خبرگزاری کار ایران

در شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران تصویب شد:

ضرورت تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر گناباد در قالب طرح ویژه طی ۱۲ ماه/ ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست میراث‌ جهانی

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۴۱۵

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار خراسان‌رضوی ضرورت تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر گناباد را در قالب طرح ویژه با همکاری کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش، سازمان میراث‌فرهنگی، بنیاد مسکن و شهرداری گناباد به دلیل ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست میراث جهانی، ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به رشیدیان استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌رضوی، مصوبه شورا را درباره ضرورت تهیه طرح ویژه منطقه گناباد، ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار خراسان رضوی آمده است: پیرو درخواست شماره ۶۹۸۱ / ۹۶۲۵۰۰ مورخ ۹۶.۳.۷ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و درخواست شماره ۵۴۷۱ / ۴ / ۳۸ مورخ ۹۶.۲.۲۷ استانداری خراسان رضوی، در خصوص تهیه طرح ویژه گناباد، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۶.۳.۸ به استناد بند ۱۰ از آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مقرر نمود:

با عنایت به ویژگی های تاریخی- فرهنگی شهر گناباد و پهنه های زیستی پیرامون آن و نیز ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست میراث جهانی (به عنوان یکی از ارکان شکل گیری شهر و استمرار سکونت در این ناحیه)، همچنین تعدد آثار و زمینه های گردشگری در شهرها و روستاهای اطراف اثر ثبتی مذکور و لزوم ایجاد زمینه های حفاظت از این آثار در طرح توسعه شهرها و روستاهای واقع در منطقه گناباد، طرح ویژه منطقه گناباد (شامل محدوده دربردارنده شهرها و روستاهای واقع در منطقه) با رویکرد حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی (با توجه ویژه به حفاظت از منظر تاریخی- فرهنگی قنات قصبه و ارزش های ملموس و ناملموس مرتبط با نظام استحصال و بهره برداری پایدار از منابع به ویژه آب، همچنین اراضی زراعی و باغی مشروب از قنات)، صیانت از حقوق ساکنین شهرها و روستاها، ایجاد و توسعه متناسب و متعادل زیرساخت های گردشگری (با محوریت حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی) و بهره گیری از مشارکت حداکثری ساکنان، با رعایت کلیه ضوابط و مقررات، منشورها و آیین نامه های ملی و بین المللی معطوف به حفاظت از شهرهای تاریخی و آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی تهیه شود. محدوده طرح و نوع طرح های لازم برای هر کدام از مناطق شهری و روستایی بر اساس مطالعات مشاور تدقیق خواهد شد. در خصوص شهر گناباد، با توجه به اتمام افق طرح جامع شهر، تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر در قالب طرح ویژه الزامی است.

طرح مذکور توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد مسکن و شهرداری گناباد، ظرف مدت ۱۲ ماه تهیه خواهد شد. شرخ خدمات طرح ویژه، نحوه انتخاب مشاور و چگونگی انجام طرح به تایید کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش رسیده و طرح نهایتا به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد رسید. نظر به تولید اسناد و ضوابط بالادستی در طرح یاد شده (با لحاظ تعهدات بین المللی کشور) لازم است کلیه طرح های در دست تهیه از جمله طرح گردشگری قنات قصبه، طرح جامع گردشگری گناباد و ... در انطباق و هماهنگی با این طرح تهیه و یا به هنگام شود.

همچنین ضروری است معاونت معماری و شهرسازی به منظور هدایت و راهبری این طرح و سایر طرح های ویژه، ساز و کار لازم را از طریق کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش، پیش بینی نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز