خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی ایران:

کمبودی بابت میوه شب عید نداریم / عرضه میوه شب عید؛ از 20 اسفند / آغاز خرید تضمینی خرما؛ از امروز

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۸۰۵

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی ایران با بیان اینکه از ٢٠ اسفند میوه شب عید به بازار عرضه می شود، از آغاز خرید تضمینی خرما خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اوسط هاشمی مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی ایران در نشست خبری امروز شنبه ٧ بهمن در خصوص بازار شب عید اظهار کرد: برای شب عید به اندازه کافی سیب و پرتقال ذخیره کرده ایم. ذخیره سیب از ٢٠ هزار تن سیب تولید شده تاکنون ١٩ هزار و ٢٢٠ تن خریداری و ذخیره شده است.

وی افزود: پرتقال تامسون از ٢٩ هزار و ٧٠٠ تن ، ٢٧ هزارتن آن خریداری شده و در مرحله انتقال به انبار ذخیره است و پرتقال والنسیا را هم قرارداد بسته ایم و تا ١٥ بهمن به انبار انتقال می‌دهیم.

اوسط هاشمی بیان کرد: از ٢٠ اسفند میوه شب عید به بازار عرضه می‌شود.

هاشمی در رابطه با خرید خرما نیز خاطرنشان کرد: خرید تضمینی خرما از امروز آغاز می‌شود.

وی افزود: اگر جهت‌گیری‌هایمان منطبق با آمایش سرزمین و توانمندی‌های استان‌ها و تولیدکنندگان باشد نباید در عرصه تولید و بازار جهانی به مشکل بربخوریم.

مدیر عامل سازمان تعاونی روستایی ایران با اشاره به خرید تضمینی گندم پاییزه تصریح کرد: تاکنون 45 تن گندم پاییزه خریداری شده و 80 درصد از مطالبات آنها پرداخت شده است تعهد ما در بخش زعفران هم این که تا پایان اسفندماه 40 درصد از مطالباتشان را پرداخت کنیم که در حال 45 درصد را پرداخت کرده‌ایم و از اول سال جدید وارد پرداخت باقیمانده خواهیم شد.

وی افزود: زعفران از یک محصول صادراتی به محصول مسافرتی تبدیل شده و این موضوع که چند مثقال زعفران همراه هر مسافر باشد در حق تولیدکننده ظلم است ما باید به دنبال بازار جهانی و احقاق حقوق تولیدکنندگان ایران باشیم. ما باید به دنبال یک برند به نام ایران باشیم و این هویت ملی را در جهان ثبت کنیم.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: تاکنون بالای 60 تن زعفران تولید کردیم که هر کیلو را با قیمت 4800 تا 5300 تومان خریداری کردیم.

وی در رابطه با بازار شیر تشریح کرد: تعاونی روستایی در زمینه کاهش قیمت و یا افزایش قیمت شیر نقش تعیین کننده داشته است ما بازار شیر را از هر کیلو 800 تومان به 1300 تومان رساندم و این امر به نفع تولیدکننده بود و نقش تعاونی روستایی بود که باعث ارتقای این بازار شد. امروز خریداران شیر برای واحدهای صنعتی به خرید نقدی روی آوردند و ما توانستیم بازار را کنترل کنیم.

وی افزود: برای فصل افزایش تولید شیر و کم شدن مصرف هم برنامه‌هایی داریم تا به ضرر تولیدکنندگان نباشد اما ورود ما نیاز به منابع پایدار دارد. نگاه بانک‌ها نباید به ما که قصد کمک به تولید داریم شبیه به نگاه به بخش خصوصی باشد.

مدیرعامل تعاونی روستایی ایران عنوان کرد: تولید ملی را نباید حراج کرد کمی تحمل می‌خواهیم تا مقابل کشورها و رقبای خارجی بایستیم و تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم اما این مساله غیرممکن نیست حدود یک میلیون تومان قیمت زعفران را افزایش دادیم و باعث حفظ واسطه و دلال‌ها شدیم که قصد داشتند با قیمت 3800 تا 4200 تومان این محصول مهم و استراتژیک را از تولیدکنندگان بخرند و با توجه به افزایش دلار با قیمت بالاتر بفروشند که این ظلم در حق تولید است ما باید بتوانیم قیمت پایه را برای زعفران در جهان تعیین کنیم.

وی افزود: یکی از رویکردهای ا قتصاد مقاومتی برون‌نگری است و ما باید مطالبه‌گر سهم خود از بازار جهانی باشیم ضرر و زیانی که ما در بخش تولید متقبل می‌شویم به خاطر نقش دلالان است. ما در سال 97 متفاوت خواهیم بود و این نقش را مدیران استانی باید بر عهده بگیرند.

هاشمی در پایان گفت: ما اخیرا در بحث زعفران ورود پیدا کردیم 85 درصد از تولید جهان از آن ایران است و ما باید بتوانیم تعیین کننده نوع کالا و اعتبارزایی تولیدکنندگان باشیم این امر به جز بخش زعفران در بخش خرما که تولیدکننده دوم جهان هستیم میسر خواهد بود. 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز