خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون وزیر نفت

جزئیات پیوست فناوری الگوی جدید قراردادهای نفتی تشریح شد

کد خبر : ۴۶۶۶۲۹

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، جزئیات پیوست فناوری الگوی جدید قراردادهای نفتی را تشریح کرد و برنامه ریزی برای بهره‎مندی حداکثری از ظرفیت‌های ایرانی را محور اصلی پیوست فناوری اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، حبیب اله بیطرف عنوان کرد: توانمندسازی شرکت‌های صاحب صلاحیت ایرانی برای فعالیت در زمینه اکتشاف و تولید، تقویت توان دانشگاه‌های میدان محور، استفاده حداکثری از ظرفیت‎های پیمانکاران ایرانی، خرید حداکثری اقلام و تجهیزات مورد نیاز از تولیدکنندگان ایرانی و توانمندسازی کارفرماها با استفاده از ظرفیت‌ها و مهارت‌های مدیریتی، پنج محور اصلی مورد توجه در پیوست فناوری الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

وی امضای قراردادهای توسعه فناورانه مخازن در بالادست با دانشگاه‎ها را اقدامی نو خواند و افزود: طبیعی است هر کار جدیدی با سختی های زیادی روبه‎روست، اما با عزم و اراده دانشگاه‎ها و همراهی شرکت‎های کارفرما در نفت، امیدواریم روند مناسب کنونی پیشرفت این قراردادها تداوم یابد.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت با تاکید بر توسعه زیرساخت‎های فناوری در کشور، از دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی کشور خواست به‎طور جدی، مشارکت در توسعه فناوری را به عنوان یکی از رسالت‎های اصلی خود قلمداد کنند.

وی به سال‎های دهه ٧٠ گریزی زد و گفت: در آن سال‌ها، صنعت نفت و گاز ایران در بالادست به‎طور عمده متکی به ظرفیت‎های خارجی حرکت می کرد اما با جهت گیری‎های مناسب دولت در آن زمان برای حضور، مشارکت و توانمندسازی شرکت‌های ایرانی ظرفیت سازی شد که در نتیجه چنین اقدام‎هایی، شرکتی مثل پتروپارس شکل گرفت و ساختار مدیریت کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس تقویت شد؛ همچنین سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ایجاد شد.

بیطرف افزود: اگرچه در دهه ۸۰، وقفه‎ای در این روند روبه رشد ایجاد شد، اما از آنجا که حرکت خوبی آغاز شده بود، این حرکت ادامه یافت و امروز شاهد شکل گیری ‎های مهندسی و پژوهش و فناورانه مطلوبی در سطح صنعت نفت و جامعه علمی کشور هستیم.

وی قرارداد همکاری با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور برای توسعه فناورانه مخازن نفتی در بالادست را به عنوان یکی از ظرفیت سازی‎های ایجاد شده در وزارت نفت دولت یازدهم مورد اشاره قرار داد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا این حرکت جدید و وظیفه ملی به سرانجام برسد.

بیطرف یادآور شد: صنعت نفت دانش بنیان می تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور ایفای نقش کند و باید در این مقطع تاریخی از ‎فرصت‎های موجود برای ایجاد چنین صنعت نفتی استفاده کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز