خبرگزاری کار ایران

انتقاد رییس هیات مدیره انجمن موتور سیکلت از تفسیرهای جزیره ای از قانون

70 درصد توان تولید صنعت موتورسیکلت تعطیل شد/ چیزی تا از بین رفتن کامل صنعت موتورسیکلت ایران نمانده است

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۶۱۷

ابلاغ ناگهانی ممنوعیت تولید موتورسیکلت در سال گذشته که تعطیلی 5 ماهه تولید را به همراه داشت باعث شد شوک بزرگی به این صنعت وارد شود و امروز 70 درصد ظرفیت صنعت موتورسیکلت تعطیل شده است.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل حجازی رییس هیات مدیره انجمن موتور سیکلت ایران با اعلام این خبر و با اشاره مشکلاتی که به دنبال این دستور دامن تولیدکنندگان موتور سیکلت را گرفت ، گفت : امسال قطعا سال سخت و به شدت دشواری برای ماست چون به دنبال تعطیلی 5 ماهه سال گذشته که برخلاف مصوبه دولت صورت گرفت ، تولید 6 ماه در یک ماه پایان سال صورت گرفت اما در سوی دیگر بازار کشش جذب این میزان عرضه را به هیچ عنوان نداشت و این توقف تولید ضربه سهمگینی به این صنعت وارد کرد که در طول این دودهه بی سابقه بوده است.

او افزود : همین موضوع باعث شده گردش مالی شرکت های تولیدکنندگان موتورسیکلت کاهش یابد وبسیاری از آن ها توان مالی لازم برای سفارش های جدید به شرکای خارجی برای تولید موتورسیکلت های انژکتوری را نداشته باشند . به همین دلیل بیش  از 70 درصد کارگرهای این خطور تولید بیکار شده اند و آمار شماره گذاری سه ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته حدود 90 درصد کاهش یافته است.

حجازی با اشاره به فشارهای وارد شده به صنعت موتورسیکلت به بهانه آلایندگی تاکید کرد: این حملات عموما ناشی از نبود و اطلاعات برخی از مسئولان و تصمیم گیران است . می گویند موتورسیکلت مقصر آلودگی هواست اما چگونه می توان آلودگی وسیله نقلیه با یک یلندر و 125 سی سی را به هزاران هزار خودروی فرسوده مقایسه کرد ؟ درست به مثابه این که بگویند که کودکی 5 ساله می تواند پهلوانی 50 ساله را خاک کند ؟ با چه منطق و عقلانیتی می توان چنین ادعایی را ارائه کرد.

او ادامه داد : اصلا با فرض وارد بودن این انتقادها باید خطاب به مسئولات تصمیم گیران گفت اگر بر اساس تحریم ها نتوانسته ایم تکنولوژی جدید وارد  کنیم و جز چینی ها هیچ کشوری حاضر به همکاری با ایران نبوده ، مقصر تبعات این شرایط تولیدکنندگان موتورسیکلت هستند . فراموش نکنیم که حتی خودروسازها هم نتوانستند با خودروسازان کره ای و ژاپنی به توافق برسند و دست آخر به سراغ چینی ها رفتند .

به گفته حجازی ؛ امروز چینی هایی که در کشور خودشان انژکتوری شدن موتورسیکلت ها اجباری نشده سفارش های ما را دریافت می کنند و به اجرا می رسانند چاره دیگری هم نیست چون اصولا در هیچ کجای دنیا برای تولید موتوسیکلت های انژکتوری کمتر از 200 سی سی سرمایه گذاری صورت نمی گیرد.

او هشدار داد اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد و فشار بر تولیدکنندگان موتورسیکلت ادامه داشته باشد در چندسال آینده اصولا صنعتی به نام موتورسیکلت در ایران وجود نخواهد داشت چون تولید آن برای تولیدکنندگان نه توجیه منطقی دارد نه اقتصادی. به عبارت دیگر به دهه 60 باز خواهیم گشت همه بازار در اختیار وارداتی ها بود و مردم برای خرید ثبت نام می کردند و آن روزها برای هر دستگاه موتورسیکلت بیش از یک میلیون تومان می پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز