خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز :

کشف ۴۰۰ پرونده قاچاق ارز به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۹۰۳

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سه ماه گذشته ۴۰۰ پرونده قاچاق ارز به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار کشف شد که از این مقدار ، ۲ میلیون دلار آن بدست آمده است.

به گزارش ایلنا؛ علی مؤیدی خرم آبادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سه ماه گذشته ۴۰۰ پرونده قاچاق ارز کشف شده است، اظهار کرد: ارزش آنها ۲۵۰ میلیون دلار بود که ۲ میلیون دلار از آنها به دست آمده است.

وی گفت: از این ۴۰۰ مورد، ۱۰ تا ۱۵ پرونده مهم است که به طور اختصاصی‌از سوی وزارت اطلاعات و ناجا در حال پیگیری است و با عاملان آن برخورد خواهد شد.

وی به تخلفات صورت گرفته از سوی برخی وزارتخانه‌ها و دستگاههای دولتی در جریان واردات با ارز دولتی طی سه ماه اخیر اشاره کرد و برای نمونه گفت: به وزیر مربوطه گفته ایم که چرا دستگاه تابعه آن وزارتخانه که از معافیت تعرفه‌ای برخوردار است، در سه ماه اخیر در کنار واردات وسایل پزشکی، تلویزیون وارد کرده است؛ البته واردات خودرو از سوی این دستگاه را تایید نمی کنیم.

وی گفت: پرونده این تخلف مفتوح است و پرونده افراد متخلف در حال رسیدگی است.

مویدی خرم آبادی با بیان اینکه قاچاق سیگار به حداقل رسیده است، اظهار کرد: در این زمینه حتی به صادرات هم دست یافته ایم چون برندهای معروف برای تولید، در داخل کشور سرمایه گذاری کرده اند.

او با بیان اینکه قاچاق دام ، محدود است، گفت: با قاچاق آرد و گندم نیز به صورت جدی مقابله می‌کنیم.

قاچاق، ستون پنجم دشمن است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر واردات ارز همراه مسافر تا سقف ۱۰ هزار یورو ممنوع نیست و برای واردات ارز بیشتر از این مقدار، مسافر باید میزان آن را اظهار کند.

وی گفت: جبهه قاچاق در جنگ اقتصادی مصداق واقعی ستون پنجم دشمن است و رسانه ها باید در این زمینه نهایت همکاری را با این ستاد داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ماه های گذشته برخی رسانه ها با ارائه آمار بدون بررسی باعث ایجاد خدشه به روح و روان جامعه شده اند، گفت: با این حال اتفاقاتی که رخ داد در حدی نبود که این حجم از استرس و نگرانی به جامعه القاء شود. برخی از اتفاقاتی که در رسانه ها رخ می دهد به مصلحت کشور نیست.

مویدی خرم آبادی رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۷ را تمرکز بر پیشگیری و کاهش تقاضای قاچاق عنوان و اظهارکرد که اولویت بعدی مقابله موثر و بازدارنده و کاهش آسیب های قاچاق در جامعه است.

ضمن اینکه امر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در بندهای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیده شده است. کشورهایی که در بحث مبارزه با قاچاق کالا موفق بوده اند در بخش های آموزش و ترویج تفکر مبارزه با قاچاق موفقیت بیشتری داشته اند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلی ترین برنامه این ستاد را تکمیل سامانه های الکترونیکی و هوشمند با تمرکز در زیرسیستم های طراحی شده دانست و افزود: به عنوان نمونه رجیستری کردن گوشی های موبایل یکی از این اقدامات بزرگ بود که در کاهش قاچاق موبایل نتایج بسیار پرباری را در پی داشت.

۱۰ برنامه فوق العاده برای مبارزه با قاچاق در سال حمایت از کالای ایرانی

وی توجه ویژه دولت به الکترونیکی کردن تجارت و فعال سازی سامانه های الکترونیکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را یادآور شد و ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان برای راه اندازی این سامانه الکترونیکی ستاد هزینه شده است و ۲۸ دستگاه عضو این ستاد موظف به عضویت در این سامانه ها هستند تا پایان امسال شاهد اتفاقات خوبی در راستای الکترونیکی شدن سامانه های ستاد خواهیم بود.

وی گفت:امسال که سال حمایت از کالای ایرانی است ۱۰ برنامه فوق العاده در نظر گرفته‌ایم و سازمان های مربوطه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز ملزم به اجرا آن خواهند شد.

وی افزود: یکی از این برنامه ها استقرار و بهره برداری از سامانه های هوشمند با تمرکز بر زیر سیستم هایی است که در این زمینه طراحی شده است و  به عنوان مثال می‌توان طرح رجیستری را نام برد.

به گفته او، دولت در سه یا چهار سال گذشته توجه ویژه به امر حاکمیت الکترونیک و فعال کردن سامانه ها در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در این بخش ها هزینه شده است و تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در امر رجیستری خواهیم داشت. 

وی گفت: تکمیل ویژه سامانه‌ها یکی از دستورات ویژه ریاست جمهوری به ستاد، است که در صورت وقوع این امر از دستاوردهای بزرگ خواهد بود. 

مویدی خرم آبادی با اشاره به برجسته شدن بحث ارز در سه ماه گذشته در کشور، گفت: به همین دلیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در ۳ ماه اخیر آرایش جدیدی طراحی کرده و تمرکز این ستاد بر مبارزه با کاهش تقاضای ارز است. در ۳ ماه گذشته ۴۰۰ فقره پرونده قاچاق ارز داشتیم که ارزش آنها ۲۵۰ میلیون دلار بود و توسط نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی کشف شده است.

به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۲۰۰ میلیون دلار از این پرونده های قاچاق ارز به دست آمده است که ۱۰ تا ۱۵ پرونده از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و به طور خاص از سوی وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی با آنها برخورد می شود.

این مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری با اشاره به ورود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به حوزه پیشگیری از قاچاق گفت: به همین منظور قرار است اداره کل مشارکت های مردمی در این ستاد برای پیگیری موضوع پیشگیری از قاچاق کالا و ارز تشکیل شود تا به اصناف، بازاریان و تجار آموزش های لازم در خصوص موارد احتمالی قاچاق کالا ارائه شود.

خودروهای قاچاقی که گفته می شود، وارد کشور نشده است

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص واگذاری ۲ میلیون یورو ارز دولتی به شرکتی که وجود خارجی ندارد، گفت: تا زمانی که جرمی محرز نشده نمی‌توانیم در مورد آن اظهارنظر کنیم. در کشور ما بلافاصله پس از طرح یک پرونده، مسابقه اطلاع رسانی راه می افتد. در حالی که صرفاً پرداختن به یک اتهام هزینه های روحی و روانی در پی دارد.

به همین دلیل نه شخص بنده و نه دستگاه های عضو ستاد اجازه نمی دهیم پرونده ای تا به نتیجه نرسیده اطلاع رسانی شود. دشمن هنوز جنگ اقتصادی را شروع نکرده، برخی رسانه ها با جو سازی آثار آن را به جامعه تحمیل کرده اند. این در حالی است که اطلاعات من به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از خیلی از افراد بیشتر است اما بیان نمی کنم.

مویدی خرم آبادی ادامه داد: اینکه می گویند فلان تعداد خودرو وارد شده صحیح نیست. چون هنوز بسیاری از خودروهای گفته شده وارد کشور نشده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هیچ دستگاهی رودربایستی ندارد. هرجا احساس کنیم دستگاهی از معافیت ارزی سوء استفاده کرده با آن برخورد می کنیم.

این مقام مسئول به سیاست جدید ارزی دولت در خصوص ابلاغ آئین نامه ملوانی و کوله بری اشاره کرد و گفت: ابلاغ این آئین نامه ها در چند استان مرزی اجرا شده است که با اجرای آن شاهد کاهش قاچاق کالا در برخی مسیرهایی هستیم که قبلاً به صورت سنتی جریان ورود کالای قاچاق بود.

وی در خصوص واردات گوشی قاچاق و سپس رجیستر کردن آنها گفت: اصلا امکان پذیر نیست که فردی با خودش گوشی قاچاق وارد کند و سپس آن را رجیستر کند. پیش از اجرای طرح رجیستری ،  برخی افراد به عنوان کالای همراه مسافر تعداد زیادی در هر سفر گوشی موبایل با خود وارد می کردند که با اجرای طرح رجیستری ، این اقدام حذف شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص خروج ارز از کشور گفت: اگر تفاوت قیمت ارز در داخل و خارج محسوس باشد، بعضاً اتفاق می افتد اما میزان آن زیاد نیست.

برنامه‌ای برای قطع ارز مسافرتی نداریم

مویدی خرم آبادی در خصوص ارز همراه مسافر و محسوب شدن آن به عنوان ارز قاچاق گفت: ارز همراه مسافر نباید با ارز مسافرتی اشتباه گرفته شود. ارز مسافرتی به هر مسافر یک بار در سال داده می شود که فعلاً برای قطع آن برنامه ای نداریم.

اما ارز همراه مسافر به ارزی گفته می شود که مسافر می تواند با خود وارد یا خارج کند. در حال حاضر برای واردات ارز همراه با مسافر محدودیتی تا سقف ۱۰ هزار یورو وجود ندارد. همچنین برای مبالغ بیشتر از ۱۰ هزار یورو نیز منعی نیست اما باید مسافر میزان آن را اظهارکند تا مشمول قانون مبارزه با پولشویی نشود.

وی در خصوص ارز همراه مسافر که از کشور خارج می شود، گفت: در حال حاضر برای مبادی زمینی سقف ارز همراه مسافر برای خروج، ۲ هزار یورو است و برای مبادی هوایی ۵ هزار یورو در نظر گرفته شده است. بیشتر از این رقم اگر اظهارنشود قاچاق محسوب می شود. اما در موارد خاص مانند مقاصد درمانی یا دانشجویی، با ارائه سند مجوز خاص، مسافر می تواند بیشتر از این مقدار را با خود از کشور خارج کند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص قاچاق آرد و نان در ماه های اخیر پس از عدم افزایش نرخ خرید گندم تضمینی از سوی تعدادی از کشاورزان گفت: در روزهای اخیر وزارت جهاد کشاورزی صادرات آرد و گندم را ممنوع اعلام کرده بنابراین خروج آنها از کشور قاچاق محسوب می شود. ستاد نیز به این دو قلم کالا ورود داشته و با دستگاه های مربوطه در حال همکاری هستیم تا در دو قلم کالای آرد و گندم قاچاق رخ ندهد. ضمن اینکه در بخش دام نیز به صورت بسیار محدود قاچاق وجود دارد.

لایحه تعیین تکلیف اموال تمیلکی روی میز دولت

وی در خصوص تعیین تکلیف اموال تملیکی حاصل از کشف قاچاق کالا گفت: بیش از ۲ سال بود که اموال تملیکی کشف شده از محل قاچاق کالا بلاتکلیف مانده بود و نیازمند مصوبه خاص دولت بود. لایحه تعیین تکلیف این اموال تهیه شده و این هفته در دولت مطرح می شود.

به گفته این مقام مسئول، در لایحه جدید، ۳ طیف کالا در نظر گرفته شده است که طیف اول شامل کالاهای تاریخ گذشته خوراکی، بهداشتی و دارویی است که قرار است این اقلام امحاء شود. طیف دوم کالاهایی هستند که ارزش صادرات دارند که در لایحه جدید درخواست کردیم دولت مجوز صادرات به این اقلام را اعطاء کرده و درآمد حاصل از فروش آنها به خزانه واریز شود. کالاهای طیف سوم نیز خودروهای غیرلوکس، تلویزیون، یخچال و امثال اینها است که در داخل به فروش رفته و درآمد آن به خزانه واریز می شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص هک شدن سایت وزارت صنعت و واردات خودروهای لوکس گفت: قطعاً حفره‌ای وجود داشته و عده‌ای از مسیر این حفره سوء استفاده کرده اند که برای معرفی آنها، پرونده باید به نتیجه برسد. از نظر فنی هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده است اما اینکه آیا این مشکل فنی سایت، باعث بروز قاچاق شده است یا نه، هنوز معلوم نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز