خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد حوزه انرژی مطرح کرد؛

اطمینان سعودی‌ها به مشتریان نفتی برای حذف ایران/ هم‌صدایی بزرگان نظام و جناح‌ها در حمایت از مذاکره‌کنندگان پیش‌شرط خروج از بحران

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۹۱۲

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: عربستان این اطمینان را به مشتریان نفتی می‌دهد که با خروج نفت ایران بازار دچار مشکل نمی‌شود.

مرتضی بهروزی فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت صادرات نفت ایران با توجه به تحریم احتمالی اظهار داشت: با توجه به تنش‌هایی که بین ایران و عربستان وجود دارد این کشور به دنبال ضربه به ایران است بنابراین با توجه به موضع‌گیری اخیر ترامپ و خروج آمریکا از برجام، اگر زمینه‌ای فراهم شود که بخشی از نفت ایران به دلیل تحریم‌ها از بازار خارج شود، عربستان این اطمینان را به همه می‌دهد که بازار دچار مشکل نمی‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال 2017  یک میلیون و 700 هزار بشکه از بازار خارج شد که یک میلیون و 200 هزار بشکه مربوط به اوپک بود و از این میزان 500 هزار بشکه متعلق به عربستان بود، علاوه بر این 500 هزار بشکه کاهش، این کشور حدود سه میلیون بشکه هم مازاد تولید دارد یعنی اگر بخواهند ایران را از بازار حذف کنند، به تنهایی می‌تواند کل صادرت ایران را وارد بازار کند و بازار نیز دچار هیچ‌گونه تنشی نشود.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در ادامه تصریح کرد: این را نیز باید در نظر داشت که عربستان از قبل بدنبال این بود که قیمت نفت از حدی بالاتر نرود تا تولید از منابع غیر متعارف، اقتصادی شود و باعث شود اوپک سهم خود را از بازار از دست بدهد، اما با توجه به تحولات تکنولوژیکی و شرایطی که وجود دارد حتی در حد 30 تا 35 دلار هم از خیلی حوزه‌های غیر متعارف می‌توان برداشت کرد.

وی گفت: با توجه به موضوعات یاد شده ایران باید تمام توان دیپلماتیک خود را در اوپک و خارج از اوپک، با اروپا و حتی امریکا بکار گیرد و با تعامل از این اتفاق جلوگیری کند. این مسئله‌ای است که عربستان روی آن مانور می‌دهد و به نفع عربستان و به ضرر ایران است، چرا که به راحتی می‌شود صادرات ایران را از بازار حذف کرد.

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: دیپلمات‌های ما نشان دادند توانسته‌اند در برابر 6 کشور قدرتمند دنیا به تنهایی منافع ملی را تامین کنند، اکنون اگر دست‌شان باشد و پشتیبانی شوند و صدای یک‌دستی از داخل کشور شنیده شود، مسلما می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم به شرطی که تمام جناح‌ها و بزرگان کشور همصدا شوند و دست تیم مذاکره کننده را باز بگذارند تا با فراغ بال مذاکره کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز