خبرگزاری کار ایران

رویترز خبر داد:

عملیات مشترک حشد الشعبی، ارتش عراق و نیروهای تحت حمایت آمریکا برای حفظ امنیت مسیر انتقال نفت به ایران

asdasd
کد خبر : ۵۹۱۶۰۰

عملیاتی با هدف برقراری امنیت و ثبات و نابودی شبکه های جاسوسی از ساعاتی قبل در اوایل صبح آغاز شده است که در جریان آن، نیروهای تیپ ۹ ارتش عراق و بخش موارد اضطراری در وزارت داخلی عراق و همچنین نیروهای بسیج مردمی و مبارزان پیشمرگه مشارکت دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، نیروهای عراق عملیاتی امنیتی را در مسیر برنامه‌ریزی شده حمل نفت به ایران در روز چهارشنبه آغاز کردند. به گفته مقام‌های عراق، این عملیات برای پا‌ک‌سازی و نابودی شبکه‌های جاسوسی در مرزهای کوهستانی ترتیب داده شده است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های نفتی عراق از برنامه‌ای برای انتقال نفت از کرکوک به ایران توسط کامیون‌های حمل نفت به سمت پالایشگاه‌های کرمانشاه خبر داده بودند. این نقل و انتقالات هفته گذشته آغاز شده است. مقام‌های مسئول از دلیل به تاخیر افتادن نقل و انتقال به جز موارد فنی خودداری کرده‌اند.

در بیانیه نیروهای مسلح عراق آمده است: عملیاتی با هدف برقراری امنیت و ثبات و نابودی شبکه‌های جاسوسی از ساعاتی قبل در اوایل صبح آغاز شده و قرار است منطقه شرق طوزخورماتو را جست‌وجو و پاک‌سازی کند.

ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این عملیات نیروهای تیپ ۹ ارتش عراق و بخش موارد اضطراری در وزارت داخلی عراق و همچنین نیروهای بسیج مردمی یا الحشد الشعبی با حمایت‌های هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا و همچنین با کمک مبارزان پیشمرگه مشارکت دارند.

بر اساس این گزارش، یکی از مقام‌های امنیتی در اقلیم کردستان عراق همکاری پیشمرگه‌ها را تایید کرده است. یک منبع آگاه در نیروهای امنیتی عراق گفته است که تعداد افراد الحشد الشعبی در این عملیات بین ۵۰۰ تا هزار نفر است.  بر اساس گفته‌های یکی از منابع الحشد الشعبی،  در این منطقه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر از بقایای داعش و نیروهای موسوم به پرچم سفید ها حضور دارند.

به گزارش رویترز مبارزان پرچم سفید از میان کردها برخاستند و در اطراف منطقه کرکوک و طوزخورماتو ساکن شده‌اند.

یک تحلیلگر امور امنیتی در عراق گفته نیروهای پرچم سفید هیچ ارتباطی با داعش و کردستان ندارند.

یکی از مقام‌های کرد به رویترز گفت: مسئولان ارتش عراق از وجود گروهی موسوم به پرچم سفید ها خبر دارد امااز اظهار نظر درباره ترکیب و رهبری آنها خودداری می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، حمل نفت به ایران در پی توافق سواپ با ایران بوده که در ماه دسامبر بین دو کشور منعقد شد. عراق و ایران  در توافقی به انتقال ۶۰ هزار بشکه نفت خام از کرکوک به ایران رسیدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای کرد کنترل کرکوک را در سال ۲۰۱۴ به دست گرفته بودند. حرکت کردها علیه داعش منجر به خروج این گروه تروریستی از این منطقه شد و در نهایت منطقه نفت‌خیز کرکوک به دست کردها افتاد. عراق در ماه دسامبر بعد از بازپس گیری این منطقه از نیروهای کرد مجددا کنترل منطقه را به دست گرفت.  

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز