خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو خبر داد:

کاهش هدررفت آب شرب کشور به 22 درصد تا پایان برنامه ششم توسعه/ هدررفت آب تهران به استاندارد جهانی نزدیک است

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۲۴۳

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: هدررفت آب شرب کشور هم اینک حدود 25 درصد است که تا پایان برنامه ششم توسعه به 22 درصد یا کمتر خواهد رسید.

به گزارش ایلنا، "رضا امانی" مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این مطلب که مصوبه ای از هیات وزیران باعنوان قانون توسعه بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی وجود دارد که وزارت نیرو موظف است هرساله نسبت به کاهش یک درصدی هدر رفت آب کشور اقدام کند، اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده برای کاهش یک درصدی هدررفت آب کشور سالانه به اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تومان نیاز است تا بتوان این مصوبه را اجرایی کرد.

وی ادامه داد: با عنایت به کمبود اعتبارات، وزارت نیرو مصمم است تا در برنامه ششم توسعه به طور متوسط هرساله به صورت گلوبال نیم درصد کاهش هدرفت آب کشور را در برنامه خود داشته باشد تا ضمن اجرای کارهای سازه ای که جلوی بخشی از هدر رفت را خواهد گرفت، مباحثی همچون جلوگیری از انشعابات غیرمجاز و مدیریت مصرف را نیز در برنامه های خود داشته باشد، که امیدواریم میزان هدررفت آب کشور از حدود 25 درصد به حدود 22 درصد برسد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو اظهار امیدواری کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه با استفاده از برنامه های وزارت نیرو و ایجاد طرح‌های سازه ای و غیر سازه ای مانند مدیریت مصرف و جلوگیری از مصارف غیر مجاز بتوان میزان هدررفت آب کشور را به 20 درصد نیز کاهش داد.        

وی بحث هدرفت آب را شامل هدر رفت ظاهری و هدر رفت واقعی دانست و افزود: هدر رفت ظاهری شامل سه بخش از جمله، انشعاب ها و‌ مصارف غیر مجاز، خطای مدیریت داده ها و سیستم و بحث عدم دقت تجهیزات اندازه گیری مانند کنتور است.

او تصریح کرد: برخی کنتورها به دلیل مشکلات و نواقص موجود قادر به ثبت ارقام به صورت واقعی نیستند.

امانی همچنین هدررفت واقعی آب را شامل نشت از شبکه توزیع، که شامل نشت از خطوط انتقال، سرریز از مخازن،‌نشت از مخازن و نشت از انشعابات مشترکین است دانست و اضافه کرد: بر اساس اندازه گیری های انجام شده، متوسط هدر رفت ظاهری و واقعی کل کشور حدود 23.9 درصد است که اگر مصارف مجاز آب بدون درآمد را نیز به آن اضافه کنیم به رقم 25.6 می رسیم.

وی اظهار داشت: رقم 25.6درصد هدررفت آب کشور شامل حدود 13.4 درصد هدررفت واقعی،حدود 10.4 درصد هدررفت واقعی و حدود 1.7 دهم درصد نیز آب بدون درآمد است که در مجموع به رقم حدود 25.6 درصد منتهی می شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو اضافه کرد: از نظر حجمی سالانه از آب قابل برنامه ریزی حدود 6 میلیارد مترمکعب برای بخش شرب در نظر گرفته می‌شود که از این میزان حدود یک میلیارد و 443 میلیون مترمکعب به عنوان هدررفت از دسترس ما خارج می شود.

وی درخصوص هدررفت ظاهری آب در کشور با بیان اینکه بیشترین هدررفت مربوط به استان سمنان با 8.6  درصد و کمترین میزان هدررفت مربوط به استان اصفهان با 5.4 درصد است، گفت: بیشترین هدررفت آب واقعی کشور نیز مربوط به استان کرمانشاه با 27درصد و کمترین میزان هدر رفت مربوط به استان کاشان با 6.2درصد است.

رضا امانی در خصوص هدررفت آب پایتخت ابراز داشت: میزان هدرفت ظاهری آب در استان تهران حدود 11.1 درصد و هدررفت واقعی آن حدود 10.4 درصد است که این میزان هدررفت کل آب تهران بجز آب بدون درآمد و برابر 21.5 درصد است که معادل 280میلیون مترمکعب در طول سال خواهد بود.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای جهان،‌ بحث هدر رفت آب وجود دارد و به هیچ عنوان صفر نمی شود و معمولا مینیموم آن از حد 15 درصد پایینتر نخواهد رفت و اگر کسی ادعا نماید که می تواند این هدرفت را به کمتر از 15 درصد برساند هزینه های آن توجیه پذیر نخواهد بود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: براساس آمار ارائه شده از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، وضعیت هدررفت آب در تهران از بسیاری از کشورهای جهان مطلوبتر است و به استاندارد هدررفت جهانی آب نزدیک است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز