خبرگزاری کار ایران

آغاز اصلاح بودجه­‌نویسی با حذف بندهای متفرقه

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۴۰۶

یکی از مسائل کلیدی در تحلیل بودجه‌های سالیانه مقوله حجم بالای بندهای متفرقه است که معمولا به آن توجه کافی نمی‌شود.

به گزارش ایلنا؛ بودجه­‌های سالیانه به دلیل نقش و کارکردهای مختلفی که دارند و نیز به دلیل گستردگی، برای کشور بسیار با اهمیت هستند و می‌­توان آنها را از ابعاد مختلفی مورد نقد و بررسی قرار داد. از همین رو همه ساله در فصل تصویب بودجه کارشناسان و تحلیلگران از زوایای مختلفی به بررسی بودجه می‌­پردازند و ابعاد گوناگون آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

انقباضی یا انبساطی بودن بودجه، پیش­‌بینی تاثیر آن بر متغیرهای کلیدی اقتصاد همچون تورم، اشتغال و رشد اقتصادی، سهم دستگاه‌­ها، وزارتخانه­‌ها و بخش‌­های مختلف از بودجه و قیمت کالاها و نرخ­‌های اساسی در بودجه از جمله مسائلی هستند که هر سال مورد توجه مردم و کارشناسان قرار می­‌گیرند.

اما علاوه ­بر این موضوعات که رسانه­‌ها وقت زیادی را صرف آنها می‌­کنند، موضوعات دیگری نیز وجود دارند که بسیار با اهمیت هستند؛ اما عمدتا مورد غفلت واقع می­‌شوند. موضوعاتی که می­‌توانند نقش اساسی بر عملکرد دولت داشته باشند و دیدن آنها نیاز به کمی دقت نظر دارد. یکی از این موضوعات، بالا بودن تعداد بندهای متفرقه در بودجه است.

در سال­‌های گذشته به مرور این روال بوجود آمده بود که تعداد زیادی بند متفرقه در لایحه بودجه قرار گیرد و مصارف آنها به خود دستگاه‌­ها سپرده شود. نتیجه این روش آن شده بود که برای حجم قابل توجهی از بودجه ردیف و مصرف خاصی تعریف نمی­‌شد و دست مجری در مصرف بودجه باز بود.

تعداد این مواد و بندها به اندازه­ای بود که بر اساس برخی تخمین­‌ها در بودجه برخی از سال­‌ها تا حدود یک سوم بودجه به صورت بندهای متفرقه بود.

این بدان معناست که امکان نظارت بر یک سوم بودجه کشور وجود نداشت و شفافیت به حداقل می‌­رسید. متاسفانه در گذشته نه تنها تلاشی برای برطرف کردن آن نشده بود، بلکه به مرور بر عمق آن نیز افزوده شده بود.

اما دولت یازدهم کاهش سهم این بندها در بودجه را در برنامه خود قرار داد و تلاش کرد انضباط را در بودجه کشور ایجاد کند. اوج این تلاش‌­ها در بودجه سال آینده که اولین بودجه دولت دوازدهم است مشاهده می‌­شود. به طوری که بر اساس بررسی­‌های انجام شده، حدود ۹ درصد از تعداد بندهای متفرقه بودجه سال ۱۳۹۷ نسبت به بودجه سال گذشته کاهش یافته است. یعنی عدد مذکور از ۲۰ درصد به حدود ۱۱ درصد رسیده است.

نگاهی به لایحه بودجه پیشنهادی دولت دوازدهم برای سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد تعداد ردیف­‌های متفرقه بودجه از ۳۳۷ به ۱۳۸ ردیف کاهش یافته است. در واقع ۱۹۹ ردیف متفرقه بودجه به طور کلی حذف یا به ذیل اعتبارات دستگاه‌های اجرایی یا استانی منتقل شده است.

در همین راستا، موسساتی که از دولت کمک دریافت می‌کردند، در قالب ماموریت‌ها و اهداف خود، دسته‌بندی و تفکیک شده‌­اند و بودجه تعلق گرفته به آنها برای نخستین بار ساماندهی شده است.

ناگفته پیداست که تغییر در ۱۹۹ ردیف بودجه تغییری کلیدی و ارزشمند است که می­‌تواند آثار مهمی در پی داشته باشد. افزایش شفافیت در بودجه، افزایش انضباط در بودجه و مخارج دولت، امکان نظارت بر عملکرد سازمان­‌ها و مدیران آنها و افزایش پاسخگویی مدیران دولتی از جمله مهم‌ترین آثار این تغییر هستند. با تحقق این نتایج به طور طبیعی کارایی دولت نیز افزایش می­‌یابد و عملکرد آن اثربخش­‌تر و کاراتر می‌­شود.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد مهم‌تر از آثار و دستاوردهای این اقدام، نقش آن به ­عنوان آغازگر اصلاحات اساسی در نظام بودجه نویسی کشور باشد. بر کسی پوشیده نیست که بودجه­‌نویسی در ایران از گذشته دارای مشکلاتی بوده و نیازمند اصلاحات است.

یکی از این اصلاحات تغییر روش بودجه­‌نویسی از بودجه‌­نویسی افزایشی به بودجه­‌نویسی مبتنی بر عملکرد است.

در بودجه‌نویسی افزایشی هر سال به نسبتی بودجه دستگاه­‌ها و ادارات افزایش می­‌یابد و عملکرد آنها نقشی در بودجه تحقق گرفته ندارد؛ اما در بودجه‌­نویسی مبتنی بر عملکرد میزان بودجه تحقق یافته متناسب با خروجی سازمان و عملکرد آن در یک سال گذشته است.

بدیهی است در این روش دیگر بند متفرقه معنایی ندارد و هر بودجه­‌ای که تعلق می‌­گیرد باید بر اساس یک هدف از پیش تعیین شده و یک خدمت مشخص باشد.

بنابراین حذف بندهای متفرقه و ساماندهی بودجه کمک­‌های اعطایی به موسسات می­‌تواند اولین گام برای تغییر روش بودجه‌نویسی در کشور باشد.

با این اقدام می­‌توان کلید تغییر در بودجه‌نویسی را زد و به مرور بودجه تعلق گرفته به هر سازمان و نهادی را به عملکرد گذشته و اهداف مشخص مرتبط کرد.

 سعید مسگری؛ کارشناس اقتصادی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز