خبرگزاری کار ایران

در نشست کمیته تسهیل تجارت اتاق بازرگانی و صنعت اکو مطرح شد

لزوم حمایت دولت‌های کشورهای عضو اکو از فعالیت‌های بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۴۷۷

جلسه کمیته تسهیل تجارت اتاق بازرگانی و صنعت اکو امروز در اسلام آباد پاکستان با حضور نمایندگان کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، نمایندگان اتاق اکو و دبیرخانه سازمان اکو در اتاق بازرگانی پاکستان تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، جلسه کمیته تسهیل تجارت اتاق بازرگانی و صنعت اکو امروز در اسلام آباد – پاکستان با حضور نمایندگان کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، نمایندگان اتاق اکو و دبیرخانه سازمان اکو در اتاق بازرگانی پاکستان تشکیل شد.

رئیس کمیته تسهیل تجارت به تشریح وضعیت سرمایه گذاری های مشترک در منطقه اکو و لزوم توسعه و گسترش این نوع سرمایه گذاری در جهت توسعه کارآفرینی، ایجاد مشاغل و توسعه تجارت درون منطقه ای پرداخت.

دبیر کل اتاق اکو اظهار داشت: موافقتنامه تجاری اکو (اکوتا) توسط 5 کشور در سال 2003 امضا شده است، اما تاکنون اجرایی نشده و اتاق اکو پیگیر اجرایی شدن این موافقتنامه است .

حسین سلیمی، نماینده اتاق ایران به تشریح وضعیت سرمایه گذاری های مشترک در منطقه اکو پرداخته و خواستار توسعه سرمایه گذاری ها برای ایجاد ارزش افزوده در راستای گسترش تجارت درون منطقه ای شد.

وی همچنین بر اجرایی شدن موافقتنامه های اکو از جمله اکوتا تاکید کرد. سلیمی همچنین خواستار رفع موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای تجارت، مقررات زدایی  و تشکیل شرکت های مشترک برای تولید کالا از مواد اولیه موجود در منطقه از جمله تولید اتومبیلی به نام اکو در جهت توسعه سرمایه گذاری شد.

نماینده پاکستان پیشنهاد داد که سند چشم انداز 2025 اکو در دستور کار اتاق بازرگانی و صنعت اکو قرار گیرد. به گفته وی، بهتر است که از تجربه سازمان کشورهای جنوب آسیا برای ارائه تسهیلات ویزائی به سرمایه گذاران منطقه اکو در اکو بهره گیری شود.

نماینده ایران نیز ضمن حمایت از نظرات نماینده پاکستان برای همکاری اکو با سایر سازمانهای منطقه ای از جمله سارک (سازمان کشورهای جنوب آسیا) خواستار حمایت دولت های کشورهای عضو از فعالیتهای بخش خصوصی شده و تصریح کرد: این حمایت از طریق توسعه بانکداری و حل مشکل روابط بانکی بین کشورهای عضو، تسهیل صدور روادید فیمابین کشورهای عضو بخصوص کشورهای آسیای میانه و توسعه و تسهیل حمل و نقل در منطقه حاصل می شود.

در پایان این نشست موارد ذیل به تصویب شرکت کنندگان رسید:

1. قرار گرفتن سند چشم انداز 2025 اکو در دستور کار اتاق بازرگانی و صنعت اکو

2. همکاری  بخشهای خصوصی به نمایندگی اتاقهای بازرگانی با دولتهای امضا کننده موافقتنامه تجاری اکو (اکوتا) در جهت اجرائی شدن این موافقتنامه و رفع موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای تجارت بین کشورهای عضو از این طریق

3. برگزاری چهارمین مجمع تجاری اکو (EBF) با موضوع تولید خودرو و قطعات در پاکستان که تاریخ آن متعاقباً اعلام خواهد شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز