خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت در گفت‌وگو با ایلنا:

ایمیدرو جایی فعالیت می‌کند که بخش خصوصی حاضر به کار نیست/ فعال‌سازی معادن، مناطق محروم را آباد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۴۹۵

مهدی کرباسیان گفت: سیاست ایمیدرو این است که در مناطق پر رسیک کار کند و بعد از گذر از این مرحله آن را به بخش خصوصی واگذار کند. در حوزه معادن کوچک و متوسط آماده واگذاری کامل به بخش خصوصی هستیم و حاضریم اکثریت سهام بخش خصوصی مشارکت کنیم.

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا،  در خصوص وضعیت معادن کشور و اثر گذاری آنها بر اقتصاد، گفت: بیشتر معادن کشور در مناطقی قرار دارند که محروم محسوب می‌شود و اگر یک معدن کوچک فعال شود می‌تواند آن منطقه را آباد کند. معادنی در حجم چادرملو و سنگان می توانند شهرستان یا استانی را آباد کنند.

مدیرعامل ایمیدرو ادامه داد: اشتغال در معادن بالا نیست اما در زنجیره آن تا 10 برابر اشتغال ایجاد می‌کند و ارزش افزوده بالایی دارد. به طور مثال امروز سنگ آهن 150 دلار است اما ارزش فرآوری شده آن تا 450 دلار نیز می‌رسد.

وی ادامه داد: بحث معدن در آینده توسعه کشور بسیار حائز اهمیت است. ما اگر مواد معدنی داشته باشیم می‌توانیم در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنیم.

کرباسیان ادامه داد: برای پیشبرد کارها چاره‌ای به جز مشارکت با بخش خصوصی نداشتیم. بر همین اساس سیاست خود را بر همکاری با این بخش قرار دادیم و امروز می‌توانیم بگوییم که هیچ پروژه باقی مانده‌ای نداریم بلکه به تناوب در حال افتتاح نیز هستیم.

معاون وزیر صنعت گفت: با توجه به سیاست‌های اصل 44 تصمیم گرفتیم که  ایمیدرو حامی بخش خصوصی باشد و اگر در جایی فعالیت می‌کند مناطقی باشد که محروم است و بخش خصوصی حاضر به ورود به آنجا نیست.  از طرف دیگر بحث اکتشاف را جدی گرفتیم. هر چند وزارت صنعت در این امر تشکیک داشت و سازمان زمین‌شناسی نیز مدعی بود که این وظیفه آنها است که البته درست بود اما پولی وجود نداشت.  سرانجام با فعالیت‌های ما، وزارت صنعت قانع شد و ما توانستیم امروز 250 هزار کیلومتر از پهنه معدنی کشور را اکتشاف کنیم که نتیجه آن اضافه شدن 400 میلیون تن ذغال‌سنگ، 50 میلیون تن طلا و سایر ذخایر دیگر به کشور بود. حتی پیش‌بینی می‌کنیم در پایان سال 97 ذخایر بزرگی از سنگ آهن و روی نیز اعلام شود.

وی ادامه داد: سیاست ایمیدرو این است که در مناطق پر رسیک کار کند و بعد از گذر از این مرحله آن را به بخش خصوصی واگذار کند. در حوزه معادن کوچک و متوسط آماده واگذاری کامل به بخش خصوصی هستیم و حاضریم اکثریت سهام بخش خصوصی مشارکت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز