خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در نمایشگاه بیست و سوم نفت:

با نوسازی تاسیسات قدیمی نفتی به تولید روزانه ۴.۵ میلیون بشکه خواهیم رسید / علاقه نداریم به ما زور بگویند باید با منطق با ما صحبت شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۵۷۱

علی کاردر گفت: غیر از مدل آی پی سی در حوزه توسعه‌ای نگاه‌مان مدل ای پی سی است یعنی تجهیزات را نمی‌خریم پیمانکاران توسعه دهنده شناسایی می‌شوند و پروژه را اجرا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی کاردر در نشست حاشیه‌ای بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه تولید نفت ظرفیت ۴ میلیون بشکه‌ای را داریم که البته برخی تاسیسات ما قدیمی هستند و نیاز به نوسازی دارند بنابراین مستمر چهار میلیون بشکه تولید نداریم و برخی اوقات سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه تولید می‌شود اما با بازسازی و نوسازی تاسیسات می‌توانیم به راحتی به تولید ۴.۵ میلیون بشکه برسیم.

وی افزود: با وجود برخی مشکلات مربوط به قدیمی بودن تاسیسات و خطوط لوله و یا اورهالی که داشته‌ایم سال گذشته ۱۲۰ هزار بشکه افزایش تولید داشتیم که کاهش برخی فیدها جبران شد.

مدیرعامل شرکت نفت با اعلام اینکه بیشتر  ۱۲۰ هزار بشکه افزایش تولید مربوط به غرب کارون و میادین مشترک بوده است گفت: از میدان آذر که میدان سختی نیز است ۳۰ هزار بشکه و آزادگان جنوبی ۷۰ هزار بشکه تولید داشته‌ایم ضمن اینکه لایه نفتی پارس جنوبی در سال ۹۶ به مدار تولید آمد و توانستیم به این ظرفیت اضافه تولید دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولید در آزادگان جنوبی در حال ادامه است و در سال ۹۷ ، ۵۰ هزار بشکه تولید خواهیم داشت خاطرنشان کرد: برای بقیه میادین در حال مذاکره هستیم.

وی با اشاره به تغییر سیاست‌ها در روند تولید و بهره‌برداری از میادین تصریح کرد: قبلا در بخش بالادست مهندسی را خودمان انجام می دادیم و تجهیزات را خریداری می‌کردیم اما اکنون استراتژی‌ها عوض شده و قرار نیست که ما کالا را خریداری کرده و در انبار نگه داریم. نظام مهندسی اجرا به ای پی سی تغییر کرده و توسط پیمانکاران صاحب صلاحیت یعنی E&P ها و ای پی سی کارها کار را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: غیر از مدل آی پی سی در حوزه توسعه‌ای نگاه‌مان مدل ای پی سی است یعنی تجهیزات را نمی‌خریم پیمانکاران توسعه دهنده شناسایی می‌شوند و پروژه را اجرا می‌کنند.

وی همچنین گفت: در حوزه بهره‌برداری نیز در مدل آی پی سی به مدت ۲۰ سال پیمانکار باید کار توسعه را با تاسیس شرکت ایرانی انجام دهد و در این مسیر ما نظارت کارفرمایی داریم در صورتی که قبلا اپراتور بودیم اما اکنون نظارت بر تولید و مخازن با ما است. ما میادینی را که توسط پیمانکاران بیع متقابل به بهره‌برداری می‌رسد جهت مناقصات به پیمانکاران اپراتور معرفی می‌کنیم. به این ترتیب در آینده در خیلی از میادین اپراتور نخواهیم بود. نظارت اوپریشن با ما است اما کار را بخش خصوصی انجام می‌دهد. در راستای اجرایی شدن این هدف اولین بار در میدان آزادگان شمالی پیمانکار ایرانی کار اپریشن را انجام می‌دهد و ما فقط نظارت می‌کنیم به دیگر سخن فعالیت بخش خصوصی افزایش خواهد یافت.

کاردر در ادامه به وارد مدار شدن فازهای پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: فازهایی که طی یک سال گذشته وارد مدار شدند تماما توسط پیمانکاران ایرانی بوده‌اند که باید گفت کار به خوبی انجام شده و شات‌داون جدی نداشتیم. البته علاقمند بودیم که هزار میلیون متر مکعب تولید داشته باشیم که توانستیم ۹۵۰ میلیون متر مکعب گاز غنی در سال گذشته تولید داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین گفت: از نظر عملیات تولید فقط دو خط لوله به مشکل برخورد که برطرف شده است و زمستان سال گذشته هیچ مشکلی به لحاظ تولید گاز نداشتیم و گاز به صورت منظم در اختیار شهروندان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید و توسعه در پتروشیمی در شرایط خوبی به سر می‌بریم گفت: در سال آینده توسعه فازهای پارس جنوبی در بخش دریا به اتمام می‌رسد در بخش خشکی نیز فازهای ۱۳ ، ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ کار به پایان می‌رسد و فاز ۱۴ نیز به سال ۹۷ موکول می‌شود.

وی در باره تولید میعانات گازی نیز بیان کرد: سال گذشته ۳۶۰ هزار بشکه تولید داشتیم که ۲۴۰ هزار بشکه در ستاره خلیج فارس و بخشی نیز در پتروشیمی‌ها مصرف می‌شود بنابراین صادرات میعانات گازی کاهش می‌یابد و در نظر داریم که ۱۲۰ هزار بشکه دیگر نیز برای نیمه دوم جهت مصرف در ستاره خلیج فارس فراهم شود.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: در حوزه متان و ال پی جی نیز با وارد مدار شدن فازهای جدید و بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها نیاز پتروشیمی‌ها تکمیل می‌شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه سه قرارداد در حال مذاکره داریم اظهار داشت: در حال حاضر تیم مذاکره کننده ما نسبتا حرفه‌ای شده‌اند قراردادها منظم و روشن است و سرعت گرفته طرف‌های خارجی هم زبان ما را بهتر می‌فهمند.

وی درباره بحث احتمال خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر قراردادها گفت: شرکت‌هایی که در آمریکا فعالیت ندارند قرص و محکم هستند چرا که رفتارهای آمریکا اثری در بیزینس آنها ندارد مگر اینکه کار غیرقانونی باشد و یا حوزه فعالیتشان در بورس آمریکا باشد. موضوع خروج آمریکا از برجام بیش از هر چیز تبعات روانی دارد اما واقعیت این است که فعالیت‌های اجرایی ما متوقف نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: در همین ارتباط مثلا ما در میدان یادآوران و آزادگان کار حفاری را متوقف نکرده‌ایم و شرکت‌های GC کار توسعه را انجام می‌دهند. در هر حال انتظار ما از شرکت‌های خارجی جهت انتقال تکنولوژی برای افزایش ضریب بازیافت است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران قابل حذف از حوزه انرژی نخواهد بود یادآور شد: قطعا شیل‌اویل‌ها و شیل‌گس‌ها نمی‌توانند جایگزین میادین بزرگ نفتی و گازی دنیا همچون ایران شوند ضمن اینکه ما ارزان‌ترین کشور دنیا هستیم و نیروی جوان متخصص زیادی نیز در اختیار داریم.

وی یادآور شد: با خردمندی که دولت تدبیر و امید در زمینه تعامل با دنیا و اجرایی شدن برجام به خرج داد ما اکنون نگرانی نداریم ضمن اینکه علاقه نداریم به ما زور بگویند باید با منطق با ما صحبت شود.

وی در ادامه این نشست به قرارداد با دانشگا‌ه‌ها برای همکاری در مطالعه میادین اشاره و اظهار داشت: ما مصر هستیم که دانشگاه‌ها مشاورین دائمی ما باشند و در میادین ۲۰ سال حضور داشته باشند.

وی همچنین گفت: حدود ۱۷ میدان برای مناقصه آماده کرده‌ایم که به شرکت‌های ایرانی که جوینت ونچر (شریک خارجی) داشته باشند واگذار کنیم.

وی همچنین بیان کرد: در نوسازی میادین مشکلات داریم و تاسیسات ما قدیمی هستند به همین دلیل سه مشاور در سه نقطه مجموعه میادین انتخاب شده که این مشاورین بین المللی خواهند بود که باید مدل بازسازی به ما پیشنهاد دهند تمام یونیت‌ها تجمیع می‌شود تا بتوانیم از تکنولوژی برتر استفاده کرده و میزان هدررفت کاهش یافته همچنین محیط زیست حفظ شود.

کاردر با اشاره به اینکه هفته گذشته اولین قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه با یک شرکت بخش خصوصی امضا شده تصریح کرد: این گازی که توسط شرکت‌های بخش خصوصی خریداری می‌شود و  به صورت سواپ استفاده می‌شوند بنابراین خودمان در حوزه فلرینگ سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت. در پارس جنوبی نیز با پروژه مشترکی با شرکت فرانسوی و ایرانی به صورت جوینت ونچر امضا کردیم که در فازهای ۲ و ۳ پروژه اجرا می شود و اگر عملیات موفق باشد در تمام فازها پیگیری می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه در اجرای هر پروژه به منابع مالی نیز فکر می‌کنیم خاطرنشان کرد: در قراردادهای ای پی سی و ای پی دی مناقصات شروع شده و هر ۱۵ روز یک بار برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ادامه داد: یکی از آسیب‌های ما این بود که قبلا مدل‌ منظم مالی و مهندسی نداشتیم اما اکنون در ای پی سی‌ها و ای پی دی‌ها یک صندوق پروژه در بورس تعریف کردیم و در این رابطه تامین سرمایه ۶.۳ میلیارد دلاری در قالب این صندوق پروژه است. مکانیزم پرداخت پول نیز به این شکل است که حساب ارزی باز می‌کنیم و در سررسید شرکت‌ها دلار دریافت خواهند و مابه‌التفاوت دلار ۴۲۰۰ تومانی با قیمت روز تسویه می‌شود.

کاردر به پروژه جاسک اشاره و اظهار داشت: این منطقه یکی از مناطق استراتژیک است که برای اولین بار بخش خصوصی برنده شده و به صورت BOO اجرا می‌شود. ما این قرارداد را تضمین می‌کنیم که هر قدر باشد پول به صورت اجاره پرداخت خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: خط لوله انتقال هزار کیلومتری نفت خام نیمه‌سنگین از غرب کارون نیز نهایی شده در حال انتخاب پیمانکار و مناقصه هستیم تا عملیات انتقال یک میلیون  بشکه را فراهم کنیم و به این ترتیب با اجرایی شدن پروژه‌های پتروشیمی در این منطقه هاب انرژی داشته باشیم.

کاردر در پاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد گزارش بلومبرگ مبنی بر لغو برخی قراردادها در صورت تحریم و نیز انصراف کره از خرید ایران گفت: با توجه به اینکه بیشتر قراردادهای ما بلندمدت هستند و اگر شرکت خارجی فاقد استراتژی و جدیت بود این قرارداد ها را نمی‌بست، پس مشکلی در این مورد نداریم هرچند در دوره تحریم های شورای امنیت دچار مشکل شده بودیم، ودر مورد کره هم، چون این کشور خریدار  حجم بالایی از نفت ما  نیست پس مشکلی وجود ندارد و تنها در زمینه نقل و انتقال پول شاید دچار سختی بشویم.

وی تشکیل بورس انرژی را در حد شعار دانست و افزود: در این بورس باید قراردها شکل جدی به خود بگیرند که با مدیریت امکان پذیر است ،همان طور که در سایر نقاط دنیا صورت می‌گیرد، بورس نفت باید مدل هیجینگ داشته باشد و زیر ساخت های لازم فراهم شود.

 کاردر در مورد صادرات نفت و تاثیر آینده برجام نیز گفت: ما در آوریل با صادرات ۲.۶ میلیون بشکه در روز ، در صادرات رکورد زدیم بطوریکه این میزان حتی قبل از تحریم ها نیز محقق نشده بود.شاید در تحریم های سازمان ملل دچار مشکل بودیم و صادرات ما کاهش داشت اما در مورد تحریم احتمالی آتی شاهد آن نخواهیم بود چون در مورد مقاصد صادراتی سنتی ما مشکل نیست و شاید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه را تحت تاثیر قرار دهد.

  ‌وی در مورد حضور شرکت های شبه دولتی و در حوزه‌ی مکران گفت: بیشتر مباحث در حوزه ی مکران جنبه امنیتی دارد تا فنی و چون منطقه امنیتی و محروم است حضور شرکت های نظامی می تواند کمک کشور باشد.اما در مورد شرکت های خصوصی  که حوزه ی منابعی مشخص داشته باشند ما استقبال می کنیم

وی در مورد خرید شرکت های خارجی فعال از اقلام داخلی گفت: در قردادهای İPC تشویق شده که طرف خارجی از اقلام داخلی استفاده کند و ملزم به استفاده از اقلام داخلی هستند که در صورت تخطی از آن جریمه می شوند.البته شرکت ایرانی هم نباید با ایجاد بازار انحصاری قیمت ها را بالا ببرند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی از فروش نفت در صورت اعمال تحریم های جدید گفت: در این مورد هیچ نگرانی متوجه کشور نیست، در حال حاضر کشورها آسیای شرقی مصرف کننده نفت ایران هستند با قرار گرفتن نفت سنگین غرب کارون در مدار، علاقمندان این نوع نفت  که قیمت مناسب دارد، جز نفت های مرغوب است و به نام نفت پارسی هم معروف شده، می‌توانند استفاده کنند.

وی در خاتمه موضع ایران در مورد قیمت نفت را تثبیت قیمت اعلام کرد و گفت: قیمت نفت باید عددی ثابت باشد که هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده باشد و ما مخالف نوسانات قیمت نفت در جهت بالا و پایین آن هستیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز