خبرگزاری کار ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

نظام مالیاتی مدرن ترمز توسعه نیست/درآمدهای مالیاتی 25 درصد رشد داشت

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۳۸۷

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بازنگری ساختارهای نظام مالیاتی کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: درصورت شفافیت و خروج از بروکراسی و روان کردن اقتصاد همه کشورهای اسلامی با وحدت رویه و وفاق به سوی توسعه می‌تواند گام بردارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در چهاردهمین کنفرانس فنی سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از حضور مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی اظهار داشت: امروز همه ما در کشورهای اسلامی به این وفاق رسیده‌ایم که با ایجاد فضای رقابتی و مبارزه با فساد و توسعه بخش خصوصی می‌توانیم گامی موثر در جهت توسعه کشورهای اسلامی برداریم.

وی افزود: در طول تاریخ مفهوم مالیات در نظام اقتصادی آمیخته با روح عدالت و برابری و حفظ کرامت انسان‌ها بوده است و اسلام به عنوان دینی برآمده از روح و جان انسان‌ها پاسخگوی سالمی میان حکومت و مردم است.

کرباسیان با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی مفهومی مدرن در کشورهای توسعه‌یافته است افزود: از قرن‌ها پیش نظام مالیاتی برای پرداخت خمس و ذکات در زندگی مسلمانان مهیا بوده حتی پیش از آنکه غرب برای شهروندان خود آن را در نظر گیرد.

وی افزود: مالیات ضمن عمل به قواعد اسلامی وجوه را برای تامین هزینه فقرا و ایجاد منبعی برای ثروت‌های عمومی و تقویت همگرایی در نظر دارد.

وی گفت: نظام مالیات ستانی اسلامی بر این اصل استوار است که زیست عزتمندانه مهیا شود.

وی گفت: کشورهای اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و مالیات‌ستانی عادلانه می‌تواند به انتقال تجربه کمک کند.

کرباسیان با بیان اینکه نظام مالیاتی می‌تواند به عنوان قطبی تاثیرگذار باشد، افزود: نظام مالیاتی این مزیت را دارد که با پتانسیل‌های غیر قابل انکاری که برگرفته از قواعد دینی است به توسعه فعالیت‌های اقتصادی بپردازد و اقتصاد جهان اسلام را به قطبی موثر تبدیل کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بازنگری ساختارهای نظام مالیاتی کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: درصورت شفافیت و خروج از بروکراسی و روان کردن اقتصاد همه کشورهای اسلامی با وحدت رویه و وفاق به سوی توسعه می‌تواند گام بردارد.

کرباسیان با بیان اینکه استراتژی‌های راهبردی نظام مالیاتی تدوین شده گفت: این راهبرد بر اساس سند چشم‌انداز و برنامه ابلاغی از سوی رئیس جمهور است که چند هدف مشخص را دنبال می‌کند.

کرباسیان افزود: ضرورت اقتصاد پرتحرک و رو به توسعه با نظام مالیاتی شفاف چالاک و تیزبین و نیز اقتصادی مقاوم و با ثبات، مردم‌محور و توسعه‌خواه، متناسب‌سازی با ساختارهای مالیاتی و نهادی اقتصادی به عنوان اولین هدف مورد توجه است.

کرباسیان ادامه داد: هدف بعدی توسعه ملی است البته نظام مالیاتی در مقابل بنگاه‌های اقتصادی قرار ندارد و این پیام از سوی دستگاه‌های مالایتی به فعالان بخش خصوصی ارسال شده. ضمن آنکه نظام مالیاتی مدرن ترمز توسعه نیست و این نظام تیزبین بستر رقابت برابر را مهیا می‌کند.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: نظام مالیاتی مدرن از رقابت ناعادلانه در اقتصاد جلوگیری کرده و سعی دارد در انتقادپذیری و روزآمدکردن روش‌های مالیاتی همراه مالیات ‌دهندگان باشد.

وی افزود: پس از برجام سعی بر آن شد تا با توسعه درآمدهای مالیاتی درآمدهای نفتی که منجر به تضعیف رابطه دولت و ملت می‌شود کاسته شود.

وی گفت: از سال گذشته درآمدهای مالیاتی 25 درصد رشد داشته و اقتصاد ایران می‌تواند با پتانسیل های خوبی که در زمینه زیرساخت‌های مناسب،‌ نیروهای کار تحصیلکرده و جوان و امنیت دارد مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: بازنگری اصلاحات در ساختار نظام مالیاتی با هدف راهبردی افزایش مالیات، سرعت، سهولت و شفافیت است و اجرای صحیح سیاست‌های مالیاتی مستلزم وجود دستگاه‌های مالیاتی چابک و سازگار است.

وی گفت: اولین اقدام اصلاح فرهنگ عمومی شهروندان در جهت پرداخت مالیات است و نباید از یاد برد که اصلاح فرهنگ عمومی زمانبر بوده و باید توجه داشت که فرهنگ مالیات‌ستانی باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی گفت: همچنین سیستم بروکراتیک را متناسب با نیازهای امروز مدرن‌سازی کرد و با بهینه‌سازی ساختارهای مالیاتی تحول در سه حوزه تحول مالیاتی، مدیریت مالیاتی و خدمات مالیاتی به اجرا رساند.

وی افزود: اصلاح مالیات‌های مستقیم و نحوه نگهداری از اصلی‌ترین اقدامات در این حوزه است. ضمن آنکه ساماندهی مجوزها، اصلاحات اجرایی بر مالیات بر ارزش افزوده و گسترش الکترونیکی کردن فرآیندهای مالیاتی می‌تواند کشور را به درآمدهای مالیاتی پیش‌رو مبدل کند تا حامی تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال شود.

وی در خاتمه با تاکید بر ایجاد اعتماد عمومی در آحاد مردم افزود: امروز گام‌های مهمی در این را ستا برداشته شده و ما می توانیم با توسعه همکاری‌های بین‌المللی تجربیات مشترک خود را در اختیار کشورهای جهان قرار دهیم و در فضای کارشناسی و علمی‌تر بهره لازم را ببریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز