خبرگزاری کار ایران

تلاش متخصصان ایرانی برای بازرسی خطوط انتقال برق با پهپادها

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۲۴۱

متخصصان ایرانی در حال بررسی بهره‌گیری از پهپادها در بازرسی خطوط انتقال برق به ویژه در مناطق صعب‌العبور هستند.

به گزارش ایلنا، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه توانیر در حال بررسی استفاده از پهپادها در بازرسی خطوط انتقال برق است.

بر  این اساس، کنترل‌پذیری و مانور مناسب، مقاومت در برابر خطاها، مداومت پروازی، ارتفاع مناسب پروازی، دوربین مناسب با قابلیت نزدیک کردن تصاویر (زوم)، سیستم ارتباطی مناسب، مانیتورینگ برخط و... از جمله ویژگی‌های سیستم‌های عمود پرواز یا پهپادها به شمار می‌رود.

با توجه به این ویژگی‌ها، سه تن از محققان شرکت برق منطقه‌ای فارس طرح استفاده از نوع خاصی از پهپادها را در بازرسی خطوط انتقال برق در حال اجرا دارند.

بر اساس مطالعه انجام شده توسط متخصصان این شرکت که در قالب مقاله‌ای در کنفرانس بین‌المللی برق ارائه شده است، طول زیاد خطوط شبکه، گستردگی جغرافیایی و عبور از مناطق صعب‌العبور و عمر بالای شبکه از دلایل بازرسی خطوط انتقال برق به شمار می‌رود.

محمدتقی رئیسی، نوید اقتدارپور و مهدی توکلی از پژوهشگران و کارشناسان برق منطقه‌ای فارس با بررسی روی سیستم های عمودپرواز (پهپادها) عنوان کردند: در حال حاضر بازرسی خطوط انتقال برق کشور به روش قدیمی و به صورت بازدید صعودی و عمومی انجام می‌شود.

بر اساس این مطالعه انجام شده، سرعت و دقت کم، هزینه زیاد، احتمال آسیب دیدگی نیروی متخصص و... از جمله معایب استفاده از روش‌های مرسوم کنونی در بازدید خطوط انتقال برق است.

این درحالی است که بازدید از خطوط انتقال برق توسط پهپادها مزایای بسیار بیشتری نسبت به روش‌های کنونی دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش دقت و سرعت بازرسی از خطوط، امکان بازرسی در شرایط برق‌دار، کاهش صدمات جانبی نیروهای متخصص، آشکارسازی عیوب غیرقابل تشخیص در روش‌های مرسوم و امکان بررسی شرایط محیطی و ارزیابی وضعیت آنها اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز