خبرگزاری کار ایران

خدابخش در پی ابلاغ دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها:

پویایی بیشتر ناشران از ویژگی های مدل جدید است/ ارتقای همزمان شفافیت و نقدشوندگی

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۰۱۹

رویکرد اصلی در اصلاح همه این دستورالعمل ها حرکت به سوی داشتن بازاری نقدشونده به همراه ایجاد شفافیت بالا بوده است؛ به گونه ای که در هر مرحله اقدامات انجام شده در راستای ایجاد شفافیت از سوی بورس ها اطلاع رسانی شده و بسته بودن نمادها به حداقل زمان تقلیل پیدا می کند.

به گزارش ایلنا، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، رویکرد اصلی در اصلاح دستورالعمل های جدید این سازمان در بازگشایی و توقف نمادها را حرکت به سوی بازاری نقدشونده به همراه ایجاد شفافیت بالا دانست .

محسن خدابخش گفت: دو مساله ای که همواره در بازار سرمایه با آن مواجه هستیم، بحث نقدشوندگی و شفافیت بوده و ایجاد تعادل بین نقدشوندگی و شفافبت همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به گونه ای که سرمایه گذاران نیز در انتخاب های خود برای سرمایه گذاری همواره این دو مساله را مد نظر قرار داده و بستگی به استراتژی های معاملات خود سهام با درجه نقدشوندگی بالا  یا سهامی با درجه شفافیت بالا را با توجه به تحلیل های خود انتخاب می کنند.

وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به عنوان ناظر و قانون گذار بازار سرمایه کشور همواره به دنبال ارتقای همزمان دو موضوع شفافیت و نقدشوندگی و ایجاد تعادل بین این دو موضوع بوده است، گفت: در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار سرانجام بعد از ماه ها تلاش و بررسی های کارشناسی و اخذ نظرات فعالان و صاحب نظران اقدام به اصلاح 6 دستورالعمل کرد.

خدابخش تصریح کرد: این دستورالعمل ها شامل “دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار”، “دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران”، “دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران”، “دستور العمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران”، “دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران” و “دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس ایران" است .

وی افزود: رویکرد اصلی در اصلاح همه این دستورالعمل ها حرکت به سوی داشتن بازاری نقدشونده به همراه ایجاد شفافیت بالا بوده است؛ به گونه ای که در هر مرحله اقدامات انجام شده در راستای ایجاد شفافیت از سوی بورس ها اطلاع رسانی شده و بسته بودن نمادها به حداقل زمان تقلیل پیدا می کند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت:  همچنین خودکار شدن بازار و بسته شدن نمادها در اثر ارائه اطلاعات با اهمیت از سوی ناشر از ویژگی های این دستورالعمل است؛ چرا که به نظر می رسد موضوع اساسی، مطلع شدن سهامدار از وضعیت ناشر سهام است؛ به عنوان مثال اگر اطلاعات با اهمیت افشا شد و این اطلاعات 90 دقیقه قبل از پایان جلسه معاملاتی ارسال شود، نماد معاملاتی به صورت خودکار 60 دقیقه متوقف شده و دوباره بازگشایی می شود.

خدابخش، پویایی بیشتر ناشران را از ویژگی های مدل جدید برشمرد و گفت: در این مدل، به سیگنال های قیمتی بازار نیز توجه شده است؛ به گونه ای که اگر ناشری ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت را رعایت نکند، نماد ناشر جهت رفع ابهام حداکثر برای 2 روز کاری متوقف شده و در صورت عدم رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات از سوی ناشر، ضمن افشای اطلاعات عمومی در خصوص عدم همکاری ناشر نماد بازگشایی می شود.

وی ادامه داد: در صورتی هم که قیمت سهام در بازار طی 15 روز معاملاتی بیش از 50 درصد افزایش یا کاهش یابد بورس موظف است نماد معاملاتی را متوقف و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی کند؛ البته این توقف نماد نیز بیش از 2 روز نخواهد بود.

خدابخش همچنین رویکرد دیگر این دستورالعمل ها را تقویت بخش تحلیل گری بازار دانست؛  به گونه ای که اعضای هیئت مدیره ناشر ملزم به ارائه گزارش تحلیلی هستند و گزارشی از صورت های مالی و هرگونه اطلاعات دیگری که به فهم و تحلیل بیشتر سهامداران شرکت از وضعیت مالی و عملیاتی شرکت کمک کند، ارائه خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز