خبرگزاری کار ایران

جامساز در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

دولت نباید سکه پیش فروش کند/ حل مشکل بیکاری با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کارآفرینان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۷۲۴

یک اقتصاددان معتقد است که ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کارآفرینان در کنار جذب سرمایه گذاری خارجی می‌تواند بیکاری و تورم را کاهش دهد.

 محمود جامساز( اقتصاددان) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره عرضه گواهی سپرده‌های ریالی و ارزی و پیش فروش  سکه ، سه راهکار بانک مرکزی برای  جذب نقدینگی  مردم و جلوگیری از ورود نقدینگی سرگردان  به بازار ارز و طلا گفت:  این اقدامات  تاثیر مقطعی و کوتاه مدت دارد. اصلا چرا دولت باید سکه را پیش فروش  کند که یک اقدام غیر کارشناسانه و غیرعلمی است که تاثیر آنچنانی بر بازار نخواهد گذاشت. مثلا دولت می‌خواهد سکه 1 میلیون و ششصد هزار تومانی سه ماه بعد را با قیمت 1 میلیون و پانصد هزارتومان امروز بفروشد؟ اصلا چرا دولت عرضه کننده سکه باشد که کمبود آن باز اعتبار دولت را تحت شعاع  و باعث بی‌اعتمادی شود.

این اقتصاددان افزود:  گواهی‌های ارزی  که با مجوز بانک مرکزی منتشر می شوند قابل خرید و فروش هستند که البته در گذشته عرضه و با عدم استقبال روبه رو شده بود.

جامساز در ادامه گفت : در شرایط عادی و با ثبات این راهکارها باعث انتقال منابع از سوی مردم  به بانک‌ها می‌شود و این گواهی‌ها در  بیشتر کشورها در بورس به عنوان بازار سرمایه خرید و فروش می‌شوند که در راستای سرمایه گذاری است. البته این در شرایطی است که  مردم به سیستم بانکی اعتماد و اطمینان داشته باشند. در حالی‌که در کشور ما  شرایط به گونه‌ای دیگر است.

وی بهترین راهکار را افزایش سود سپرده‌ها دانست و گفت: در حال حاضر از نقدینگی هزار و چهارصد و پنجاه میلیارد تومانی تقریبا دو سوم در اختیار سیستم بانکی نیست. در این شرایط باید بانک‌ها نقدینگی را جذب و با نرخ‌های یارانه‌ای در اختیار بنگاه‌های مولد قرار دهند تا زمینه ساز توسعه شوند. هرچند تولید مولد نیازبه سرمایه، نیروی کار ،مدیریت دانش محور و...دارد.

جامساز معتقد است که ما منابع تولید مولد را داریم اما فاقد دانش بکار گیری آن هستیم.

 وی افزود : تسهیلات ارزان قیمت برای کارآفرینان در کنار جذب سرمایه گذاری خارجی می‌تواند بیکاری و تورم را کاهش دهد، بنابرین در حال حاضر بهترین راه همان افزایش سود بانکها برای تجهیز منابع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز