خبرگزاری کار ایران

با دستور کرباسیان انجام می‌شود؛

تشکیل فوری کارگروه مشترک برای حل مسایل اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه وزارت اقتصاد

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۸۰۴

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در جلسه مشترک با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب هنر، بر تشکیل فوری کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان اصحاب فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد برای رفع مسایل و مشکلات آن حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، در نشست هم اندیشی میان روسا و نمایندگان انجمن ها، اتحادیه ها و صنوف حوزه فرهنگ و هنر با وزرا و مدیران ارشد وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور اقتصادی و دارایی، مهم ترین موضوعات و مشکلات فعالین این عرصه، مرتبط با مجموعه‌های ستادی و سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی، توجه جدی به موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر را لازمه توسعه پایدار در کشور دانست و تاکید کرد: به طور قطع توسعه  همه جانبه، متوازن و پایدار نیازمند بستر مناسب فرهنگی است.

وی ادامه داد: نگاه زیرساختی به فرهنگ به ما کمک می‌کند تا جامعه را به عنوان سرمایه‌ای بزرگ و به مثابه پشتوانه‌ای سترگ در مسیر تحقق اهداف و برنامه‌های مان در کنار خود داشته باشیم.

کرباسیان در پاسخ به دغدغه ها و مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه هایی چون بیمه آثار و محصولات فرهنگی و هنری و فعالین این حوزه، مسایل و مشکلات مالیاتی، تامین اعتبار و سرمایه در گردش برای تولید محصولات و مسایلی از این قبیل، خواستار تشکیل کارگروه مشترکی با حضور مدیران این حوزه ها و نمایندگان تشکل های فرهنگی و هنری شد و تاکید کرد: من به همه مدیران ستادی و سازمان‌ها و مجموعه‌های تابعه ابلاغ می‌کنم که نهایت همکاری را در خصوص رفع مشکلاتی که مطرح شد داشته باشند و با تشکیل این کارگروه مشترک نسبت به حل مشکلات و یا زمینه های توسعه همکاری و کمک به اصحاب فرهنگ و هنر تسریع صورت گیرد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نمایندگان تشکل‌های حاضر در این نشست گفت: ما انتظار داریم اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی اقدامات و چالش‌های دولت، با بهره‌گیری از ابزارهای متنوع، مشارکت فعال تری داشته باشند و قطعا از پیشنهادهای سازنده در این زمینه استقبال می‌کنیم.

کرباسیان در ادامه و در راستای بهره گیری از امکانات این وزارتخانه جهت حمایت از فعالیت‌های فرهنگی گفت: من به همه مجموعه های تابعه ابلاغ خواهم کرد که امکاناتی همانند سالن‌ها و مجموعه‌های تحت اختیار را که می‌تواند مورد استفاده گروه‌های فرهنگی و هنری قرار گیرد را با هماهنگی وزارت ارشاد در اختیار فعالان این حوزه قرار دهند.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در شرایط سخت کنونی، امید آفرینی و ایجاد روحیه نشاط در جامعه یک امر واجب است و قطعا اگر ما در حوزه فرهنگ و هنر رونق ایجاد کنیم، این ماموریت را بهتر از هر گروه دیگری می تواند به سرانجام برساند.

کرباسیان همچنین با انتقاد از غفلت صورت گرفته در توجه به هنرهای اصیل ایرانی و همچنین تولیدات فرهنگی و هنری در کشور گفت: درست است که اقتضای اقتصاد فرهنگ و هنر این است که اصطلاحا در تولید محصولات باید به گیشه و فروش توجه جدی شود اما باید مراقب باشیم این نگاه ما را از تولید آثار ارزشمند، فاخر و ماندگار غافل نسازد و ما به سهم خودمان از هیچ کمک و حمایتی برای تولید چنین محصولاتی دریغ نخواهیم کرد.

وی در خصوص مشکلات و ابهامات مربوط به نحوه دریافت و تهاتر مالیات بر ارزش افزوده و بخشودگی و معافیت بخش هایی از فعالیت های هنری نیز گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده هنوز در کمیسیون مربوطه در مجلس تحت بررسی است و بنابراین نمایندگان صنوف هنری می‌توانند از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهادات خود را ارائه کنند.

وی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه هفته گذشته بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تاسیس صندوق‌هایی برای مشارکت سرمایه های خرد به منظور حمایت از استارت آپ‌ها، اظهار داشت: مشابه چنین تفاهم نامه و صندوق هایی را می توان در بورس اوراق بهادار برای حمایت و مشارکت در فعالیت‌های هنری هم راه اندازی کرد.

این گزارش حاکی است، نمایندگان صنوف مختلف هنر نیز در ابتدای این جلسه، در سخنانی به طرح مشکلات و مسایل خود به ویژه درخصوص موضوعاتی چون مالیات بر ارزش افزوده، برخی برخوردهای سلیقه‌ای در خصوص معافیت‌های مالیاتی فعالیت‌های هنری و پیچیدگی فرآیند رسیدگی به مشکلات اداری در این ارتباط پرداختند.

این گزارش حاکی است، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی در این جلسه، به تشریح اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت متبوع خود و عملکرد کارگروهی پرداخت که پس از تفاهم نامه اردیبهشت ماه سالجاری با وزارت اقتصاد جهت ایجاد هماهنگی‌های لازم در ارتباط با رسیدگی به مشکلات و نحوه اجرای قوانین و معافیت های مالیاتی و تسریع در رسیدگی به مسایل هنرمندان و انجام مساعدت های حقوقی برای فعالان عرصه هنر تشکیل شده است.

وی با ابراز رضایت و قدردانی از همراهی و مساعدت بی دریغ وزیر اقتصاد و معاونان وی به ویژه رییس کل سازمان امور مالیاتی در ارتباط با جامعه هنری کشور، خواستار تسهیل در امر تهاتر مالیات بر ارزش افزوده و کاهش حقوق گمرکی آن دسته از تجهیزات مورد نیاز تولیدات فرهنگی شد که ما به ازاء و تولید داخلی ندارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز