خبرگزاری کار ایران

انتقال حمل بار از جاده ای به ریلی نیاز ملی است/ لزوم افزایش سهم 25 میلیون تنی حمل ریلی کالاهای معدنی به 30 درصد

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۹۷۸

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : انتقال حمل و نقل جاده ای تولیدات معادن و صنایع معدنی و صنعتی به حمل ریلی ، کاری ملی است و نیاز به پروژه های مشترک با وزارت راه و شهر سازی دارد.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:  انتقال حمل و نقل صنعتی و معدنی از جاده به ریل استراتژی و راهبرد نظام است و باید برای انجام این هدف برنامه مشترکی با وزارت راه و شهر سازی داشته باشیم .

وی تصریح کرد: طی برنامه ای باید  میزان رشد حوزه های صنعت و معدن و تجارت مشخص شده و آهنگ رشد سهم حمل و نقل ریلی نیز مشخص شود.

شریعتمداری تاکید کرد : در این زمینه باید قیمت سوخت اصلاح شود و حمل و نقل جاده ای و نیز شخصی  بار نسبت به ریلی گران تر باشد .

وی با بیان اینکه در برنامه مشترک و تغییر حمل و نقل از جاده ای به ریلی در معدن و صنایع معدنی و صنعتی بنگاه های دولتی بیش از همه اجبار خواهند داشت افزود : باید منافع ملی را در نظر گرفت و اینکه اقتصاد ملی از این تصمیم منتفع می شود.

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر حمایت از ساخت داخل افزود : حمایت از تولید ملی و ساخت داخل و استفاده از ظرفیت واردات برای توسعه ساخت داخل در حوزه های مربوط به راه و جاده به شرط فراهم بودن ظرفیت واقعی برای برآورده کردن نیاز داخل ، منوط به اراده و خواست و حمایت وزارت راه و شهر سازی است .

وی افزود : ساخت و اجرای مسیر ریلی برای حمل بار با اولویت آغاز از بنگاههای بزرگ باید اجرا و بخشی از کار تا پایان سال باید انجام شود.

در این نشست همچنین وزیر راه و شهرسازی گفت : در حال حاضر سهم جابجایی مسافری در کلان شهر تهران از طریق ریل تنها 2 درصد و سهم حمل و نقل جاده ای 98 درصد و به طور میانگین این سهم در کشور کمتر از 10 درصد است.

آخوندی با تاکید بر تغییر رفت و آمد از جاده به ریل افزود :  باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری و چه بار از خودرو پایه بودن به سمت ریل پایه بودن هدایت کنیم و برای انتقال 20 میلیون تن بار از طریق ریل،  نیاز به 250 کیلیومتر مسیر ریلی داریم.

وی تصریح کرد : حد اقل 3 برنامه ملی باید در این زمینه اجرا شود و 2دهه باید در این زمینه کار کنیم.

اخوندی سهم حمل و نقل سالانه کالاهای معدنی از طریق ریل را در حال حاضر 25 میلیون تن اعلام کرد و افزود :  این در حالی است که معادل 20.5 میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جاده ای به ریلی وجود دارد و هدفگذاری برنامه ششم سهم 30 درصدی حمل و نقل بار از طریق ریلی و اهداف کلان وزارت راه و شهر سازی سهم 56 درصدی است.

وی پیشنهاد کرد کمیته مشترکی به منظور ارائه نظر و جمع بندی آن در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی بار بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیمات اجرایی اتخاذ گردد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز