خبرگزاری کار ایران

حسن منتظر تربتی:

پروژه انتقال گاز دامغان به نکا فراقواه‌ای بود/ اعتبار 820 میلیاردی برای تامین گاز پایدار استان‌های شمالی

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۵۲۷

مدیرعامل توسعه و مهندسی شرکت ملی گاز ایران از اعتبار 820 میلیاردی برای تامین گاز پایدار استان‌های شمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسن منتظر تربتی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از خط انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری – نکا اظهار داشت: این  خط لوله بسیار مهم و یکی از پروژه‌های ویژه شرکت ملی گاز است و مسیری است که برای تامین گاز استان‌های شمالی کشور احداث شده است.

وی افزود: قبلا خط لوله سرخس – نکا نیاز استان‌های خراسان – گلستان و مازندران را تامین می‌کرد و به مرور تامین گاز از شبکه و از ازبکستان و ترکمنستان مطرح شد و مناطق مرکزی و شمال کشور از طریق واردات و مازاد گاز خانگیران تامین می‌شد.

تربتی تصریح کرد: اتفاقات سال‌های گذشته و قطعی گاز از سوی ترکمنستان نشان داد تامین گاز از شبکه موجود مطلوب نیست بنابراین پروژه تامین گاز از خط دامغان – نکا تعریف شد و علی‌رغم اینکه عبور از البرز سخت بود و ما توانستیم این خط لوله را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: اگر در آینده روابط کشور با ترکمنستان ادامه پیدا کند ما می‌توانیم از این شبکه در راستای اهداف ترانزیتی بهره‌برداری کنیم ضمن اینکه گاز مازندران مستقلا از شبکه تامین می‌شود.

مدیرعامل توسعه و مهندسی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: این خط علاوه بر اینکه  شبکه جنوب به شمال را وصل می‌کند در مسیر خود گاز نکا و کیاسر را نیز تامین می‌کند.

وی با اشاره به شرایط سخت اجرایی پروژه خط لوله انتقال گاز نکاء – دامغان تصریح کرد: عبور از جنگل و مسیر منفی 20 متر از سطح آب های بین المللی شرایط سختی را برای اجرای این پروژه برای ما ایجاد کرده بود همچنین ما 300 تقاطع داشتیم و مجبور شدیم که 58 بار با رودخانه تجن برخورد کنیم.

مدیرعامل توسعه و مهندسی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به سابقه 10 ساله اجرای این پروژه تصریح کرد: این پروژه سال 84 -85 طراحی شد و اجرای آن سال 86 پررنگ شد و پیمان‌سپاری  به روش پی سی انجام شد که به دلایل وجود پارک ملی و مشکلات مالی متوقف شد اما سال 93 قرارداد آن به پی سی تبدیل شد و سال 94 توانستیم تامین مالی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پروژه از منابع داخلی شرکت گاز تامین مالی شد، خاطرنشان کرد: سال 95،  107 کیلومتر  خط ایجاد شد و سال 95 تست آن آغاز شد و خط به‌طور کامل به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل توسعه و مهندسی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه عمده مسیرسازی خط سال 95 شتاب گرفت، یادآور شد: ما سعی کردیم پشتیبانی‌های لازم صورت گرفته و کارگاه متوقف نشوند تا بتوانیم کار را با سرعت به پایان برسانیم.

حسن منتظر تربتی هزینه پروژه مذکور را 820 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این رقم 390 میلیارد تومان برای ساخت تولید ورق، 120 میلیارد تومان برای تسهیل اراضی، 30 میلیارد تومان برای منابع طبیعی و میراث‌فرهنگی، 220 میلیارد تومان اجرایی پروژه و 70 میلیارد تومان نیز صرف سایر کالاها شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه خط لوله دامغان – نکا پروژه فراقوه‌ای بود، تصریح کرد: قوه قضاییه با حساسیت این پروژه را دنبال می‌کرد، البته به ما سخت گرفتند اما تعامل خوبی داشتیم.

حسن منتظر تربتی با اشاره به مبحث تامین مالی پروژه تصریح کرد: ما با درایتی که در زمینه استفاده از بند ق داشتیم، توانستیم منابع مالی را علی‌رغم محدودیت‌هایی که داشتیم تامین کنیم و پول را به نحوی مدیریت کردیم که در پروژه‌های اولویت‌دار هزینه شود.

وی با اشاره به عبور خط لوله از اراضی کشاورزی اظهارداشت: ما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اراضی کشاورزی و عدم قطع شدن آب این اراضی کلی لوله اضافه کردیم و در این راستا دولت و قوه‌قضاییه و نمایندگان مجلس نیز کمک فراوانی به ما کرده است.

حسن منتظر تربتی در پایان خطاب به زنگنه گفت: پاداشی را که می‌خواهید بابت این پروژه به ما بدهید این است که در وزارت نفت دولت‌دوازدهم حضور داشته باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز