خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

استراتژی اروپایی‌ها برای راضی کردن ترامپ به حفظ برجام چیست؟

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۱۹۷

اعمال فشار به برنامه موشکی و نفوذ ایران در منطقه، استراتژی اروپایی‌ها برای قانع کردن ترامپ است. چندین مقام و دیپلمات اروپایی و آمریکایی بر پیش‌بینی‌ناپذیری ترامپ تاکید کردند و تردید‌ها نشان می‌دهد که وی می‌خواهد توپ را به زمین کنگره و اتحادیه اروپا بیندازد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مقام‌های اروپایی اعلام کردند که یک روز قبل از اعلام اولتیماتوم ترامپ علیه ایران برای تغییر توافق هسته‌ای، قدرت‌های اروپایی با وزیر خارجه ایران دیدار داشتند و در این دیدار بر حمایتشان از ایران تاکید کردند اما اعلام حمایت آن‌ها تاثیری بر حمله ترامپ به توافق هسته‌ای نداشت. 

به گفته این مقام‌ها که نامشان برده نشده، هم اندیشی در بروکسل قرار بود بر مخالفت ترامپ تاثیر بگذارد. درعوض ترامپ به متحدان اروپایی‌اش و به کنگره آمریکا ۱۲۰ روز وقت داد تا با هم به رویکرد مشترکی برای ترمیم توافق هسته‌ای برسند. با هشدار ترامپ بریتانیا، فرانسه و آلمان مذاکره را برای راضی کردن او به هدف گرفتن برنامه هسته‌ای ایران و نفوذ منطقه‌ای این کشور و در عین حال حفظ توافق هسته‌ای آغاز کرده‌اند. 

بر اساس این گزارش، این مقام‌های اروپایی اذعان کرده‌اند که فهم اینکه چه چیزی ترامپ را راضی می‌کند، سخت است. باید بین کسانی که خواستار پاره کردن توافق هسته‌ای هستند و کسانی که امیدوارند این توافق حفظ شود، تفکیک قائل شویم.

به گزارش رویترز، بر اساس قانون آمریکا ترامپ باید بار دیگر درباره اعمال مجدد تحریم‌های ایران هر ۱۲۰ روز یک بار تصمیم‌گیری کرده و تصمیم خود را به اطلاع کنگره و دیپلمات‌های اروپایی برساند و این تا اواسط ماه می‌ است که باید دید آیا راهی برای حل معضلات وجود دارد یا نه. اما دیداری که در بروکسل انجام شد این تردید را در قدرت‌های اروپایی باقی گذاشت که هر تصمیمی بگیرند کافی نباشد. 

به گفته یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی، ما قرار است روی ماهیت این که آمادگی مذاکره درباره همه چیز اعم از توافق هسته‌ای تا موشک‌های بالستیک با ایران را داریم کار کنیم. اما می‌خواهیم موضوع‌ها را مجزا کنیم و قرار نیست همه چیز را با هم مخلوط کنیم. 

بر اساس این گزارش، این توافق صرفا یک توافق تاریخی متعلق به دوران پیشا ترامپ نیست بلکه یک دستاورد مهم دیپلماتیک در دهه‌های اخیر است. 

بر اساس این گزارش، به گفته مقام‌های ارشد آمریکایی و دیپلمات‌های اروپایی فروپاشی توافق هسته‌ای یک شکست در روابط میان آمریکا واروپا خواهد بود و اولین شکست بعد از جنگ جهانی دوم است. این شکست می‌تواند ترس اروپایی‌ها از اینکه دیگر نمی‌شود روی آمریکا حساب باز کرد را تایید کند. 

خبرگزاری رویترز در ادامه به استراتژی اروپایی‌ها برای اعمال فشار بر برنامه موشکی ایران اشاره کرده و نوشت: این استراتژی می‌تواند شامل تهدید ایران به تحریم در صورت عدم پذیرش اعمال محدودیت بر انبارهای سلاح‌های بالستیکش باشد. سلاح‌هایی که از نظر غرب با برد بالایی است که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای رادارد. 

دیپلمات‌های اروپایی خواستار تشکیل گروه‌های همکاری سطح بالا با ایران برای مذاکره درباره مساله هسته‌ای هستند. واشنگتن از سازمان ملل خواسته که بازرسانش برای بازدید از سایت‌های نظامی ایران به ایران فشار بیاورند. آژانس بین المللی انرژی اتمی اما اعلام کرده هیچ تفاوتی میان سایت هسته‌ای وغیر هسته‌ای وجود ندارد و ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است. 

دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفتند که آژانس هنوز از هیچ یک از سایت‌های نظامی بازدید نکرده و اگر واشنگتن از آن‌ها چنین در خواستی داشته باشد، باید اطلاعات کافی برای چنین بهانه‌ای را به آژانس تقدیم کند. در این مورد اما ایران گفته سایت‌های نظامی‌اش مورد هدف آژانس نیستند و هر گونه ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای‌اش را رد کرده است. 

رویترز به یک استراتژی دیگر نیز اشاره و اعلام کرده است که بخش دیگر این استراتژی می‌تواند این باشد که اروپایی‌ها در ارتباط با سیاست‌های منطقه‌ای ایران به این کشور فشار بیاورند. مذاکراتی هم با ایران برای پذیرش مذاکرات صلح سوریه به رهبری آمریکا انجام گرفته است. 

به گزارش رویترز، این تلاش‌ها می‌تواند با اقدام‌های قانونی آمریکا برای تغییر بندهایی از توافق هسته‌ای که در واقع تا سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود، همراه شود. در کنگره آمریکا سران کمیته روابط خارجی مجلس سنا با کاخ سفید همکاری می‌کنند تا قانونی تصویب شود که امیدوارند توسط آن به تقاضاهای ترامپ برای حذف نواقص توافق هسته‌ای جامه عمل پوشانده شود. 

 به گفته یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی کافی است کاری کنیم ترامپ مدعی شود به یک پیروزی دیپلماتیک دست پیدا کرده و قانونی را که کنگره تصویب کرده است را امضا کند. 

بر اساس این گزارش، در حالی که به نظر می‌رسد آلمان، فرانسه و بریتانیا متحد شده‌اند، موگرینی با اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران به دلیل اینکه این تحریم‌ها می‌تواند توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد، مخالف است. ایران درخواست ماکرون در ماه نوامبر برای گفت‌و‌گو در حوزه موشکی را رد کرده بود. 

 یکی از دیپلمات‌های آمریکایی در این باره گفته است: مفهوم دیالوگ از نظر ایرانی‌ها این است که ثابت کنند درست می‌گویند. 

بر اساس این گزارش، بریتانیا، فرانسه و آلمان با یک دولت آمریکایی از هم گسیخته رو‌به‌رو هستند. مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی می‌گویند معلوم نیست ترامپ خواستار حفظ توافق است یا ماموریت غیر ممکنی برای اروپایی‌ها و کنگره دارد. 

به گفته یکی از مقام‌های سابق آمریکایی درجه‌ای از عدم توافق در دولت ترامپ نیز دیده می‌شود. در حالی که یک گروه خواستار حفظ توافق هسته‌ای هستند، گروه دیگر می‌خواهند دست پیش را بگیرند و همه تقصیر‌ها را بر گردن اروپایی‌ها و کنگره بیندازند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز