خبرگزاری کار ایران

افزایش یارانه همه مردم یعنی گران کردن سوخت و ارز/در تبلیغات، نهادهای نظارتی حضور دارند

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۷۹۸

سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری خود، با تبریک اعیاد شعبانیه، خبرهای خوبی برای بازنشستگان و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و معلمان بازنشسته داشت.

به گزارش ایلنا، سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری خود، با تبریک اعیاد شعبانیه، خبرهای خوبی برای بازنشستگان و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی  و معلمان بازنشسته داشت.

نوبخت  گفت: در راستای همسان سازی حقوق بازنشستگان و رفع نابرابری ها، در فروردین ماه نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان اقدام شد. این افزایش به صورتی شکل گرفته که گروه های شغلی پایین‌تر از امتیازهای بیشتری برخوردار شدند و همه با نسبت متناسبی بالا آمدند. تا پایان این ماه مرحله دوم انجام خوهد گرفت و برای امسال و سالهای آینده کار به اتمام خواهد رسید.

یارانه نیازمندان ۳.۴ برابر شد

وی ادامه داد: افزایش یارانه خانواده های تحت پوشش انجام گرفت. به طور متوسط مستمری این خانواده ها از ۷۱ هزار تومان به ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافت و در فروردین ماه اضافه شد. یعنی ۳.۴ برابر به مستمری خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اضافه شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سخنان یکی از نامزدهای انتخاباتی گفت: می گویند خوب است یارانه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ۲ تا ۳ برابر شود. باید به این اشخاص گفت، الان که ۳.۴ برابر به مستمری این خانواده ها، اضافه «شده»، آیا شما دوباره می خواهید اضافه کنید؟ یکی از خبرنگاران پرسید موضوع افزایش یارانه است یا مستمری؟ دکتر نوبخت در پاسخ گفت: چیزی که به دست این خانوارها می رسد، از طریق یارانه است. یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی سرجای خودش است. این خانواده ها یک مستمری می گرفتند و یک یارانه. ما یارانه را افزایش دادیم. سازمان هدفمندی یارانه ها در پایان هر ماه که پرداخت می کند، به اندازه ۳.۴ برابر، یارانه این خانوارها را افزایش داده است. آنها مستمری خود را هم دریافت می کنند و سرجمع دریافتی یک خانواده تحت پوشش افزایش می یابد.

دکتر نوبخت گفت: اکنون باید پرسید آیا دو تا سه برابر شدن یارانه که می گویید، درباره همه افراد است یا خانواده‌های تحت پوشش؟ اگر درباره همه افراد باشد، بر اساس گزارش دیوان محاسبات، افزایش ۲ تا ۳ برابری یارانه برای همه با شرایط موجود امکان‌پذیر نیست مگر اینکه قیمت حاملهای انرژی را آنقدر زیاد کنیم که بشود منابع افزایش یارانه ها را تامین کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به درآمد کل شرکت پالایش و پخش گفت: کل فروش حاملهای انرژی از بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و... ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است. کل فروش شرکت گاز ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. کل فروش برق هم ۱۶هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال می شود که جمع آنها ۶۹هزار میلیارد تومان است که ناخالص فروش شمرده می شود. شرکت برق روی هر کیلووات ساعت، در حال یارانه دادن است. شرکت برق سرمایه گذاری کافی روی نوسازی خطوط انتقال نیرو نداشته و از پرداخت به سازمان یارانه ها معاف شد.

او با ذکر اینکه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نمی تواند هر چه فروخته را بین مردم تقسیم کند، گفت: این شرکت باید کسورات قانونی از جمله مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری را به میزان ۷هزار میلیارد تومان کم کند. همچنین ۵ درصد برای نوسازی خطوط انتقال انرژی، عوارض آلایندگی و مانند آن را کم کند. با کاهش این کسورات، سهم سازمان ۲۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است و با افزودن سهم شرکت گاز، کل درآمد سازمان هدفمندی، فقط ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می شود. همین الان در برابر این مبلغ، در سال ۱۳۹۵، ۴۱ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع شد. ۴۸۰ میلیارد تومان به صورت سبد غذایی و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سلامت داده شد که جمعا حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان می شود. یعنی فاصله بین ۳۶ هزار میلیارد تا ۴۲ هزار میلیارد تومان را با اجازه قانون از خزانه برداشتیم. یعنی پول خزانه که باید صرف راهها و خدمات عمومی می شد، با مجوز قانونی برداشتیم و به مردم دادیم.

افزایش یارانه همه مردم یعنی گران کردن سوخت و ارز

دکتر نوبخت با انتقاد از برخی سخنان نامزدهای ریاست جمهوری گفت: در صداقت و شرافت این انسانهای شایسته شکی ندارم ولی تاکید می کنم اگر کسی با فهمیدن این اعداد و ارقام، چنین سخنانی بگوید، قابل تامل است. مطلع باشید دولت در گزارش خود به مردم، این نکات را بیان کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سئوالی درباره منابع تامین افزایش یارانه وعده داده شده توضیح داد: هر مقدار یارانه را اضافه می کنید باید قیمت بنزین را اضافه کنید. برای ۲-۳ برابر کردن یارانه برای همه افراد، باید بنزین و سوخت را گران کنید تا فاصله را پوشش دهید. مثلا می توانند قیمت ارز را هم زیاد کنند. این روی اقتصاد ملی و پول ملی اثر می گذارد و اقتصاد را تضعیف می کند. تاکید می کنم کسانی که اعداد را برای یارانه و اشتغال بیان می کنند، باشخصیت هستند ولی واقعا قابل تامل است از کجا می خواهند این پول را تامین کنند.

تلاش دولت برای مهار بیکاری

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مهار بیکاری در برنامه ششم توسعه گفت: دولت باید در طول برنامه ششم، نرخ بیکاری را یک رقمی کند. به این منظور در سند برنامه که به دولت ابلاغ شده، پیش بینی شده در طول سالهای برنامه ۷۶۵ هزار نفر سالانه وارد بازار کار می شوند. ولی سالانه به طور معمول ۵۱۴ هزار نفر با روال گذشته می توانند شغل پیدا کنند و هر سال ۲۵۱ هزار نفر به جمعیت بیکار اضافه می شوند. دولت باید شرایط موجود را تغییر داده و فرصتهای شغلی بیشتر به وجود بیاورد. در سند برنامه اعلام شده در سال باید ۹۵۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شود تا تعداد بیکاران موجود کاسته شود به طوری که در پایان برنامه نرخ بیکاری تک رقمی شود. به این منظور باید متوسط ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام گیرد. در سال ۹۵، تنها ۳۳۴ هزار میلیارد تومان بود و باید از امسال که اولین سال برنامه است، سالی ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جذب شود. این سرمایه گذاری از کجا تامین می شود؟ اول از طرحهای عمرانی است که بودجه دولتی دارند. پیش بینی ما این است که سالانه حدود ۹۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی باید اختصاص یابد. این که "دلمان می خواهد" تا "می توانیم" یک مسئله دیگر است. آیا می شود بیش از دو برابر بودجه عمرانی را ناگهان زیاد کرد؟ اگر من و هزاران کارشناس سازمان برنامه و بودجه را عوض کنند، آیا می شود یک شبه این پول را دو برابر کرد؟

وی با اشاره به متن ماده ۳ برنامه ششم گفت: تمام این ارقام در ماده ۳ عنوان شده، مثلا صندوق توسعه ملی ۳۶ هزار میلیارد تومان بود که باید به ۷۲ هزار میلیارد تومان برسد، بازار سرمایه ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که باید ۹۵ هزار میلیارد تومان شود. درآمد شرکتهای دولتی ۶۰ هزار میلیارد تومان است که باید ۹۵ هزار میلیارد تومان بشود. آورده اشخاص ۱۴ هزار میلیارد تومان است که باید ۲۲ هزار میلیارد تومان شود و مهمتر از همه باید از منابع خارجی استفاده کرد. استفاده از منابع خارجی، یکی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. اگر کسی می خواهد از منابع خارجی استفاده کند، فحش ندهید چشمش به بیرون است. طبق مصوبه مجلس، جذب سرمایه خارجی ۶ هزار میلیارد تومان بوده که باید ۱۹۵ هزار میلیارد تومان شود. بعد از برجام، سرمایه گذاری خارجی ۱۰ برابر شد ولی تنها به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید. ماده ۴ قانون برنامه می گوید دولت باید سالانه ۳۰ میلیارد دلار فاینانس، ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ۲۰ میلیارد دلار قراردادهای مشارکتی خارجی داشته باشد. این دولت می گوید ارقام و اعداد شدنی نیست، نه این که دولت نخواهد، بلکه اعداد و ارقام باید افزایش بسیار زیادی بیابد.

او بار دیگر اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه متعلق به نظام است، اگر سروران کاندیدا، اطلاعاتی از این دست را خواستند، کارشناسان ما با صمیمیت تمام در خدمت بزرگواران هستند. انتظار نمی رود برخی شخصیتهای عزیز کاندیدا این ارقام را ورق بزنند، بلکه کارشناسان خود را بفرستند ارقام را کنترل کنند. امیدواریم گفته ها بر پایه استدلال باشد تا انسانهای شریفی که امید به این سخنان می بندند، دچار مشکل نشوند.

نوبخت با اشاره به مصوبه شورای عالی اشتغال و "کارورزی" افراد بیکار گفت: این طرح با عنوان طرح کارورزی جوانان ایران از طریق پرداخت حق بیمه دولت و پرداخت بخشی از حقوق کارورزان از سوی دولت، از بهمن ماه سال گذشته اجرا شده است. ما برنامه ۱۰۰ روزه ای هم داریم که در ۱۴ سرفصل تهیه شده است.

تسویه حساب با فرهنگیان

سخنگوی دولت درباره فرهنگیان بازنشسته هم خبر خوبی داشت و گفت: ما پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان را هم قول داده بودیم. آنهایی که تا سال ۹۴ طلب داشتند، در ۳۰ آذرماه با پرداخت ۲۷۰۰ میلیارد تومان تسویه شد. ۳۴۰۰ میلیارد تومان دیگر باقی مانده بود که کل پول توسط خزانه به وزارت آموزش و پرورش داده و توزیع شد. اگر چیزی باقی مانده باشد در خلال هفته معلم پرداخت خواهد شد. تسویه مطالبات، کمترین هدیه دولت به فرهنگیان محترم و زحمتکش کشور بود که تقدیم شد.

چقدر شغل می توان ایجاد کرد

دکتر نوبخت درباره اشتغال آفرینی در سالهای اخیر توضیح داد: در سال ۱۳۸۴ کل شاغلان کشور، ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار نفر بودند. در پایان سال ۹۱ هم ۲۰ میلیون و ۸۶۷ هزار نفر بودند. این گزارش رسمی است. الان تعداد شاغلان ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر است. یعنی در این فاصله، مشاغل زیادی ایجاد شد که در برخی از فصلها، بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم. الان قرار است سالانه ۹۵۵ هزار نفر به شاغلان اضافه کنیم. اگر همه تلاشها انجام شود، این ارقام در دسترس است ولی اگر کسی می گوید بالاتر از این، امکان اشتغال باشد، قابل تامل است.

در تبلیغات، نهادهای نظارتی حضور دارند

دکتر نوبخت درباره تبلیغات ریاست جمهوری گفت: درباره تبلیغات، مراجع نظارتی، نظارت زیادی دارند و ما هم مقیدیم از امکانات دولتی برای تبلیغات استفاده نکنیم. یکی از همکاران ما که رئیس ستاد شد، از دولت استعفا داد. دستگاه های نظارتی کنترل زیادی دارند. هر کسی تخلف کرد، از برخورد قانونی استقبال می کنیم.

قانون کار، بازنگری می شود

سخنگوی دولت درباره تغییر در قانون کار اعلام کرد: قانون کار، قراردادهای موقت را به رسمیت شناخته، این که اصلاحی در این زمینه صورت گیرد و امنیت شغلی کارگران را افزایش دهد، خواست همکاران من در وزارت کار است. وزیر کار هم نسبت به امنیت شغلی کارگران بسیار حساس است. انشالله از مشاورت کارگران، کارفرمایان و تشکلهای کارگری و کارفرمایی هم استفاده شود تا هم حقوق کارگران و هم حقوق کارفرمایان را تضمین کند.

تشریح روابط ایران با آمریکا، عربستان و روسیه

دکتر نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به روابط ایران با آمریکا، روسیه و عربستان پرداخت. او درباره رفتار احتمالی آمریکا با برجام گفت: برجام، قرارداد بین ایران و ۶ کشور خارجی است. هر یک از طرفین بخواهند از قرارداد سرباز زنند، برجام مشخص کرده با آن طرف چطور رفتار شود. اگر این کار از سوی دولت آمریکا صورت گیرد، از ظرفیتهای برجام استفاده می کنیم و از حقوق حقه ملت ایران، کوتاه نمی آییم.

سخنگوی دولت همچنین درباره آخرین پیگیری های فاجعه منا گفت: عربستان درباره فاجعه منا هنوز اظهارنظر نکرده است. بلکه درباره شهدای فاجعه سقوط جرثقیل اعلام کرده اند مبالغی را پرداخت می کنند. بحث منا همچنان در حال بررسی است.

دکتر نوبخت درباره رابطه ایران و روسیه هم توضیح داد: رابطه استراتژیک و راهبردی ایران با روسیه قابل تعمیم به رابطه تاریخی ما نیست. ما در حافظه تاریخی خود، نقطه های تاریکی از این ارتباط داریم که معترضیم به پیشینیان خود که چرا چنین قراردادهایی با روسیه داشتند. ولی الان رابطه با روسیه اینطور نیست. روابط ما با روسیه به دقت مشخص است و بر پایه فرصتهای قابل قبول برای طرفین است. بازار بزرگ روسیه در اختیار ماست. در منطقه آزاد ارس، کشت گلخانه ای برای محصولات متنوع کشاورزی، صورت می گیرد و مستقیما به بازارهای روسیه صادر می شود. پنیر و لبنیات ما از جمله از واحد تولیدی کاله، بخشی از بازار روسیه را در اختیار گرفته اند. تلاش ما تعریف رابطه بر پایه استحکام است.

برنامه های مسکن بر اساس متقاضی است نه سرمایه گذار

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سیاستهای دولت در خصوص وضعیت مسکن، به این نکته اشاره کرد که سیاست دولت بر اساس متقاضی است نه سرمایه گذاری در حوزه مسکن. او توضیح داد: هنوز بخشی از تحویل مسکن مهر باقی مانده. ما برای کمک به خانواده های متقاضی مسکن مهر که قیمت تمام شدن خانه های آنها گرانتر شده، از دو طریق اقدام کردیم. در سال ۹۵ بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان از طرف دولت به مسکن مهر کمک کردیم که ۸۰۰ میلیارد تومان آن به وزارت نیرو برای تاسیسات زیربنایی پرداخت شد و ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای یارانه مسکن اختصاص داد. همچنین ما سه برنامه مسکن حمایتی، مسکن اجتماعی و مسکن روستایی داریم که برای امسال این سه مسکن را در کنار مسکن مهر خواهیم داشت. البته آمارها نشان می دهد ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری روی مسکن خالی گذاشته شده که برای فروش عرضه شده است.

واکنش به شعاردهی در نشست کارگران با رئیس جمهور

دکتر نوبخت درباره سئوالی که درباره شعاردهی در نشست کارگران با رئیس جمهور اتفاق افتاد، گفت: این که در یک جلسه بزرگی، چند نفری اظهار نظر کنند، نشانه فضای آزاد است. البته هر کسی می تواند انتظاراتی داشته باشد و این انتظار را اظهار کند و این نشان دهنده فضای باز و آزاد برای بیان است. در جلسه کارگران با رئیس جمهور، هم اینطور بود. مثلا در بازدیدی که از شلمچه داشتم، جز یکی دو نفر که انتقاد به برجام داشتند، صف بزرگی از عزیزان زائر داشتیم که اظهار محبت می کردند ولی در رسانه ملی، فقط آن یکی دو نفر را نشان دادند. این نشان آزادی است که افراد می آیند در یک جمع بزرگ، انتظارات خود را مطرح می کنند.

موضع دولت درباره فیلترکردن "اینستالایو و تلگرام صوتی"

دکتر نوبخت درباره دلیل فیلتر شدن اینستالایو گفت: ببینید چه کسی فیلتر کرد و از آنها بپرسید برای چه. این موضوع از طرف دولت نبوده. اظهارات وزیر ارتباطات در این باره، نظر و موضع رسمی دولت است. بیان آقای رئیس جمهور و موضع آقای وزیر ارتباطات مشخص بود. عده ای حتی اعتراض کردند چرا آقای رئیس جمهور اینقدر در این باره تند صحبت کردند.

چرا چهره نظام را کریه نشان می دهند؟

خبرنگاری پرسید چرا برخی نامزدهای ریاست جمهوری، اینقدر وعده های خود را به مزایده گذاشته اند و وضعیت فعلی را بحرانی تصور می کنند؟ سخنگوی دولت در پاسخ گفت: یک سئوال را طرح می کنم. آیا این واژه "بحران" و چهره سیاه و غیرمقبولی که از اقتصاد ملی در صحبتها ترسیم شده، طی این ۳.۵ سال مسئولیت دولت تدبیر و امید است یا محصول عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران در ۳۸ سال اخیر است؟ چیزی که بیان می شود، بیش از آنکه به دولت برگردد به نظام برمی گردد. آیا ما مجازیم این چنین چهره مقبول نظام جمهوری اسلامی ایران را نامطلوب و کریه نشان دهیم؟ فرض کنید شما دولت تشکیل دهید. بالاخره شما هم وارث این نظام هستید.

دکتر نوبخت ادامه داد: باید پرسید آیا وضعیت موجود، مطلوب است؟ قطعا وضعیت موجود، ایده آل نیست. آیا تمام ظرف و لیوان، پر است؟ قطعا نه، ولی باید منصفانه گفت سال ۹۲ در این لیوان، چقدر آب بوده و در سال ۹۵ چقدر به آن اضافه شده. گزارش مالی دولت نشان می دهد چقدر در لیوان، آب پر شده. آیا می توان به این دولت اعتماد کرد که بقیه ظرف را هم پر کند؟ در سال ۹۲، رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد بود. الان مثبت ۷ شده است. آیا کارهای انجام شده از ۹۲ تاکنون، مورد توجه است؟ باید کارهایی هم از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ انجام دهیم. شما که میگویید وضعیت الان بحران است، سال ۹۲ که تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد بود وضعیت چه بود؟ بحران نبود؟ از تکنیک "دره عمیق" استفاده می کنند تا این مسایل را مطرح کنند. نمی توان نظام را اینطور ناکارامد در تامین نظرات مردم نشان داد. نظامی که خدمات ارزشمندی را انجام داده. البته اشکالاتی هست، تعدادی جوان بیکار داریم، باید تولیدات را افزایش داد، اشتغال ایجاد کرد، سیستم درمانی را درست کرد. وضعیت زندگی کارمندان، بازنشستگان، کارمندان و بسیاری از اقشار را باید ارتقا داد و خیلی کار مانده.

صورت وضعیت بانکی جاذبه ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره اصلاح وضعیت بانکها گفت: صورت وضعیت بانکی برای سرمایه گذاران خارجی جاذبه نداشت، الان صورت وضعیت بانکها با اصلاحاتی که دولت انجام داده، بهتر شده و امکان تسهیلات دهی و کم شدن نرخ سود بانکی فراهم شده. درباره برخورد با موسسات غیرمجاز هم بانک مرکزی بسیار قاطعانه به بانکها ابلاغ کرد. برای آنهایی که بدهی داشتند، زمان تعیین شد. یکی از مشکلات موسسات مالی و اعتباری است که به خاطر نظارت قوه قضاییه تعطیل شدند. بانک مرکزی در جهت اصلاح نظام بانکی و برخورد با این موسسات اقدام کرد، البته برخی مشکلات وجود دارد که برای اصلاح آن تلاشمان را ادامه می دهیم.

اشتغال در دولت چقدر است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سهم دولت از اشتغالزایی ۹۵۵ هزار شغلی گفت: در بحث استخدام نیروی انسانی جدید، چون همچنان قانون مدیریت خدمات کشوری حاکم است و بر اساس این قانون باید به ازای هر ۳ نفر خروجی، یک نفر می تواند وارد شود، باید گفت اساسا ضمن استخدام جدید در هر سال، تعداد نیروی انسانی رسمی دولت در حال کاهش است تا یک ساختار چابک و مناسب برای دولت داشته باشیم که در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. هر سال به تناسب خروجی و نیاز دستگاه ها استخدام صورت می گیرد کما اینکه در سال گذشته ۳۴ هزار نفر استخدام جدید انجام شد.

تصمیمی درباره انصراف نامزدها گرفته نشده

خبرنگاری درباره زمزمه احتمال انصراف آقای روحانی و جهانگیری به نفع یکدیگر سئوال کرد و دکتر نوبخت گفت: هنوز تصمیم گرفته نشده و همگی نامزدها با انگیزه حضور دارند و انشالله دولت دوازدهم با تایید مردم به ریاست آقای دکتر روحانی تشکیل می شود و آقای جهانگیری هم برنامه های ایشان را توضیح خواهند داد و با قدرت به خدمت رسانی به مردم ادامه می دهند.

او ادامه داد: همه می دانند کاندیدای اصلی جریانات اصلاحات و اعتدال و اصولگرایان معتدل، آقای دکتر روحانی است. یک نفر هم ممکن است به صورت مستقل به خاطر شایستگی های خود در این عرصه وارد شود.

افزایش گردشگران رشد اقتصادی و اشتغال را به دنبال داشت

این که می گویند گردشگران خارجی اضافه شدند ولی اشتغال ایجاد نشد، حرف نادرستی است. ضریب اشغال تخت هتل ها را ببینید که از ماهها قبل رزرو است. مرکز آمار ایران به دقت می گوید رشد ۷.۲ درصدی اقتصاد از کجا به دست آمد. یکی از بخشهای رشد، گردشگری، هتلداری و رستورانهاست که رشد این بخش را اعلام کرده و بر اساس این رشد، میزان اشتغال ایجاد شده در این بخشها هم قابل محاسبه است. بخشی از افزایش نزدیک به ۲ میلیون نفر از جمعیت شاغل در خلال خدمات دولت یازدهم، مربوط به بخش گردشگری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز