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس بازار کامودیتی در خصوص تأثیر قیمت طلای جهانی بر بازار داخلی کشور بیان داشت: قیمت طلای جهانی به طور مستقیم بر طلای داخلی تاثیر دارد و اگر بالا پایین شود می‌توان انتظار داشت قیمت طلای داخلی هم به همان میزان نوسان داشته باشد. اما با توجه به مسئله تحریم ها و افزایش نرخ ارز در ایران به نظر می‌رسد عمده نوسان طلای داخلی از جمله سکه به دلیل تحریم ها و نرخ دلار باشد.

وی در پایان گفت: به نظر میرسد در بازار طلای جهانی نوسان چشمگیری نخواهیم داشت و افت و افزایش چشمگیری را شاهد نخواهیم بود. اما در بازار داخلی چشم انداز این روند، افزایشی است که آن هم ناشی از افزایش تحریم ها، افزایش نرخ ارز و همین طور پناهگاهی برای حفظ ارزش پول است.   

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز