خبرگزاری کار ایران

ادعای یک مقام وزارت خارجه آمریکا:

به هیچ شرکتی برای تجارت با تهران معافیت نمی‌دهیم/ همه کشورها باید خرید نفت‌ از ایران را متوقف کنند

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۱۳۵

یک مقام ارشد آمریکایی که نامش برده نشده مدعی شد: وزارت خارجه آمریکا این پیام را به دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگوهای اخیر مخابره کرده؛ دولت ترامپ هنوز با چین، هند و ترکیه درباره خرید نفت‌شان از ایران مذاکره‌ای نداشته ولی قرار است بر آنها هم برای توقف خرید نفت از ایران با استفاده از تهدید به تحریم فشار بیاورد.

به گزارش ایلنا به نقل از «سی ان بی سی» ، روز گذشته (سه‌شنبه) یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: همه کمپانی‌های خریدار نفت خام ایران باید به طور کامل وارداتشان را از ابتدای ماه نوامبر قطع کرده یا با تحریم‌های قدرتمند آمریکا مواجه خواهند شد. 

بر اساس این گزارش، این مقام ارشد آمریکایی که نامش برده نشده مدعی شد: «وزارت خارجه آمریکا این پیام را به دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگوهای اخیر مخابره کرده؛ دولت ترامپ هنوز با چین، هند و ترکیه درباره خرید نفت‌شان از ایران مذاکره‌ای نداشته ولی قرار است برای توقف خرید نفت از ایران با استفاده از تهدید به تحریم بر آنها هم فشار بیاورد.»

«سی ان بی سی» در گزارش خود نوشت: «سوال اصلی اینجاست که آیا دولت ترامپ می‌تواند مدلی که «باراک اوباما» برای تحریم‌های ایران اجرا کرد را الگوبرداری کند یا خیر؟ دولت اوباما از خریداران خواسته بود تا واردات نفت‌شان را هر ۱۸۰ روز یک بار ۲۰ درصد کاهش دهند و به این ترتیب کمپین فشای علیه ایران ایجاد کرده بود.»

این رسانه نوشت: «خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برای ایجاد ماکسیمم فشارها بر ایران انجام گرفت. اگر ترامپ مدل اوباما را تکرار  کند، اثرش را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ خواهد دید اما وزارت خارجه تایید کرده که خریداران نفت ایران باید همین الان خرید نفت‌شان را کاهش داده و تا چهارم نوامبر به صفر برسانند.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «به همین دلیل است که از هشتم ماه مارس زمانی برای کاهش خرید در نظر گرفتیم.»

به گزارش این رسانه آمریکایی، ایالات متحده قادر بود به سرعت انتقال نفت ایران را در زمان اوباما قطع کند،  به ویژه اینکه در آن زمان متحدان اروپایی هم با او همراه بودند. کشورهای اروپایی تحریم ‌های خودشان را علیه واردات نفت ایران اعمال کرده بودند.

بر اساس این گزارش در این دوره کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان مخالفت جدی‌شان را با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌های ثانویه علیه کمپانی‌هایی که با ایران در ارتباط هستند، اعلام کرده و آمریکا را به انزوا از سیستم مالی بین المللی تهدید کرده‌اند. 

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «دیپلمات‌ها در اروپا از موضع آمریکا، جریان انزوای تامین مالی ایران و توقف رفتارهای خصمانه ایران در منطقه حمایت می‌کنند. در بعد دیپلماتیک، ما از سال ۱۹۹۶ تحریم‌های ثانویه را علیه ایران داشتیم. این مذاکراتی است که ما به شدت دنبال می‌کنیم. ما خاطرات دیپلماتیک زیادی در این زمینه داریم که از شرکایمان بخواهیم خرید نفت‌شان را متوقف کنند. »

سی ان بی سی نوشت: «آمریکا ۲۰ سال تحریم‌های ثانویه را علیه ایران اعمال کرده اما بیل کلینتون و جرج بوش ترجیح دادند که این تحریم‌ها را از ترس دامن زدن به بحران‌های دیپلماتیک و تجاری با اروپا اجرا نکنند. در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای منجر به لغو همه تحریم‌ها علیه ایران در ازای اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران شد.»

این مقام آمریکایی گفت: «دولت قرار نیست به هیچ یک از کمپانی‌ها معافیتی برای خرید نفت یا سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران اعطا کند.»

به گزارش ایلنا، در حالی که «سی ان بی سی» در گزارش خود به نقل از یک مقام آمریکایی از عدم گفت‌وگو با چین و هند برای توقف واردات نفتشان از ایران اشاره کرده، پایگاه خبری «ان دی تی وی» هند به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا گفته:

به نقل از «ان دی تی وی»، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از هند و چین نیز درخواست کرده‌اند واردات نفت‌شان را از ایران تا ماه نوامبر قطع کنند یا نه گفت: « کمپانی‌های هندی و چینی نیز در صورتی که بخش‌هایشان زیرمجموعه بخش‌های تحریمی باشد، مانند سایر کشورها تحت تحریم قرار خواهند گرفت. بله قطعا از آنها هم خواسته شده وارداتشان را به صفر برسانند.»

وی گفت: «همه کشورها باید کاهش واردات نفت‌شان را از ایران آغاز کنند و تا چهارم نوامبر به صفر برسانند. آنها بدون قید و شرط باید وارداتشان را کاهش دهند. این چیزی است که ما در نشست‌های دو جانبه به آنها می‌گوییم. آنها باید آماده باشند تا واردتشان را به صفر برسانند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز