خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت:

برخی هر شب دنبال پیدا کردن یک کارخانه تعطیل می‌گردند تا دولت را زیر سوال ببرند

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۰۰۵

وزیر صنعت گفت: برخی کارشان این شده که هر شب به دنبال پیدا کردن یک کارخانه‌ تعطیل شده می‌گردند تا دستاوردهای دولت را زیر سوال ببرند که اگر بخواهیم مودبانه آنها را توصیف کنیم این افراد بی انصافی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ظهر امروز در نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت آخرین دستاوردهای این وزارتخانه در سال گذشته تشریح شد.

محمدرضا نعمت‌زاده اظهار داشت: در طول سه سال گذشته ما شرایط سختی راپشت سر گذاشتیم و اکنون وضعیت بهتر شده اما همچنان مشکلات وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که داشتیم شاهد رشد خوبی در بخش صنعت و معدن بودیم. هر چند در بخش معدن، رشد منفی اعلام شد اما این به خاطر اشتباه آماری بانک مرکزی بود که امروز کارشناسان در حال اصلاح آن هستند.

وی تصریح کرد: در تولید صنایع پیشران مانند خودرو، فلزات، لوازم خانگی و مواد غذایی روند صعودی داشتیم.  این در حالی است که سال گذشته از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی، تکلیفی به ما واگذار شد که یکی از موارد آن حمایت از صنایع کوچک بود.

وی ادامه داد: ما 7 هزار و 500 واحد که دارای مشکل نقدینگی بودند را شناسایی کردیم اما در نهایت به 12 هزار واحد تسهیلات دادیم و در بخش کشاورزی نیز به12 هزار واحد، تسهیلات در قالب سرمایه‌ در گردش واگذار شد. که مجموع این ارقام 3 هزار میلیارد تومان است.

وزیر صنعت تصریح کرد: ما مانند دولت قبل عمل نکردیم و این تسهیلات را بدون نظارت واگذار نکردیم. در حال حاضر کارگروهی در وزارت صنعت وجود دارد و از سال گذشته فعالیت خود را برای نظارت بر واحدهایی که به آنان تسهیلات پرداخت شده آغاز کرده و انتظار داریم رشد اقتصادی ناشی از این تسهیلات را در شش ماهه دوم امسال احساس کنیم. این در حالی است که 5 هزار طرح نیمه تمام و 35 طرح ملی را نیز انجام دادیم.

در ادامه این نشست خبری وزیر صنعت در خصوص تعطیلی کارخانه‌هایی همچون ارج و داروگر و بازتاب گسترده آن در برخی از رسانه های خاص گفت: برخی کارشان این شده که هر شب به دنبال پیدا کردن یک کارخانه‌ تعطیل شده می‌گردند تا دستاوردهای دولت را زیر سوال ببرند که اگر بخواهیم مودبانه آنها را توصیف کنیم این افراد بی انصافی می‌کنند.

وی ادامه داد: کارخانه ارج سال 74 واگذار شد و سهامدار اصلی آن بانک ملی است. ما بارها به بانک گفتیم که این کارخانه را بفروشد و به دنبال بانکداری برود اما بانک قیمتی می گذاشت که اصلاً کسی خریدار نبود و از طرف دیگر کارخانه را تعطیل نمی‌کند.

وزیر صنعت در خصوص کارخانه داروگر گفت: مجموعه داروگر نیز  مشکلاتی دارد و تکنولوژی آن برای 70 سال قبل است اما علی‌رغم این مسائل، همچنان تولید می‌کند و تعطیل نشده است. آنهایی که می‌گفتند کارخانه روغن نباتی تعطیل شده می‌توانند بروند و خط تولید را ببینند که در حال کار است. رسانه‌هایی که به دنبال تعطیلی واحدهای تولید هستند بهتر است دغدغه صنعت را داشته باشند و این اخبار را پوشش دهند که مثلاً 5 هزار و 400 واحد که مشکل داشتند امروز دوباره به مدار تولید بازگشته‌اند و یا اینکه در یک سال گذشته هزار واحد تعطیل شده در شهرک‌های صنعتی مجددا راه‌اندازی شده‌اند.

در ادامه نشست خبری نعمت زاده با اشاره به نامه جهانگیری که روز گذشته ارسال شده اظهار داشت: ما امسال سال سختی را در پیش روی داریم و روز گذشته از طرف معاون اول رئیس جمهور تکالیف این وزارتخانه برای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد این ابلاغ با 44 بند و 5 سر فصل به ما اعلام شده و به جرات می توانم بگویم که یک سوم اقتصاد مقاومتی مربوط به وزارتخانه ما است.

وی در ادامه در خصوص مذاکره با خودرو سازهای خارجی گفت:اصولا نباید در مذاکره مخصوصا در چنین سطحی تعجیل کرد هر چند فکر می کنم اگر خودم به شخصه این مذاکرات را هدایت می کردم زودتر به نتیجه می رسیدیم امه به هرحال رنو به ما اعلام کرده که خواهان حضور جدی در ایران است و از طرف دیگر ما سایت بن رو را دوباهر ارزیابی کردیم و قیمت بالاتر رفت همین امر سبب شد که تصویب مجدد آن در هیئت مدیره این شرکت طول بکشد و سبب شد قرارداد به تعویق بیافتد.

وی ادامه داد: در مورد قرار داد بنز نیز داریم گرو کشی می کنیم و خواهنم این هستیم که سهم قطعه سازان داخللی ما بیشتر شود.

نعمت زاده در خصوص عودت مالیات ارزش افزوده در کالاهای صادراتی گفت: یکی دیگر از کارهایی که ما توانستیم بعد از دو سال به سرانجام برسانیم عودت مالیات ارزش افزوده بعد یک ماه بود این درحالیست که اگر مدارک کامل نباشد 80 درصد مالیات بازگردانده می شود و 20 دصر باقی تا اتمام مدارک باقی می ماند.

نعمت زاده در مورد ادامه حضورش در دولت دوازدهم گفت:من در4 سال پیش نیز به رئیس جمهور افراد خوبی را برای وزارت معرفی کردم اما در نهایت ایشان ترجیح دادند که من باشم.

وی ادامه داد:م ن یکبار بازنشست شدم و قرار نیست تا آخر عمر کار دولتی بکنم و ترجیح من این است که جوان‌ترها بر سر کار بیایند اما در نهایت تصمیم با بزرگان است.

نعمت زاده  با اشاره به اینکه اجرای کامل بسته حمایت از توسعه صادرات امسال از اهداف جدی دولت در سال جدید است افزود:در سال گذشته به دلیل تامین نشدن اعتبار تنها 50 میلیارد تومان از بودجه توسعه صادرات تامین شد اما امسال سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم برای حمایت از توسعه صادرات را تامین  می کند.

وی هزینه های حمل و نقل و نرخ تسهیلات را از جمله مشکلات موجود در توسعه صادرات دانست و افزود:صادرکنندگان خواستار اصلاح نرخ تسهیلات و برخی نرخ های حمل و نقل هستند که در کارگروه توسعه صادرات سرگرم حل این مشکلات هستیم.

نعمت زاده پوشش بیمه های صادراتی در سال 95 را در توسعه صادرات موثر توصیف کرد و افزود:صندوق ضمانت صادرات در سال گذشته 400 درصد افزایش عملکرد داشته است که نشان می دهد صادرکنندگان علاقه مند شده اند محصولات خود را بیمه کنند.

به گفته  نعمت زاده امسال پیش بینی شده صادرات غیر نفتی 25 درصد رشد داشته باشد و برای تحقق این پیش بینی تلاش همه جانبه ای صورت می گیرد.

وی در خصوص ورود موقت برای صادرات نیز اظهار کرد:پیش از این محدودیت های بیشتری بود اما برنامه ریزی های انجام شده سبب شده تسهیلات بیشتری برای ورود موقت برای صادرات از جمله دریافت چک و سفته و یا در نهایت وثیقه  اختصاص یابد تا مواد اولیه برای صادرات راحت تر تامین شود.

محمدرضا نعمت دو روش تشویقی و قهریه را به عنوان روش های پیشنهادی تعویض خودروهای فرسوده عنوان کرد و گفت: در روش پیشنهادی تشویقی می توانیم با ارایه وام و تسهیلات ویژه مالکان خودرو را به سمت ارتقای کیفیت خودروپی خود ترغیب کنیم.همچنین جلوگیری از عبور و مرور این خودروها توسط راهنمایی و رانندگی نیز به عنوان یک پیشنهاد قهریه ای می تواند مطرح باشد که استفاده از یک روش با تلفیق این دو پیشنهاد می تواند به اجرایی شدن این آیین نامه کمک کند.

وی از فراهم کردن تسهیلات برای نوسازی تاکسی های درون شهری خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس تاکنون نزدیک به ۴۸ هزار تاکسی جایگزین تاکسی های فرسوده شد.

نعمت زاده به رایزنی برای دریافت اعتبارات لازم جهت جایگزین کردن کامیون ها و اتوبوس های فرسوده نیز اشاره کرد و افزود :  در این زمینه اعتبارات محدودی نیز دریافت کردیم اما در سطح  وسیع نیازمند منابع مالی بیشتر هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز