خبرگزاری کار ایران

انتقال سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده آذربایجان شرقی به دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۴۰۵

شرکت آب و فاضلاب شهری استان آذربایجان شرقی که افتخار خدمتگزاری در جهت تأمین و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی مورد نیاز شهروندان گرامی و از طرفی جمع آوری دفع و تصفیه بهداشتی فاضلاب‌های خانگی را بر عهده دارد و با کوشش شبانه روزی پرسنل خدوم همواره سعی کرده است در جهت خدمت‌رسانی مطلوب به مشترکین عزیز گام‌های موثری را بردارد.

به گزارش ایلنا، "علیرضا ایمانلو" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه این شرکت با نگرش مسئولانه و متعهدانه، همت و تلاش مضاعف کارکنان توانسته اقدامات مهم و موثری را در جهت اجرای پروژه‌های احداث تاسیسات آب و فاضلاب و بهره برداری از تاسیسات موجود در سطح استان به انجام برساند، گفت: شرکت آب و فاضلاب استان همواره و همسو با عملیات اجرایی توانسته است اقداماتی را در خصوص تحقیقات و فرهنگ سازی مصرف صحیح آب در مسیر مقدس خدمت رسانی مطلوب و جلب رضایت شهروندان به‌عمل آورد.

دستاوردهای بخش آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در خصوص عملکرد شرکت در طول دولت تدبیر و امید با اشاره ارائه خدمات توسط شرکت در بخش آب گفت: این شرکت در حال حاضر (پایان سال 1395) خدمات خود را در زمینه تأمین و توزیع آب شرب بهداشتی در قالب یک میلیون و 203 هزار فقره انشعاب آب به جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 927 هزار نفر (100 درصد جمعیت شهری) در 60 شهر استان ارائه می‌نماید.

 وی اضافه کرد: در زمینه اصلاح، بازسازی و توسعه شبکه‌ها اقدامات اساسی صورت گرفته است، به‌طوریکه درطول 4 سال دولت تدبیر و امید حدود 950 کیلومتر نسبت به توسعه و اصلاح شبکه و اجرای خطوط انتقال اقدام کرده و بیش از 239 هزار و 550 فقره انشعاب آب در این مدت واگذار نماید.

ایمانلو در خصوص تعویض کنتورهای خراب مشترکین گفت: در مدت 4 سال دولت تدبیر و امید بیش از 107 هزار و 450 فقره کنتور خراب مشترکین را تعویض نموده است.

وی در خصوص افزایش ظرفیت تأمین آب در استان گفت: در این مدت بیش از 36 حلقه چاه عمیق حفر و تجهیز شده و بیش از 60 حلقه چاه نیز بازسازی شده است و 675 لیتر بر ثانیه ظرفیت تأمین آب افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه درطول 4 سال دولت تدبیر و امید 14 باب در سطح استان احداث شده است گفت: حجم مخازن بهره برداری شده در طول دولت تدبیر و امید در شهرهای استان از جمله تبریز، مراغه، بناب، ملکان، تسوج، شبستر، سهند، باسمنج، ایلخچی، جلفاو گوگان به ظرفیت 77500 متر مکعب بوده است.

ایمانلو در مورد احداث تصفیه خانه‌های آب در شهرهای استان در 4 سال گذشته گفت: در طول دولت تدبیر و امید شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی اقدام به احداث و بهره برداری ازتعداد 3 باب تصفیه خانه در شهرهای بخشایش، شربیان و جلفا به‌مقدار 110 متر مکعب در ساعت با استفاده از فن آوری‌های پیشرفته و جدید نموده است.

 وی افزود: با اقداماتی که شرکت در طول مدت دولت تدبیر و امید انجام داده است میانگین درصد هدرفت آب در شبکه‌های آبرسانی در استان از 6/19 درصد به 4/18 درصد کاهش یافته است.

عملکردهای بخش فاضلاب

مدیر عامل شرکت در ادامه به عملکرد شرکت آب و فاضلاب در بخش فاضلاب در طول دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: امروزه ایجاد تاسیسات جمع آوری و تصفیه خانه‌های فاضلاب یکی از ضروری‌ترین تاسیسات مورد نیاز جوامع بشری جهت رعایت بهداشت عمومی محسوب می‌گردد براین اساس شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی با نگاهی کلان و با صرف هزینه‌های سنگین و تحمل مشکلات اجرایی پروژه، اقدام به احداث شبکه فاضلاب خانگی مبتنی بر استانداردهای زیست محیطی جهان نموده و با تلاش مستمر در ارتقای سطح بهداشت عمومی اقدامات مهمی انجام داده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم سازی محیط زیست، افزایش سطح بهداشت عمومی، ممانعت از آلودگی آب‌های زیرزمینی همواره مورد تاکید شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی می‌باشد بطوریکه در حال حاضر در 17 شهر استان و همچنین در مسکن مهر کلانشهر تبریز (شهر جدید سهند) لوله گذاری خط انتقال و شبکه فاضلاب و به تبع آن واگذاری انشعابات فاضلاب اجرا می‌شود و در مدت دولت 4 ساله تدبیر و امید بیش از 651 کیلومتر شبکه فاضلاب در سطح استان احداث شده است و تعداد 191 هزار و 686 فقره انشعاب فاضلاب در این مدت به مشترکین واگذار شده است.

ایمانلو خاطر نشان ساخت: در حال حاضر 83/59 درصد از جمعیت شهری استان و 3/69 درصد از جمعیت کلانشهر تبریزتحت پوشش تاسیسات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارد که بیش از میانگین کشوری می‌باشد و خوشبختانه با روی کارآمدن دولت جدید و تصمیماتی که استانداری و مدیریت ارشد شهری اتخاذ شده مقرر شده تا چند سال آینده شبکه فاضلاب تبریز به اتمام برسد.

مدیر عامل شرکت افزود: در حال حاضر در 11 باب تصفیه خانه فاضلاب در سطح استان از جمله در شهرهای تبریز، مراغه (دو مدول)، مرند، میانه، عجب شیر، جلفا، اهر، سراب، بستان آباد، سهند و بناب با روش‌های نوین در حال بهره برداری می‌باشد که سالانه در حدود 90 میلیون مترمکعب فاضلاب در سطح استان توسط تصفیه خانه‌های موجود تصفیه می‌شود.

 ایمانلو در بخش دیگری از سخنان خود به تصفیه خانه‌های فاضلاب در دست اجرای شرکت اشاره کرد و افزود: شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی اقدام به احداث، جمع آوری و تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب، بمنظور ارتقاء سطح بهداشت عمومی و محیطی منطقه و سطح زندگی مردم، جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی و محیط زیست نموده که در این راستا تعداد 5 باب تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای ملکان، هریس، آذرشهر، هشترود و همچنین مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز را در دست احداث دارد.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز با حضور وزیر محترم نیرو در خرداد ماه سال 95 آغاز گردیده و یکی از اهداف مهم آن استفاده از پساب تصفیه شده بعنوان تأمین کننده بخشی از آب مورد نیاز دریاچه ارومیه خواهد بود و بالغ بر 75 میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده‌اش به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

مدیر عامل شرکت افزود: فرایند این تصفیه خانه STEP FEED پیشرفته بوده و جمعیت تحت پوشش این طرح 960 هزار نفر و ظرفیت تصفیه خانه نیز 207 هزار مترمکعب در شبانه روز خواهد بود.

ایمانلو هزینه اجرای این طرح را بالغ بر 2000 میلیارد ریال از محل اعتبارات تخصیص یافته برای احیای دریاچه ارومیه و درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت اعلام کرد و گفت: امیدواریم در صورت تأمین منابع مالی در سال 1398 در مدار بهره برداری قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت افزود: عملیات اجرایی طرح احداث تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر با حضور دکتر جبارزاده استاندار استان آذربایجان شرقی، دکتر کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز گردیده که هدف از ایجاد تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر، جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب، جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست از محل فاضلاب‌های شهری، بهبود و بهداشت عمومی منطقه و سطح زندگی مردم، استفاده از پساب تولیدی بعنوان تأمین آب مورد نیاز جهت احیای دریاچه ارومیه، استفاده از کودهای شیمیایی استاندارد تولید شده در کشاورزی و ایجاد اشتغال متناسب بصورت مستقیم و غیر مستقیم است.

مدیر عامل شرکت افزود: فرایند این تصفیه خانه از نوع SBR خواهد بود و جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه در حدود 72 هزار نفر بوده و در حدود 12362 متر مکعب در شبانه روز فاضلاب ورودی را تصفیه خواهد نمود.

وی در پایان هزینه اجرای تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر را 300 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت که از محل اعتبارات تخصیص یافته برای احیای دریاچه ارومیه، درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت اجرا خواهد شد.

اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در راستای احیای دریاچه ارومیه:

ایمانلو در ادامه به اقدامات شرکت در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با اقداماتی که در 3 سال آینده در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام خواهد داد، سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود.

این شرکت در این مدت اقداماتی از جمله احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز با ظرفیت اسمی 5/2 مترمکعب در ثانیه، اجرای خط انتقال فاضلاب تبریز به طول 11 کیلومتر، اجرای بخشی از شبکه فاضلاب تبریز بطول 300 کیلومتر، احداث تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر و تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب بناب را انجام خواهد داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز