خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل راه‌آهن در مراسم آغاز برقی سازی خط گرمسار اینچه برون:

سرمایه‌گذاری سالانه یک میلیارد دلاری دولت در راه‌آهن / الزام ساخت شش هزار کیلومتر راه آهن برقی تا سال 1404

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۰۸۱

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت ایران سالیانه یک میلیارد دلار در بخش حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری می‌کند که این نشان از توجه دولت به این صنعت دارد گفت: تا سال 1404 باید شش هزار کیلومتر خط آهن برقی در کشور ساخته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمدزاده در مراسم آ‌غاز به کار پروژه برقی سازی خط آهن گرمسار – اینچه برون با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای این پروژه افزایش ظرفیت حمل بار ترانزیتی درکریدور شمال به جنوب است افزود: ایران هم از شرق دریای خزر و هم از غرب دریای خزر امکان اتصال به کشور روسیه را دارد و این یک مزیت مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: برای محور اتصال ایران از سمت شرق دریای خزر به دنبال افزایش ظرفیت جابجایی بار از طریق مسیر اینچه برون هستیم و برای محور غرب سیاست‌مان این است که خزر را به راه‌آهن رشت انزلی و آستارا متصل کنیم. از سوی دیگر می‌توان بندر امیرآباد را به راه‌آهن انزلی که ساخت آن در دستور کار است متصل کرد و از این طریق ارتباط بین روسیه و جنوب ایران با آب‌های خلیج فارس برقرار کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت ریلی کشورمان در حال تحول است ادامه داد: لازمه رشد اقتصادی، توسعه حمل و نقل و زیرساخت‌های حمل و نقلی است و می‌توان با افزایش زیرساخت‌های حمل و نقلی در برقراری ارتباط با آسیای میانه و کشورهایی مثل افغانستان ترانزیت بین المللی را افزایش داد که افزایش ترانزیت هم موجب توسعه اقتصادی خواهد شد.

محمدزاده با اشاره به توجه دولت به رشد زیرساخت‌های ریلی گفت: به طور متوسط دولت سالیانه بیش از یک میلیارد دلار به صورت مستقیم به پروژه‌های توسعه‌ای در بخش حمل و نقل ریلی اختصاص می‌دهد که جدا از آن سرمایه‌گذاری‌هایی هم به صورت فاینانس در این حوزه انجام شده است.

محمدزاده با اشاره به نقش بی‌بدیل حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصادی گفت: در سند چشم‌انداز 1404 پیش بینی شده که میزان خطوط راه‌آهن برقی کشور باید به 6 هزار کیلومتر برسد از این رو پروژه برقی سازی خط آهن تهران – مشهد و گرمسار اینچه برون را آغاز کردیم و متعاقب این قراردادها، قراردادهای بعدی هم منعقد خواهد شد.

وی گفت: دو خطه مسیر بافق – سرخس و اتصال سرخس به بندرعباس از طریق خط آهن برقی در دستور کار ما قرار دارد و می‌توانیم با این پروژه‌ها ارتباط بین ایران، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه را افزایش دهیم.

همچنین در ادامه این مراسم الگ بازاروف مدیر عامل راه‌آهن روسیه با بیان اینکه حاضریم تجربیات خود در برقی سازی خطوط راه آهن را در اختیار ایران قرار دهیم گفت: مدت زمان اجرای پروژه گرمسار اینچه برون چهار سال و چهار ماه است و مطمئن هستیم پروژه سودمندی بین ایران و روسیه خواهد بود.

وی تاکید کرد: این پروژه می‌تواند پایه خوبی برای اجرای سایر پروژه‌های برقی سازی خطوط راه‌آهن بین دو کشور باشد.

مدیرعامل راه‌آهن روسیه با بیان اینکه این پروژه برای ما بسیار ارزشمند است گفت:‌ امیدواریم اجرای برقی شدن راه‌آهن گرمسار – اینچه برون به پیشرفت دو کشور ایران و روسیه و تمام کشورهای حوزه دریای خزر منجر شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز