خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات بتن در پاسخ به ایلنا:

ساختمان‌های بتنی در برابر زلزله مقاوم‌تر هستند/ سهم 18 درصدی بناهای تهران از ساخت‌وسازهای بتنی

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۶۲۱

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه ساختمان‌های بتنی در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارند گفت: در حال حاضر تنها 18درصد ساختمان‌های پایتخت با سازه‌های بتنی ساخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مصطفی احمدوند در بیستمین همایش ملی انجمن بتن آمریکا (ACI) – شاخه ایران با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در بحث ساخت و سازها رعایت اخلاق است اظهار داشت: باید بتوانیم در حوزه ساخت و ساز آموزش را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در 20 سال گذشته چشم انداز 20 ساله صنعت بتن و استانداردها و مقررات این حوزه تدوین و ابلاغ شده است و تاکنون 27 استاندارد تعریف شد که پس از تدوین آن را به موسسه استاندارد واگذار کرد.

وی ادامه داد: این استانداردها از استانداردهای ملی هستند که رعایت آن هم اجرایی است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه از سال گذشته تدوین چشم انداز سال‌های آتی صنعت بتن را در دست کار قرار دادیم گفت:‌ شورای توسعه استراتژیک بتن ایران متشکل از بخش دولتی، خصوصی و انجمن‌های مرتبط با این حوزه جلسات متعددی برای تدوین چشم‌انداز سال‌های آتی برگزار کردند و نقشه راه دوره دوم چشم‌انداز 20 ساله توسعه پایدار بتن، صنعت بتن، و ساخت و ساز بتنی ایمن تهیه شده است.

احمدوند ادامه داد: موضوعات مهم در این حوزه آموزش و ارتقای کیفیت تولید بتن است که از این رو وزارت علوم را وارد کار کرده‌ایم تا بحث آموزش در این حوزه جدی‌تر دنبال شود.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا مقاومت ساختمان‌های بتنی در برابر زلزله از سایر ساختمان‌ها بیشتر است و چند درصد ساختمان های تهران از سازه‌های بتنی ساخته شده‌اند گفت: طول دوره ساخت بناهای بتنی کمتر از سایر ساختمان‌ها با سازه‌های دیگر است و هزینه ساخت هم کاهش پیدا می‌کند. در عین حال میزان مقاومت ساختمان‌های بتنی در برابر زلزله بیشتر از سایر ساختمان‌هاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 18 درصد ساختمان‌های تهران از ساختمان‌های بتنی هستند.

وی همچنین درباره برج‌های شهر تهران اظهار داشت: مشکلی که در برج‌سازی وجود دارد این است که تمام ساختمان با بتن ساخته نمی‌شود و از سایر سازه‌ها هم در بلندمرتبه‌سازی‌ها استفاده می‌شود که این باعث ضعیف شدن سازه در برابر زلزله می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه به دلیل نبود استانداردهای شفاف و دقیق مبتنی بر مشخصات عملکردی جدید برای مصرف مصالح بدون هدر رفتن امکان‌پذیر نیست و در چرخه تولید مصالح حتی در مرحله اجرا حدود 80 درصد هدررفت منابع داریم و 20 درصد از مصالح به صورت مفید استفاده می‌شود.

وی افزود: نبود بهره‌برداری بهینه از معادن مصالح ساختمانی باعث از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود و برای جلوگیری از این امر تدوین استانداردها ضروری است.

احمدوند افزود: از آنجایی که یکی از دلایل عمده در اتلاف مواد، مصالح، بتن اجرای روش‌های سنتی است، به همین دلیل ضرورت اصلاح وضعیت موجود در صنعتی سازی ساخت و ساز احساس می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز