خبرگزاری کار ایران

ارتقای رتبه شاخص تجارت ایران در سال 2017/ شاخص عملکرد لجستیک 32پله صعود کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۰۹۳

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد شاخص تجارت فرامرزی ایران در سال 2017 بهبود یافته است‌

به گزارش ایلنا بهبود شاخص تجارت ایران در آخرین گزارش بانک جهانی درباره بهبود فضای کسب و کار اعلام شد که بر اساس آن، ایران روند صادرات و واردات را با بهبود و گسترش خدمات ارایه شده از طریق پنجره واحد آسان تر ساخته است.

گزارش بانک جهانی از بهبود فضای کسب و کار بر اساس 10 شاخص کوچکتر بررسی شده است که یکی از آنها به شاخص تجارت فرامرزی اختصاص دارد.

**شاخص عملکرد لجستیک ایران 23 پله صعود کرد

تازه ترین گزارش بانک جهانی در خصوص شاخص عملکرد لجستیک نیز نشان می دهد رتبه ایران در این شاخص بین المللی 23 پله صعود کرده است.

این نخستین باری است که روند نزولی رتبه ایران در رتبه بندی لجستیک کشور متوقف شده و شاهد صعود قابل توجهی در بهبود عملکرد لجستیکی ایران هستیم.

با توجه به اینکه ایران در زیر شاخص کارایی فرآیندهای ترخیص کالا نظیر سرعت، سادگی و قابل پیش بینی بودن تشریفات اداری مثل فرآیندهای گمرکی 23 پله صعود داشته، می تواند نشانگر موفقیت آمیز بودن اجرای پنجره واحد تجاری باشد.

**ناهماهنگی گزارش های Doing Business سال 2017 بانک جهانی و شاخص عملکردی لجستیک LPI

در گزارش بهبود فضای کسب و کار (Doing Buisiness) و شاخص عملکردی لجستیک( LPI) بانک جهانی در خصوص فرآیندهای گمرکی شاهد ناهماهنگی هایی هستیم، به نحوی که تعداد اسناد مورد نیاز واردات و صادرات براساس نتایج پرسش نامه لجستیک با شاخص بهبود فضای کسب و کار کاملا متفاوت بوده و تعداد اسناد مورد نیاز جهت ترخیص کالا 6 فرم و تعداد اسناد مورد نیاز جهت صدور کالا 5 فرم ذکر شده است.

در صورتی که در گزارش Doing Business برای واردات 11 سند و جهت صادرات 9 سند ذکر شده است.

همچنین زمان اعلام شده جهت انجام تشریفات گمرکی براساس نتایج پرسش نامه لجستیک داخلی (LPI ) با شاخص تجارت فرامرزی متفاوت بوده و در این گزارش آمده است؛ تنها 39% از محموله ها ارزیابی فیزیکی می شوند و متوسط زمان بین ارایه و پذیرش گمرکی و اعلام ترخیص برای واردات برای محموله هایی که بازرسی فیزیکی می شوند، چهار روز و محموله هایی که بازرسی فیزیکی نمی شوند، سه روز اعلام شده است.

گزارش شاخص تجارت فرامرزی بانک جهانی به صورت سالانه، در قالب بهبود فضای کسب و کار و شاخص عملکردی لجستیک نیز دو سالانه منتشر می شود.

گمرک در ایران مسئول صدور مجوزهای ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی نیست و در این امر 22 سازمان دخالت دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز