خبرگزاری کار ایران

تعیین نرخ دستوری ارز راهگشای اقتصاد نیست

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۴۹۰

عضو پژوهشکده پولی و بانکی با بیان این که تعیین نرخ دستوری ارز برای اقتصاد خطرناک است گفت: اگر نرخ ارز بر اساس شرایط بازار تعیین شود این امر می تواند تا حدودی به اقتصاد کشور کمک کننده باشد و از نوسانات ناگهانی جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش ایلنا؛ کامران ندری، عضو پژوهشکده پولی و بانکی در مصاحبه با رادیو در خصوص معدل نرخ ارز در آینده اقتصاد، اظهار کرد: تعیین نرخ دستوری ارز برای اقتصاد خطرناک است به این دلیل که منابع محدود ارزی که در اختیار داریم در این سیستم تخصیص پیدا می کند و انگیزه برای کسب مابه التفاوت نرخ دستوری با نرخ بازار آزاد بسیار زیاد می‌شود.

وی افزود: اگر نرخ ارز بر اساس شرایط بازار تعیین شود این امر می‌تواند تا حدودی به اقتصاد کشور کمک کننده باشد و از نوسانات ناگهانی جلوگیری به عمل آورد.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در حال حاضر با بحرانی ارزی که مواجه هستیم چاره‌ای جز تعیین یک نرخ دستوری و اینکه به فعالان اقتصادی وعده بدهیم که نیازهایشان را در نرخ ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کنیم را نداشتیم.

ندری بیان کرد: در سال ۹۰ و ۹۱ نرخ ۱۲۲۶ تومان را به عنوان نرخ دستوری تعیین کردیم و نرخ بازار آزاد را به عنوان بازار غیررسمی درنظر گرفتیم، اما در حال حاضر نسبت به آن زمان یک پله عقب‌تر هستیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سیستم ما در طول ۴۰ سال گذشته به این صورت بوده که به پتروشیمی‌ها یارانه و نفت ارزان تخصیص می دادیم و زمانی که به مرحله صادرات می رسید این طور انتظار می‌رود که منابع ارزی این بخش با همان نرخ به چرخه اقتصاد برگردد که این امر امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه بنده معتقد هستم که دادن یارانه و انتظار دریافت ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان هردو اشتباه است، تصریح کرد: باید به پتروشیمی ها یارانه تعلق نگیرد و با همان نرخی که نفت را به دنیا می‌فروشیم در اختیار پتروشیمی‌های داخل نیز قرار دهیم و پتروشیمی‌ها نیز آزاد باشند تا ارز صادراتی را با هر نرخی که تمایل دارند مورد استفاده قرار دهند.

ندری توضیح داد: ما در مدیریت اقتصادی به شدت از سازوکار بازار فاصله گرفته ایم و همه مشکلات ما به دلیل وجود چنین مداخلاتی است که برای مردم تعیین می کنیم که به چه میزان مصرف، تولید و یا صادرات کنند که این نوع مدیریت در هر کجای دنیا محکوم به شکست است.

وی با اشاره به اینکه با تعیین دستوری نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان واردات برای تولیدکننده بهتر است، گفت:تولیدکننده میزان واردات را کمتر از مقدار واقعی انجام می‌دهد و باقی مانده ارز دریافتی را در بازار به فروش می رساند و به دلیل اینکه دولت فرصت کسب سود مناسبی را با نرخ دستوری فراهم کرده دیگر انگیزه‌ای برای تولید وجود ندارد.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: بنده معتقد هستم که نرخ ارز در بازار باید با هدایت بانک مرکزی تعیین شود و بر اساس پیش بینی از تقاضا در بازار یک نرخ را ارائه دهد که این نرخ بتواند بازار را مدیریت کند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز