خبرگزاری کار ایران

واگذاری حفاظت از ۲۰ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی به مردم/ کاهش ۶ درصدی عوامل تخریب

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۴۳۱

حفاظت از حدود ۲۰ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی در برابر تجاوز، تصرف و سایر عوامل تخریب به مجریان طرح ها این بخش واگذار شده است.

به گزارش ایلنا، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر گفت: با اجرای طرح حفاظت مشارکتی و واگذاری حفاظت عرصه های منابع طبیعی به مجریان طرح های منابع طبیعی طی سه سال اخیر در مجموع عوامل تخریب ۶ درصد کاهش یافته است.

مسعود منصورافزود: بیشترین سطح اجراشده مربوط به محدوده طرح های مرتعداری و بیشترین میزان عرصه مربوط به جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان است.

وی تصریح کرد: تاکنون تعداد ۴۷۲۳ فقره تفاهم نامه حفاظت مشارکتی با مجریان طرح های منابع طبیعی در ۳۲ استان کشور منعقد شده است.

منصور با بیان این که اثر بخشی اجرای طرح حفاظت مشارکتی طی دوره سه ساله ۱۳۹۶-۱۳۹۴، روندی افزایشی داشته است، اظهار داشت: نتایج گزارش ارزیابی و اثر بخشی شیوه حفاظتی نشان می دهد، موفقیت اجرای طرح در محدوده های مرتعداری در جلوگیری از تجاوزات و تصرفات اراضی منابع ملی در سال های ۹۵و ۹۶ نسبت به سال نخست ۸ درصد و روند جلوگیری قطع درختان و بوته کنی در سال های ۹۵و ۹۶ نسبت به سال پایه ۶ درصد بهبود یافته است.

وی ادامه داد: در سال های ۹۵و۹۶ نیز با اجرای طرح حفاظت مشارکتی ،روند قاچاق چوب و سایر محصولات فرعی ۳ درصد بیشتر کاهش یافته ضمن این که در سال های ۹۵و۹۶ فقرات و سطح آتش سوزی و یا اقدام برای اطفای حریق نسبت به سال ۹۴ با ۱۳.۵ درصد کاهش روبه رو بوده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور در عین حال کاهش ۳ درصدی سطح کانون های بحرانی آلوده به آفات و بیماری ها طی سال های ۹۵و۹۶ نسبت به سال ۹۴ را از دیگر دستاورد های این طرح دانست.

وی با توجه به اهمیت و اثر بخشی این طرح،خواستار تامین اعتبارات لازم برای توسعه هر چه بیشتر آن شد.

منصور خاطرنشان کرد: موضوع حفاظت مشارکتی از سال ۱۳۹۳ با ابتکار این معاونت مطرح و پس از تشکیل جلسات متعدد کارشناسی و اخذ نظرات و تجربیات استانها و همچنین تشکلهای مردم نهاد، دستورالعمل های مربوط به آن تدوین و امر حفاظت از عرصه های منابع طبیعی به مجریان طرح های منابع طبیعی به ویژه دامداران دارای پروانه چرا و طرح مرتعداری احاله شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز