خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد:

دومین قرارداد در قالب IPC تا دو ماه آینده با مرسک امضا می‌شود / پیش بینی‌های خروج احتمالی توتال از فاز 11

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۷۶۸

مشکین فام گفت: برای توسعه لایه نفتی شرکت‌های مختلفی مذاکره کرده‌اند که پیشرفت مذاکرات با مرسک از همه جلوتر است و امیدواریم که تا دو ماه آینده به نتایج خوبی برسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت بیستمین سال تاسیس این شرکت برگزار شد، اظهار داشت: از زمان تاسیس تاکنون تلاش شده که اهداف و ماموریت‌های شرکت نفت را انجام دهیم و این تلاش باعث رشد و ارتقای شرکت و پیمانکاران داخلی شده است.

وی افزود:‌ ما روزی آرزو داشتیم که بتوانیم در دریا خط لوله احساس کنیم و اکنون سه هزار کیلومتر خط لوله دریایی داریم و 26 سکوی پارس جنوبی توسط پیمانکاران داخلی ساخته شده است.

مشکین فام تصریح کرد: در پارس جنوبی یک طرف قطر با شرکت‌های صاحب نام و بزرگ و طرف دیگر ما هستیم که سعی کردیم با استفاده از پیمانکاران داخلی کار را پیش ببریم البته در زمینه مدیریت پروژه کاهش هزینه‌ها و زمان هنوز جای کار وجود دارد باید بتوانیم از تجربیات جهت پیشرفت کار در پروژه‌های آتی استفاده کنیم.

وی در ادامه در تشریح موقعیت مخزن گفت:‌ پارس جنوبی مخزنی است که یک سوم آن (3700 کیلومتر) متعلق به ایران و 6700 کیلومتر آن در طرف قطری واقع شده که گاز درجای آن در سمت ایران 14 تریلیون مترمکعب و در سمت قطر 25 تریلیون متر مکعب است. میزان ذخائر میعانات سمت ایران 18 میلیارد بشکه و در سمت قطر 36 میلیارد بشکه است.

روند توسعه فازها از دولت های گذشته تا کنون

مشکین فام با بیان اینکه پارس جنوبی 70 درصد گاز کشور را  که معادل 3.5 میلیون بشکه نفت در روز است، تامین می‌کند، گفت: در پارس جنوبی 26 سکوی دریایی وجود د ارد که شش سکو تا سال 83 ، 5 سکو از سال‌های 84 تا 91 و 15 سکو بین سال‌های 92 تا 96 نصب شده است. همچنین 252 حلقه چاه حفاری کردیم که 56 حلقه تا سال  83 ، 54 حلقه در فاصله سال‌های 84 تا 91 و 142 حلقه در چهار سال اخیر حفر شده است. ما در پارس جنوبی 2792 کیلومتر خط لوله دریایی داریم که 525 کیلومتر در چهار سال اول، 515 کیلومتر هشت سال بعد و 1752 کیلومتر در چهار سال اخیر احداث شده است. همچنین 10 فاز پالایشگاهی در چهار سال اول، هشت فاز در چهار سال دوم و 22 فاز پالایشگاهی نیز در چهار سال اخیر احداث شده است.

555 میلیون متر مکعب تولید گاز در پارس جنوبی

وی ادامه داد: در پارس جنوبی در چهار سال اخیر 288 میلیون متر مکعب تولید گاز اضافه شده و اکنون ظرفیت تولید به 570 میلیون متر مکعب و رقم تولید به 555 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی یادآور شد: ارقام تولید کنونی هم جای خوشحالی و هم جای ناراحتی دارد چرا که طی هشت سال 84 تا 92 ما از قطر عقب افتادیم اما اکنون توانسته‌ایم خود را به میزان تولید همسایه برسانیم.

مدیرعامل نفت و گاز پارس در ادامه به تولید لایه نفتی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در لایه نفتی با توجه به مشکلات تکنولوژیکی تولیدی نداشتیم اما امسال توانسته‌ایم 25 هزار بشکه تولید داشته باشیم و برنامه این است که این رقم به 150 هزار بشکه در روز برسد.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 456 میلیون متر مکعب گاز شیرین در پارس جنوبی تولید می‌شود و 45 میلیون متر مکعب آن گاز ترش و خشک است که به میادین تزریق می شود همچنین 800 هزار بشکه میعانات، 5 میلیون تن در سال اتان و 8 میلیون تن ال پی جی برای صادرات داریم.

72 میلیارد دلار سرمایه گذاری و 200 میلیارد دلار درآمد از پارس جنوبی

وی رقم سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را طی 20 سال گذشته 72 میلیارد دلار اعلام کرد که پیش بینی می‌شود به 87 میلیارد دلار برسد که از این میزان سرمایه‌گذاری تاکنون 200 میلیارد دلار عایدات محصولات ما بوده است.

مشکین فام خاطرنشان کرد: ما توانسته‌ایم فروردین امسال سه طرح و لایه نفتی پارس جنوبی را افتتاح کنیم و از خرداد تاکنون 400 کیلومتر خط لوله احداث کردیم و در مجموع به جز فاز 11 دو خط دریایی 13 و 24 و 22 باقی مانده است.

وی ادامه داد: در دیماه امسال سکوی فاز 14 A از یارد بندرعباس آماده نصب می‌شود و 22 بهمن نیز اولین ردیف فاز 22 و 24 وارد مدار می شود و تا اسفند امسال سه سکو از یارد صدرا نصب خواهد شد و در پایان سال راه‌اندازی آزمایشی یک ردیف از فاز 13 را خواهیم داشت که اکنون 82 درصد پیشرفت دارد. سکوهای فاز 14 نیز در حال آماده شدن است و 89.5 درصد پیشرفت دارد. فاز 22 و 24 نیز در بخش سکو 83 درصد پیشرفت و در بخش حفاری حدود 80 درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: در فاز 13 ما 90 درصد پیشرفت د اریم که تا پایان سال اولین ردیف آن به بهره‌برداری می‌رسد فاز 14 در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و فازهای 22 و 24 نیز 90.6 درصد پیشرفت دارند.

احتمال قرارداد با مرسک تا دو ماه آینده

مشکین فام در ادامه این نشست در توضیح وضعیت لایه نفتی پارس جنوبی اظهار د اشت:‌ برای توسعه لایه نفتی شرکت‌های مختلفی مذاکره کرده‌اند که پیشرفت مذاکرات با مرسک از همه جلوتر است و امیدواریم که تا دو ماه آینده به نتایج خوبی برسیم اگر مسائل حل و فصل شوند منجر به قرارداد می‌شود.

وی درباره احتمال ادغام مرسک با توتال و وضعیت قرارداد این شرکت با ایران اظهار داشت: هنوز ادغام نهایی نشده اما تدابیری اندیشیدیم که مشکلی پیش نیاید اگر ما در زمینه مسائل فنی و مالی با مرسک به نتیجه برسیم در صورت ادغام شدن مشکلی وجود ندارد.

مشکین فام درباره مذاکرات توسعه فرزاد B نیز گفت: متاسفانه فرزاد گاز غنی ندارد در پارس جنوبی کاندنسیت برای ریکاوری و سرمایه‌گذاری کافی است اما گاز فرزاد خشک است و کاندنسیت ندارد طرف هندی نیز گاز تولیدی را برای تولید LNG و یا خط لوله جای دیگر می‌برد. در قرارداد با شرکت هندی ما باید مسائل مالی را حل و فصل کنیم به لحاظ فنی مشکلی نداریم ضمن اینکه ما نیازی به گاز این میدان نداریم چرا که اکنون گاز ما مازاد است و تا 5 سال آینده نیز نیازی نداریم مضافا اینکه گاز این میدان 20 درصد ناخالصی و پرتی دارد.

وی درباره مذاکره با گازپروم برای میدان فرزاد نیز گفت: هنوز وارد مذاکره جدی با این شرکت نشدیم فقط صحبت‌های مقدماتی انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر وضعیت فاز 11 در صورت خروج احتمالی توتال از قرارداد توسعه این فاز اظهار داشت: فعلا که این شرکت مطابق برنامه کار را جلو می‌برد البته در همه طرح‌ها طبیعت کار این است که کار در ابتدا به کندی پیش برود اما اسناد مناقصه توزیع شده و پیمانکاران ایران در حال انتخاب شدن هستند وهیچ مشکلی نداریم و کار بهتر از یک پروژه معمولی پیش می‌رود.

وی افزود:‌در فاز 11 بخش خشکی وجود ندارد و یک میلیارد متر مکعب گاز آن به فازهای 6،7 و 8 و یک میلیارد متر مکعب نیز به فاز 12 ارسال می‌شود.

وی یادآور شد:  در صورتی که پیمانکاران EPC مشخص شوند کار آغاز می‌شود.

مدیر عامل نفت و گاز پارس  خاطرنشان کرد: در صورت خروج احتمالی توتال اتفاقی نخواهد افتاد و در این صورت CNPC چین و در نهایت پتروپارس کار را به عهده خواهد گرفت.

وی درباره تاخیر شرکت‌های چینی اظهار داشت: ممکن است این شرکت‌ها تاخیر داشته باشند اما کار را انجام می‌دهند.

مشکین فام خاطرنشان کرد: اگر مشکلی پیش بیاید و توتال از پروژه خارج شود و تاثیر آن کل پروژه و مملکت را متاثر می‌کند.

وی درباره خروج توتال و وضعیت احداث ایستگاه‌های تقویت فشار اظهار داشت: عمده مساله ما طراحی است که امیدواریم توتال باشد و کار را انجام دهد اگر طراحی ا نجام شود 60 درصد کار انجام شده است.

مشکین فام در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی بر پارگی خط 16 و 19 و اینکه آیا احتمال شیطنت طرف قطری در این حادثه وجود دارد یا خیر توضیح داد: ما با کشور همسایه کار می‌کنیم وضعیت کاملا شفاف است ضمن اینکه قطر نیز در در دریا خط لوله دارد و اگر این کار را کرده باشد قطعا می‌داند ما نیز عکس العمل خواهیم داشت.

وی تاکید کرد:‌این اتفاق فنی و عملیاتی بوده و ما پیگیری می‌کنیم علت آن را مشخص کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مرحله دوم توسعه پارس جنوبی از 2 سال آینده آغاز می‌شود، بیان کرد: شرکت فرانسوی کار را به عهده خواهد گرفت و زمانی که به جمع‌بندی برسیم کار از مرحله فیزیبیلتی وارد طراحی پایه می‌شود.

وی درباره پارس شمالی نیز گفت: ما فعلا در حال مطالعه هستیم عمده هدف ما این است که گاز پارس شمالی برای خوراک پارس جنوبی و 13 پالایشگاه منتقل شود که افت فشار و کمبود جبران شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز