خبرگزاری کار ایران

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات:

واردات ۱۹ قلم کالای فناوری ممنوع شد

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۳۳۲

نصرالله جهانگرد گفت: آیین‌نامه‌ای تنظیم کردیم که بتوانیم حدود ۵۰ درصد سرمایه این شرکت‌ها را به آنها وام بدهیم تا در سطح استان‌ها از شرکت‌ها حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نشست خبری نصرالله جهانگرد، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات امروز سه شنبه ۱۲ تیرماه با حضور خبرنگاران اصحاب رسانه در سالن امید این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست نصرالله جهانگرد معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات اظهار کرد:‌ ما سبد حمایت‌های مالی را اینطور تنظیم کرده‌ایم که حمایت مالی را در سطح سیدمانی شروع کرده و تا قراردادهای مالی و تامین نقدینگی پیش برده‌ایم که در این بین سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر هم مدنظر هستند، فرد شتاب‌دهنده و صندوق ریسک پذیر در سطح استان‌ها شکل گرفته که نیاز به تقویت مالی دارد.

وی افزود: آیین‌نامه‌ای تنظیم کردیم که بتوانیم حدود ۵۰ درصد سرمایه این شرکت‌ها به آنها وام بدهیم تا در سطح استان‌ها از شرکت‌ها حمایت کنیم.

جهانگرد در رابطه با ابعاد وزارت حمایت ارتباطات از تولید داخل خاطرنشان کرد: ما برای حمایت قطعی از تولید داخل ۶ بعد در نظر گرفتیم که آن را به انجام رسانده‌ایم. طی سه سال اخیر اولین کاری که انجام شد یک پیوست فناوری تنظیم کردیم که با تایید و اعلام به ستاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت. که برای جذب دانش، تکنولوژی و نیروی انسانی و شرکت‌های داخلی است و براساس مصوبه ۱۶۳ سازمان تنظیم مقررات ۱۹ قلم کالای تولید داخل به تایید هیات وزیران رسید و واردات آن ممنوع شد.

وی افزود: یک بعد در نظر گرفته شده توسط وزارت ارتباطات که تدوین پیوست فناوری و بعد دیگر سفارش خرید در سطح داخل بوده که وزارت ارتباطات در بنگاه‌هایی که تحت نظارت خود دارد این سفارشات را خرید نهایی کرده است. امیدواریم صنعت تولید انواع استورژ در داخل پیشرفت کند که از اجزای اصلی شبکه‌های امروز و آینده کشور است و کالای استراتژیک محسوب می‌شود.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات تصریح کرد: کنترل خرید اپراتورها از طریق کمیته‌ای است که سازمان تنظیم مقررات در مصوبه خود قرار داده است که در این کمیته نمایندگان بخش تولید و سندیکای بازار وجود دارند. ما نمایشگاه‌های داخلی و فرامنطقه‌ای را حمایت کرده‌ایم مانند تلکامپ و الکامپ که در سه استان شرقی کشور دایر شد و امیدواریم به زودی در کشورهایی مانند افغانستان هم نمایشگاه داشته باشیم.

وی افزود: در خصوص کمک‌های حقوقی که انجام شده در مصوبه سازمان تنظیم مقررات آمده که چطور از ظرفیت‌های نیروی انسانی استفاده شود. در یک سال اخیر تلاش زیادی را وزارت ارتباطات داشته و تسهیلات حقوقی برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد. مانند بیمه، مالیات و توسعه بازار که این مصوبات در دست اجرا قرار دارد.

وی افزود: در بحث کمک‌های فنی، اجرایی وزارتخانه شرایط تست فنی بسیاری از محصولات داخلی را فراهم کرده است. از نظر اجرایی برای اپلیکیشن‌ها ظرفیت فراهم شده که جدیدترین آنها برای شبکه‌های اجتماعی بومی بوده است. توسعه شکل‌دهی به پارک علم و فناوری در تهران، کریدور فناوری علم تهران و پارک‌های استانی در توسعه اقتصاد دیجیتالی است که در دست تصویب دولت است.

جهانگرد درباره تامین مالی عنوان کرد: در بخش تامین مالی چهار دسته کلی تامین مالی انجام می‌شود مانند سیدمانی به صورت وام‌های کوچک، تامین مالی برای تولید، توسعه کسب و کار شوراهای استانی برای این منظور تشکیل شده و تامین مالی برای قراردادهای بزرگی است که در این بخش بسته می‌شود و تاکنون نزدیک به سه میلیارد تومان در این زمینه کمک شده است. گونه چهارم توسعه مراکز شتابدهی و سرمایه‌گذاری ریسک پذیر در حد بنگاه‌های استانی است که می‌توان گفت کل ذخیره فعالیت‌های اقتصادی را هدفگذاری کرده‌ایم.

وی افزود: مساله فرهنگسازی در سطح جامعه در استفاده از تولید داخل امر مشترکی است که نیازمند همراهی رسانه‌هاست. امیدواریم با زحمات اصحاب رسانه در سال جاری که سال حمایت از تولید داخل است از این فشارها و تهدیدها به رشد و بالندگی داخلی برسیم.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات در ارتباط با بحث حقوقی و فنی تشریح کرد: در بحث حقوقی و فنی ظرفیتی در وزارتخانه شکل گرفته که هم مشاوره و هم حمایت از حضور در بازار را انجام می‌دهیم و این مراکز را به همه استان‌های کشور تسری داده‌ایم و ارزیابی میزان موفقیت این موسسات در حال انجام است.

وی افزود: در رابطه با کمک‌های مالی متخصصان پیشنهاد دارند که استارت‌آپ‌ها تامین کننده اصلی مالی خود باشند و ریسک بیشتری کنند به این خاطر که کمک‌های گسترده ما می‌تواند بالندگی و تلاش آنها را کاهش دهد. در خصوص مجوزها به دنبال بیمه برای کسب و کارهای خانگی بودیم که بسته به نوع فعالیت باید از یک حداقل‌هایی برخوردار باشند و ما به دنبال گفت‌وگو با مسوولان وزارت کار هستیم.

جهانگرد تصریح کرد: ما وظیفه تامین لینک ارتباطی و بسترسازی را داشتیم که انجام داده‌ایم اما به طور طبیعی در هر حوزه دیگری اگر حمایت لازم باشد این حمایت باید به صورت منطقی انجام شود.

وی افزود: مساله مهمی که در نظام حمایتی ایران وجود دارد این است که حمایت از تولد تا عرضه کار به بازار انجام می‌شود در حالی که اقدامات و تصمیمات در بخش تقاضا بسیار کم است، امیدواریم که به تدریج سازوکارهای قانونی به سمت و سوی استفاده از ظرفیت داخل دارد.

وی افزود: در بازار دادوستد تقاضای ما نقش استراتژیک دارد  و نظام باید نسبت به سطح تقاضای داخلی در خرید در بازارهای بین‌المللی سهم بخواهد، به همین دلیل ما روی خرید تمرکز می‌کنیم این مدیریت بسیار مهم است.

جهانگرد در رابطه با اعطای تسهیلات به پیام‌رسان‌های داخلی اذعان داشت: سازمان فضایی ما بر روی استارت‌آپ‌ها به صورت کامل فعالیت می‌کند و پیام‌رسان‌ها به صورت متوسط پنج میلیارد تومان کمک مالی گرفتند که اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. ما از ابتدای تامین مالی براساس بیزینس‌پلن مراحل را مورد کنترل قرار دادیم و تاکنون گزارشی مبنی بر گریز پول نداشتیم.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات گفت: در بحث مهارت‌آفرینی در دانش آموزان با وزارت آموزش و پرورش به تعامل‌هایی رسیده‌ایم. کدنویسی در برخی مدارس انجام شده و در دانشگاه شریف کارگاهی را به این منظور داشته‌ایم اما به صورت گسترده بر روی این مساله کار نشده است. در سطح فعالیت‌های خدماتی در حوزه کودک وام‌هایی را قرار دادیم تا موسساتی که در زمینه کودک کار می‌کنند بتوانند کار خود را شروع کنند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز