خبرگزاری کار ایران

حسین عباس‌نژاد:

دریانوردی صنعت مظلومی است /سانحه سانچی آنقدر بزرگ است که قوانین و کنوانسیونIMO تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۰۰۸

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سانحه نفتکش سانچی آنقدر بزرگ است که قوانین و کنوانسیونIMO تغییر کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین عباس‌نژاد در مراسم یادبود جان‌باختگان نفتکش سانچی که حضور مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، اعضای هیات مدیره، جامعه دریانوردی کشور و جمعی از هنرمندان برگزار شد، گفت: باید به بازماندگان دریانوردان و کل جامعه دریانوردی کشور تسلیت عرض کنم که شاهد یکی از حوادث نادر در تاریخ دریانوردی کشور بوده‌ایم.

وی افزود:  از روز اول از نزدیک ماجرا را دنبال می‌کردیم. از زمانی که مسوولان کشور به چین اعزام شدند تا زمانی‌که کشتی ژاپنی وارد حادثه شد. از زمان تصمیم‌گیری تا اعزام افراد سعی کردیم تمام امکانات را بسیج کنیم تا اثری از دریانوردان پیدا شود ولی نتیجه‌ای حاصل نشد چراکه حجم سانحه سنگین بود.

این مقام مسوول بیان کرد: سوانح دریایی اتفاق می‌افتد که بعضا نیز بزرگ هستند اما این حادثه با این حجم که بلافاصله بعد از تصادف، انفجار و آتش‌سوزی رخ می‌دهد جزو نوادر است و اتفاقی بود که به سختی کاری از دست‌مان بر می‌آمد.

وی افزود: تمام تیم ما بسیج شده بود. دولت چین و نیروی دریایی چین و تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند. در مباحث فنی و پشتیبانی سفارتخانه‌ها و وزارت‌خارجه تمام تلاش خود را به کار گرفتند در اینجا همگرایی و پشتیبانی کل جامعه دریایی و دولت را شاهد بودیم اما این حادثه حداقل ظرف 24 سالی که بنده در این عرصه فعالیت می‌کنم بی‌سابقه بوده است.

عباس‌نژاد همچنین گفت: دریانوردی صنعت مظلومی است. شاید بیش از 250 شهید ما زمان جنگ داشته‌ایم اما هیچ‌گاه دیده نشده است. دریانوردان در حالی انجام وظیفه می‌کنند که کسی غیر از خانواده‌هایشان کمتر اطلاعی از این شغل ندارد و مشقات آن را نمی‌داند بنابراین با این وضعیت کار کردن جای تاثر دارد. جا دارد که این حادثه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که باید روی آن تمرکز شود این است که باید علت حادثه بررسی شود تا دریانوردان مطمئن شوند ایمنی‌شان تضمین می‌شود و همچنین حق و حقوق این قشر در سوانح حفظ می‌شود. ما در این حادثه با دبیرکل IMO  به صورت روزانه و ساعت به ساعت آخرین تغییرات را اعلام می‌کردیم و وی نیز با جدیت پیگیری قضیه بودند. این حادثه آنقدر وسعت دارد که منجر به تغییر و بازنگری در مقررات و کنوانسیون‌ها شود.

عباس‌نژاد ابراز امیدواری کرد در بخش بررسی حادثه تمام توان خود را به خرج می‌دهیم تا علت حادثه را اعلام کنیم تا مانع از حوادث مشابه شویم.

وی با بیان اینکه بنده تاثر عمیق خود را اعلام می‌کنم، گفت: یکی از مشکلات ما در این بخش نحوه اطلاع‌رسانی‌ها بود که باید بازنگری شود چراکه برخی اخبار منجر می‌شود که افکار عمومی به سمتی برود که واقعیت را نمی‌بینند بنابراین تصمیم‌گیری‌ها سخت می‌شود و مشکلاتی برای کسانی که در حال کارکردن هستند فراهم می‌شود.

حجم سانحه بزرگتر از آن بود که ما بتوانیم کاری انجام دهیم

وی با بیان اینکه از سال 1968 سوانح بزرگی در بخش دریایی جهان رخ داده، افزود: بعد از آن به مرور استانداردهای بین‌المللی توسعه یافته اما باز هم سوانح دریایی تکرار شده است. کشتی تایتانیک اولین کشتی مسافری بود که زیر آب رفت. صد سال بعد یک کشتی مسافری دیگر به همان شکل تایتانیک به صخره خورد و زیر آب رفت. یک‌سال بعد از آن برای کشتی کره‌ای سانحه رخ می‌دهد بنابراین  می‌بینیم همواره اینگونه سوانح تکرار شده است. سوانح کشتیرانی مثل خودرو نیست که بتوان آن را به راحتی کنترل کرد و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در مورد این حادثه نیز ما باید اول جعبه‌سیاه را مطالعه کنیم که در این رابطه تیم متخصص آن را بررسی می‌کند و به سوالاتی که وجود دارد پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: در هر صورت باید گفت جامعه دریایی کشور تمام تلاش خود را کرده اما حجم سانحه بزرگتر از آن بود که ما بتوانیم کاری انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز