خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا:

در مکانیزاسیون باغبانی تنها به ۵۰ درصد از اهداف خود رسیده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۲۷۰

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی این بوده که 25 درصد از سرمایه‌گذاری ما در حوزه باغبانی انجام شود که این امر کامل محقق نشده و از کل سرمایه‌گذاری در مکانیزاسیون تنها 12 درصد را به خود اختصاص داده است.

کامبیز عباسی (رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی و معاون وزیر جهاد) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درخصوص مکانیزاسیون باغبانی در باغات پسته و زیتون اظهار کرد: در حوزه مکانیزاسیون باغبانی کشور ما با یکسری محدودیت‌ها مواجه هستیم. اگرچه در این حوزه و در این ایام اتفاقات خوبی افتاده است اما پیش‌بینی ما این بوده که 25 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه انجام شود که این امر کامل محقق نشده و از کل سرمایه‌گذاری در مکانیزاسیون تنها 12 درصد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ما در حوزه مکانیزاسیون باغبانی به 50 درصد از اهداف خود رسیده‌ایم. جزو اولویت‌های اساسی ما این است که تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم 25 درصد از باغات کشور را مکانیزه برداشت کنیم. یکی از نقاط مغفول مانده در باغبانی کشور برداشت مکانیزه محصولات است. خوشبختانه درخصوص عملیات خاک‌ورزی، نهال کاری و عملیات سم‌پاشی توفیقات بسیار مطلوبی را داشتیم اما در حوزه برداشت هنوز نیازمند توسعه هستیم.

عباسی در ادامه تصریح کرد: ما در کشور 2/5 میلیون باغ داریم که 1/5 میلیون هکتار باغات سنتی هستند و یک میلیون هکتار باغات مدرن محسوب می‌شوند که یکی از محدودیت‌های ما سنتی بودن بیشتر باغات کشور است و اینکه در حوزه مکانیزاسیون باغی ماشین‌آلات باغبانی بسیار تکنیک‌بر و گرانقیمت هستند و عموما سرمایه‌گذاری صنعت داخل به سمت تولید ماشین‌آلات باغبانی کمتر رفته است و قطعا در این حوزه هم نیاز به سرمایه‌گذار و هم حمایت داریم.

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم ماشین‌آلات کشاورزی را بتوانیم کاملا در قالب طرح اشتغال‌زایی و با پرداخت وام‌های 4 و 6 درصد توسعه دهیم. در مجموع روی برداشت هدفگذاری کرده‌ایم. در باغات پسته و زیتون برداشت مکانیزه جزو اصول اولیه کار است.

وی افزود: در حال حاضر ما در کشور برای برداشت پسته شیکرهای دستی و تراکتوری داریم که با تکان دادن درخت منجر به ریزش محصول می‌شوند که یک نوع تنه و یک نوع شاخه‌ها را تکان می‌دهند. ما متقاضیان را حمایت می‌کنیم و با پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای خرید این ماشین‌آلات به کشاورزان کمک می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در برداشت و هم پس از برداشت پسته برای ما اهمیت دارد. دستگاه‌های شستشوی و فراوری پسته همه در فرآیند خط اعتباری مکانیزاسیون قرار گرفته است و در حوزه عملیات چال کود با ماشین‌آلات کشاورزی حفره‌هایی را ایجاد می‌کنند. برای بهبود باغات پسته ما تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم.

عباسی در رابطه با مکانیزاسیون زیتون عنوان کرد: در حوزه زیتون هم شیکرهای برداشت زیتون به اندازه مورد نیاز در کشور وجود دارد. ما یک مرحله جلوتر رفتیم و برای باغداران دستگاه‌های روغن‌کشی زیتون را فراهم کرده‌ایم که به صورت پرداخت بلاعوض هم بسیاری از باغداران ما تهیه کرده‌اند و در محل باغ خود زیتون را روغن‌گیری می‌کنند که این امر هزینه حمل و نقل را برطرف کرده است. امیدواریم در سال جاری کشاورزان بتوانند در قالب تسهیلات کم‌بهره این وسائل را تهیه کنند.

وی با اشاره به میزان استفاده کشاورزان از این دستگاه‌ها اظهار کرد: ما ماشین‌های مکانیزه را در حوزه کاشت و برداشت بسیار توسعه داده‌ایم. در حوزه روغن‌کش‌های پرتابل زیتون حداقل بیش از 50 باغدار کشور به این تجهیزات مواجه شده است. بخش عمده‌ای از باغداران کشور نیازمند این تجهیزات هستند و ما باید با طرح‌های ترویجی این ابزارآلات را به آنها بشناسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز