خبرگزاری کار ایران

برای افزایش مصرف برق تهرانی‌ها باید 1500 میلیارد تومان زیرساخت جدید احداث کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۲۸۴۳

معاون وزیر نیرو گفت: رقم تلفات برق از 15.2 درصد در انتهای سال 91 به 10.7 درصد در انتهای سال 95 رسید. یعنی میزان تلفات 4 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری امروز  با اشاره به شاخص‌های وزارت نیرو در بخش برق طی چهار سال گذشته اظهار داشت: ما طی این مدت موفق شدیم 54 واحد نیروگاهی جدید در استان‌های مختلف به بهره‌برداری برسانیم و به این ترتیب ظرفیت نیروگاه‌های کشور به مرز 77 هزار مگاوات رسید.

وی با اشاره به افزایش 8 هزار مگاواتی به ظرفیت نیروگاه‌های طی دوره چهارساله تصریح کرد: قبل از تابستان سال 97 چهار هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های جدید اضافه می‌شود. یعنی از ابتدای سال 92 تا انتهای سال 96 با احتساب 8 هزار مگاوات نیروگاه و 4 هزار مگاوات نیروگاه سال جدید جمعا 12 هزار مگاوات به نیروگاه‌های کشور اضافه خواهد شد و نهایتا تا قبل از تابستان 97 ظرفیت به 80 هزار مگاوات خواهد رسید.

فلاحتیان با بیان اینکه در چهار سال گذشته 4.5 میلیون مشترک به مشترکین برق کشور اضافه شده افزود: در حال حاضر 34 میلیون مشترک در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت اضافه شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور خاطرنشان کرد: از 65 مگاوات نیروگاه جدید در دولت یازدهم به 400 مگاوات نزدیک شده و تا پایان سال جاری نیز به ظرفیت 600 مگاوات خواهیم رسید و به این ترتیب توانسته‌ایم در چهار سال گذشته 3 برابر کل تاریخ صنعت برق نیروگاه تجدیدپذیر در کشور احداث کنیم.

وی به میزان تلفات برق در دوره چهار ساله دولت یازدهم اشاره و اظهار داشت: رقم تلفات برق از 15.2 درصد در انتهای سال 91 به 10.7 درصد در انتهای سال 95 رسید. یعنی میزان تلفات 4 درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر نیرو همچنین گفت: در این دولت موفق شدیم به کلیه روستاهای بالای 10 خانوار که 152 روستا را شامل می‌شد برق توزیع کنیم بنابراین روستاهای برق‌دار کشور به رقم 57 هزار روستا رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش خطوط انتقال نیرو گفت: ما طی دولت یازدهم 2433 مدار خطوط انتقال ، 3135 خطوط فوق توزیع و 7524 کیلومتر خطوط توزیع احداث کردیم و به این ترتیب 4.5 میلیون مشترک جدید به وسیله تاسیسات جدید برق‌دار شدند.

وی ادامه داد: همچنین ترانسفورماتورهای انتقال به 150 دستگاه، ترانسفورماتورهای فوق توزیع به 330 دستگاه افزایش یافت و معادل 11 هزار و 700 ترانسفورماتور توزیع به جمع تاسیسات توزیع برق افزوده شد.

فلاحتیان بیان کرد: از جمله اقدامات دیگر ما استفاده از کنتور هوشمند برای مشترکین پرمصرف صنعتی، تجاری و کشاورزی بوده تا بتوانیم رفتار مصرفی‌شان را تحت مدیریت قرار دهیم و به این ترتیب معادل 360 هزار کنتور هوشمند به کار گرفته شده و تاکنون از این تعداد 130 هزار کنتور در حال فعالیت هستند. بنابراین تمامی مشترکین پرمصرف و سنگین به کنتور هوشمند تجهیز خواهند شد.

وی با اشاره به عملیاتی شدن 20 هزار مگاوات نیروگاه جدید طی چهار سال گذشته توضیح داد: از این تعداد 8 هزار مگاوات راه‌اندازی شده و 4 هزار مگاوات نیز قبل از سال 97 و بقیه در طول سال‌های 97 و 98 وارد شبکه سراسری برق کشور خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش تعداد فعالین بخش خصوصی در بخش برق کشور طی چهار سال گذشته اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم تعداد 40 شرکت در بخش خصوصی فعال بودند که این رقم اکنون به 470 شرکت رسیده است. یعنی 12 برابر شده است.

وی در ادامه با اشاره به ضریب 99.5 درصدی آمادگی نیروگاه‌ها تصریح کرد: اتفاق دیگر شاخص در دولت یازدهم استفاده از فناوری بومی برای خنک کردن هوای توربین‌های گازی و تغییرات و ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های موجود بوده که توانسته‌ایم از نیروگاه‌های فعال کنونی 930 مگاوات بیشتر برق بگیریم.

فلاحتیان در ادامه با اشاره به پیک مصرف برق در تابستان سال جاری اظهار داشت: پیک بار در تابستان سال جاری به 55 هزار و 400 مگاوات رسید و این در حالی است که معادل 4500 مگاوات مدیریت مصرف داشته‌ایم که در ضصورت عدم مدیریت پیک بار به 60 هزار مگاوات می‌رسید یعنی با این رقم، (رقم 4500 مگاوات) مدیریت در مصرف توانسته‌ایم 20 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته باشیم اگر چه رقم 55 هزار و 500 مگاوات مصرف در زمان پیک 7.3 درصد نسبت به سال 95 رشد داشته است یعنی در حالی از تابستان امسال عبور می‌کنیم که در سه ماهه اول سال میزان مصرف انرژی 10 درصد اضافه شده و پیک بار کشور در سال 96 (14 تیرماه) به 55 هزار و 400 مگاوات رسید در حالی که میزان مصرف در زمان پیک مصرف سال 95 ، 52 هزار و 600 مگاوات بوده یعنی امسال 2800 مگاوات بیشتر مصرف کرده‌ایم که برای این میزان مصرف باید چهار هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی دارد.

وی با اشاره به اینکه رشد مصرف برق باید آسیب شناسی شود گفت: اگر مصرف برق در راستای ثروت ملی و ایجاد ارزش افزوده باشد ارزشمند است اما آنچه تهدید است رشد بی‌رویه مصرف آن است.

وی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته در مجموع تامین برق بهبود پیدا کرده است بیان کرد: مدت خروج فرکانس از 125 دقیقه در سال 92 به 12 دقیقه در سال 95 رسیده است همچنین کاهش ولتاژ شبکه از محدوده مجاز در سال 92 ، 66صدم درصد بود که در سال 95 به 32 صدم درصد رسیده است.

معاون وزیر نیرو یادآور شد: در سال 92 در هر شبانه‌روز به ازای هر مشترک سه دقیقه خاموشی داشتیم که اکنون در 2.6 دقیقه در شبانه‌روز رسیده است.

وی در ادامه اظهار داشت: از دیگر موفقیت‌های ما در چهار سال گذشته  373 پروانه احداث نیروگاه به ارزش 15.8 میلیارد دلار با ظرفیت 23 هزار مگاوات برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه ما در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی رتبه اول را داشته‌ایم تصریح کرد: ما موفق شدیم 4.2 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم که در این رابطه رکورد خوبی را ثبت کرده‌ایم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به رقم صادرات برق طی چهار سال گذشته اظهار داشت: ما طی این مدت معادل 32 میلیارد کیلوات ساعت برق صادر کردیم که 3.3 میلیارد دلار برای کشور درآمد حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه توسعه تکنولوژی جدید نیز اتفاقات بی‌نظیری رخ داده است تصریح کرد: در این دوره چهار ساله موفق شدیم توربین بادی 2.5 مگاواتی را داخلی سازی کنیم که توسط گروه مپنا تولید می‌شود و همه ماهه 2 دستگاه از این توربین‌ها تولید می‌شود و به این ترتیب نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از 58 درصد عبور می‌کند و در 3 سال آینده جزو کشورهایی خواهیم بود که توربین‌های کلاس F را در داخل تولید می‌ کنیم.

وی با اشاره به دیگر اقدام شاخص در بخش نیروگاهی کشور طی 10 روز گذشته تصریح کرد: ما توانسته ایم ظرفیت نیروگاه‌ها را از 160 مگاوات به 183 مگاوات برسانیم یعنی راندمان نیروگاه‌ها از 50 درصد به 55 درصد افزایش یافته است و به عبارت دیگر با این تکنولوژی بدون ساخت نیروگاه جدید سه هزار و 600 مگاوات برق از نیروگاه‌های موجود دریافت خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم که در دولت دوازدهم کلیه نیروگاه‌ها با ظرفیت واحد کلاس E از 160 مگاوات به 183 مگاوات برسد.

وی ادامه داد:  ما اکنون فناوری انتقال تکنولوژی توربین‌های گازی از صفر تا صد 25 مگاوات را به دست آورده‌ایم همچنین ساخت توربین‌های 45 مگاواتی از دیگر موفقیت‌های ما بوده است.

وی یادآور شد: از جمله اقدامات دیگر ما خط تولید احداث تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی در کشور بوده که تا 5 سال آینده هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی ساخت داخل وارد شبکه می‌شود.

وی همچنین گفت: وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده که کلیه نیروگاه‌های گازی 60 مگاواتی را تبدیل به سیکل ترکیبی کند یعنی با افزایش راندمان 15 درصدی از 33 درصد به 48 درصد ارتقا در راندمان برسیم و در کل تا انتهای دولت دوازدهم راندمان متوسط نیروگاه‌ها از 37 درصد ابتدای دولت یازدهم به بیش از 40 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به قیمت فروش تکلیفی برق ما در حال حاضر 40 تومان ضرر می‌دهیم تصریح کرد: با این روند قیمتی برق مصرف کنندگان هیچ حساسیتی ندارند و این مساله یعنی فاصله بین قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی چالشی بزرگ برای کشور است.

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر بنا باشد رشد مصرف برق هر سال 7 تا 10 درصد باشد یک چالش اساسی برای کشور است تصریح کرد: برای اینکه کشور بتواند پاسخگوی این رقم از رشد مصرف باشد باید هر ساله 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گیرد در حالی که کل پول برقی که از مردم دریافت می‌شود کمتر از 15 هزار میلیارد تومان است بنابراین اگر بخواهیم رشد 7 تا 10 درصدی مصرف را پاسخگو باشیم باید درآمدمان سه برابر شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری پیک بار به 55 هزار و 400 مگاوات رسید، افزود: اگر با روش‌های بومی و تجربه شده نمی‌توانستیم 4500 مگاوات از پیک بار بکاهیم قطعا خاموشی داشتیم بنابراین طرح‌های مختلفی تعریف کردیم و به کارخانجات تکلیف کردیم که تعمیرات اساسی داشته باشند و طبق توافق‌نامه‌‌ای که با مشترکین 250 کیلووات به بالا داشتیم 30 کیلووات کاهش مصرف، پاداش دریافت کرده و می‌توانستند از برق ارزان‌تری در ساعات غیرپیک استفاده کنند همچنین با استفاده از کنتورهای هوشمند به صورت آنلاین مشترکین را کنترل کردیم.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم پیک بار را 200 تا 720 ساعت مدیریت کنیم نیاز به سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد یعنی اگر مردم 10 درصد صرفه‌جویی کنند به اقتصاد کشور کمک بزرگی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر متوسط جهانی است، به رغم اینکه در برنامه 4،5 و 6 توسعه در دستور کار بود که قیمت حامل‌های انرژی به قیمت تمام شده برسد اما با ملاحظات اجتماعی قیمت‌ها متناسب با اهداف تعیین شده افزایش نیافت و طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز تاثیر چندانی نداشت و به این ترتیب نتوانستیم از این طریق کاهش مصرف داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه افزایش قیمت برق اظهار داشت: تعرفه تکلیفی 40 تومان بابت هر کیلووات ساعت است که در تعامل با دولت هستیم که ما به التفاوت قیمت تمام شده از مجاری قانونی تامین شود چرا که در غیر این صورت افزایش تعرفه‌ها گریز ناپذیر است زیرا صنعت برق با چالش جدی برای تامین اعتبار مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهروندان تهرانی در قبال مصرف بالای برق پول ناچیزی پرداخت می‌کنند تصریح کرد: سال گذشته پیک بار 9200 مگاوات بود که این رقم در سال جاری در تهران به 10 هزار و 200 مگاوات رسیده است یعنی ما باید سالانه 1500 میلیارد تومان زیرساخت جدید ایجاد کنیم در حالی که کل اعتبار برای این موضوع 580 میلیارد تومان برای کل کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 51 درصد مصرف کنندگان برق زیر 8800 تومان و 68 درصد کمتر از 15 هزار تومان پول برق پرداخت می‌کنند و حتی در مناطق گرمسیر 20 برابر تهرانی‌ها برق مصرف می‌کنند بنابراین قیمت‌ها در حدی نیست که مردم ترغیب به کاهش مصرف شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 50 هزار مگاوات موافقت‌نامه با شرکت‌های خصوصی داخلی برای احداث نیروگاه امضا شده که البته تا امروز حدود 14 هزار مگاوات آن ابطال شده است.

فلاحتیان تأکید کرد: این در حالی است که تنها قرارداد احداث 6 هزار مگاوات با شرکت‌های خارجی موافقتنامه امضا شده و تاکنون احداث حدود 2000 مگاوات آن تبدیل به قرارداد شده است.

وی در پایان در مورد واردات برق از کشورهای همسایه برای پوشش دادن پیک برق تابستان اظهار داشت: در حال حاضر حدود 700 مگاوات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان وارد می‌شود که این امر در صورت توسعه زیرساخت‌ها در این کشورها قابلیت افزایش به حدود 2000 مگاوات را خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز