خبرگزاری کار ایران

یک مقام دولت هند خبر داد؛

بازگشت مکانیزم پرداخت روپیه هندی در ازای نفت خام ایران

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۳۰۰

دولت هند به دنبال احیای مکانیزم پرداخت روپیه در ازای خرید نفت از ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است.

به گزارش ایلنا به نقل از «فایننشال اکسپرس»، یکی از مقامات دولتی هند گفت: ما همه گزینه‌ها را با توجه به چالش‌هایی که ممکن است در طول تحریم‌ها با آن مواجه شویم مدنظر داریم. 

بر اساس این گزارش واردکنندگان هندی نزدیک به ۱۰% از نفت خام مورد نیاز خود را از ایران خریداری می کنند و ایران سومین کشور صادرکننده عمده نفت به هندوستان است. در سال های ۲۰۱۸-۱۹ هند تصمیم دارد ۲۱ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کند. 

در طول تحریم‌های سابق بین ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ هند هزینه نفت ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا به صورت روپیه و از طریق بانک «یو سی او» پرداخت می‌کرد. ایران در عوض از این پول برای واردات کالا از هند استفاده می‌کرد. هند در آن زمان ابتدا از یک بانک ترکیه‌ای برای پرداخت هزینه‌های ایران استفاده می‌کرد، از ابتدای ۲۰۱۳ آنها تقریبا ۵۰% پول نفت را به روپیه پرداخت کردند و الباقی بدهی‌ها تا زمان باز شدن مسیرها باقی ماند. زمانی که تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ برداشته شد، هند شروع به صاف کردن بدهی‌هایش کرد. 

به گزارش این رسانه هندی، اخیرا شرکت‌های هندی پول‌هایشان را ابتدا به «استیت بانک» هند واریز کرده و در عوض از بانک ایران و اروپای «هندلزبانک» آلمان برای پرداخت پول به یورو به ایران استفاده می‌کنند. کشورهای اروپایی گفته‌اند که از تحریم‌های آمریکا تبعیت نمی‌کنند. این سناریو هنوز در هاله‌ای از ابهام است. 

یک مقام هندی گفت: برای ارزیابی وضعیت اروپا در ارتباط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، یک تیم هندی شامل مقامات وزارت مالی و وزارت نفت و گاز قرار است، با این کشورها دیدار داشته باشند.

وی گفت: هند باید نسبت به آنچه جهان فکر می‌کند آگاه باشد. آخرین بار که تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده بود، اروپا از این تحریم‌ها پیروی کرد. ما می‌خواهیم آماده تکرار این سناریو هم باشیم. 

بر اساس گفته‌های اولیه مقامات هندی، این کشور نیازی به معافیت از سوی آمریکا برای تجارت با ایران ندارد. با این وجود با توجه به عدم توانایی مبادله دلار در آینده، هند باید آماده هر سناریوی پیش‌بینی نشده‌ای باشد.  

«استیت بانک» هند اخیر به پالایشگاه‌های هندی اعلام کرد که مسیر پرداخت یورو به ایران در ازای واردات نفت خام برای پالایشگا‌ه‌های هندی بعد از سوم نوامبر ۲۰۱۸ که تحریم‌های آمریکا اجرا می شود، بسته خواهد شد. این به آن معناست که آخرین مبادلات فیزیکی بین ایران و پالایشگاه‌های هندی از جمله «ایندین اویل»، «بی پی سی ال» و «اچ پی سی ال» باید در هفته اول سپتامبر انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز