خبرگزاری کار ایران

مدیر علمی طرح جامع مسکن کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

بازار مسکن ظرفیت افزایش سوداگرانه قیمت را ندارد/ رشد ۳۰ درصدی نرخ خانه در سال آینده بعید است

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۹۱۷

مدیر علمی طرح جامع مسکن کشور با بیان اینکه بازار مسکن در حال جبران عقب ماندگی در دوران رکود است، گفت: افزایش قیمت مسکن تا حد ۳۰ درصد در سال آینده بعید است.

فردین یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر اظهار داشت: بازار مسکن در چند سال گذشته دچار رکود شده بود که با این افزایش قیمت‌ها در چند ماه اخیر، بخشی از عقب ماندگی‌ها در دوران رکود جبران شد.

وی افزود: این افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که در بازار مسکن رونق نسبی ایجاد شده است.

مدیر علمی طرح جامع مسکن کشور اظهار داشت: معمولا رونق در بازار مسکن بدون در نظر گرفتن قضاوت‌های مثبت و منفی با افزایش قیمت همراه است.

یزدانی با تاکید بر اینکه این حد از افزایش قیمت‌ها در سال جاری سوداگری نیست، گفت: سوداگری در بازار مسکن در سال های 86 و 87 رخ داد که قیمت مسکن به یکباره بیش از 60 درصد افزایش پیدا کرد.

وی با بیان این اینکه رشد قیمت مسکن در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه سال گذشته چیزی حدود 22 درصد بوده است، اظهار داشت: در سال 91 قیمت مسکن رشد 70 درصدی داشت که نمونه رشد قیمت همراه با سوداگری بود بنابراین در حال حاضر این رشد 22 درصدی قیمت مسکن با سوداگری همراه نیست.

یزدانی در پاسخ به این سوال آیا احتمال افزایش سوداگرانه قیمت مسکن در سال آینده وجود دارد، گفت: معتقدم بازار مسکن در سال آینده ظرفیت افزایش قیمت سوداگرانه ندارد چراکه احتمال التهاب ارزی وجود دارد و بنابراین نقدینگی سوداگرانه به سمت این بازار هدایت می شود.

مدیر علمی طرح جامع مسکن کشور ادامه داد: از سوی دیگر هنوز قدرت خرید مردم به طور قابل توجهی افزایش پیدا نکرده است و بنابراین تصور نمی‌کنم که در سال آینده افزایش قیمت سوداگرانه مانند سال‌های 86 تا 91 رخ دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت مسکن در سال اینده از 22 درصد فراتر می‌رود، گفت: بعید می‌دانم افزایش قیمت مسکن در سال آینده به 30 درصد برسد.

یزدانی همچنین درباره بازار خانه‌های کم متراژ گفت: از آنجایی در حال حاضر توان مالی مردم به خرید خانه‌های متوسط رسیده است، تقاضا برای مسکن کم متراژ افزایش یافته و عمده رشد قیمت‌ها متوجه خانه‌های کوچک و متوسط شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز