خبرگزاری کار ایران

شهنازی‌زاده اعلام کرد:

ظرفیت تولید 360 هزار بشکه در روز از میادین غرب کارون/آخرین اخبار از برگزاری مناقصه آزادگان

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۸۸۷

مدیرعامل شرکت متن گفت: ظرفیت تولید 360 هزار بشکه در روز از میادین غرب کارون است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نورالدین شهنازی‌زاده مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در نشست خبری عصر امروز خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه توسعه میادین نفتی غرب کارون از پروژه‌های مهم و شاخص نفتی است، اظهارداشت: میادینی که در این منطقه اکتشاف شده اند از جمله بزرگترین میادین دنیا در دو دهه اخیرند که نفت آنها در سازنده‌های فهلیان، سروک و کژدمی هستند.

وی با اشاره به اینکه دو میدان بزرگ یادآوران و آزادگان در این منطقه واقع شده، افزود: در کل نفت در جای منطقه غرب کارون طبق بررسی‌ها 67 میلیرد بشکه است که رقم قابل توجهی و بخش زیادی از این نفت نیز نفت سنگین و از لایه‌های سروک است.

شهنازی‌زاده تصریح کرد: مجموعه پنج پروژه شرکت متن در غرب کارون به صورت بای بک و یا برخی از محل منابع داخلی تامین اعتبار شدند.

وی با اشاره به طرح توسعه میدان آزادگان شمالی گفت: این میدان با قرارداد بای بک با یک شرکت چینی در حال توسعه است که ساز اول آن طی چند ماه گذشته افتتاح شد و با ظرفیت 75 هزار بشکه در روز در حال تولید است و اکنون در مرحله تحویل از پیمانکار اصلی به شرکت بهره بردار (شرکت اروندان) هستیم.

وی ادامه داد: قرارداد میدان آزادگان جنوبی از مسیر بیع متقابل نیست و قبلا توسعه این میدان با شرکت های ژاپنی و اروپایی انجام می شد که کار مطالعاتی مقدماتی آن نیز ده سال پیش انجام شده اما کار ادامه پیدا نکرد و میدان به شرکت چینی واگذار شد اما توسعه میدان توسط شرکت چینی نیز متوقف شد و به شرکت های داخلی واگذار شد که در آن زمان قبل از واگذاری به شرکت های ایرانی 30 تا 33 هزار بشکه از این میدان تولید داشتیم که در فاصله خلع ید چینی ها و واگذاری به شرکت  های ایرانی طی سه مرحله روزانه شش هزار بشکه افزایش تولید از این میدان داشتیم که امروز رقم تولید به 51 هزار بشکه در روز رسیده است و براساس اقدامات انجام شده برنامه ریزی شده که  تا پایان امسال به 85 هزار بشکه در روز برسد و تا پایان اردیبهشت ماه نیز تولید زود هنگام آن به 110 هزار بشکه برسد.

مدیرعامل شرکت متن اظهار داشت: هدف اصلی فاز یک آزادگان جنوبی تولید روزانه 320 هزار بشکه است و در فاز دو میزان تولید به 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید .

شهنازی‌زاده با اشاره به طرح توسعه میدان یاران شمالی بیان کرد: توسعه این میدان به صورت بیع متقابل و به وسیله شرکت نفت و گاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی امام انجام می شود.و هدف گذاری آن روزانه 30 هزار بشکه است و ظرفیت سازی شده که به 35 بشکه نیز برسد.این میان نیزدر مرحله تحویل به شرکت بهره بردار اروندان قرار دارد.

وی در ادامه به طرح توسعه میدان یاران جنوبی نیز اشاره و اظهار داشت: این میدان همانند میدان آزادگان جنوبی از منابع داخلی به تولید خواهد رسید و هدفگذاری آن روزانه 25 هزار بشکه است که در مرحله اول ده هزار بشکه به وسیله 18 حلقه چاه خواهد بود و تا پایان اردیبهشت ماه 10 هزار بشکه نیز تولید زود هنگام خواهیم داشت و در فازهای بعدی رقم تولید از این میدان به 25 هزار بشکه در روز می رسد.

شهنازی‌زاده با اشاره به اینکه کیفیت نفت میدان آزادگان با توجه به این که از لایه فهلیان برداشت می شود بهتر از بقیه بوده و نفتی سبک است افزود: فاز یک این میدان با یک شرکت چینی و به صورت بیع متقابل در حال توسعه بود  و ظرفیت اسمی آن 85 هزار بشکه در روز بود اما با تمهیدات اندیشیده شده میزان تولید زودهنگام آن بیش از تولید نامی است.

وی درادامه با اشاره به اینکه برای توسعه میادین در فازهای بعدی براساس الگوی جدید قراردادی جلو خواهیم رفت تصریح کرد: بر این اساس میدان آزادگان به صورت یکپارچه و در قالب مناقصه واگذار خواهد شد . قبل از مناقصه این میدان مطالعاتی را در قالب تفاهمنامه با شرکت های خارجی آغز کرده ایم و بعضی از مطالعات مربوط به 10 سال پیش است .

شهنازی زاده تصریح کرد: بعد از لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام مجددا شرکت اینپکس ژاپن مراجعه کرده و مطالعات گذشته را به روز کرده است. شرکت توتال فرانسه نیز تفاهنامه ای با شرکت نفت امضا کرده و همچنین شرکت شل نیز قرارداد تفاهنامه مطالعاتی و قرارداد محرمانه ای به امضا رسانده که پتروناس مالزی نیز از جمله شرکت هایی است که برای مطالعه آزادگان MOU امضا کرده است.

شهنازی‌زاده خاطرنشان کرد: به محض آماده شدن اطلاعات این میدان کار مناقصه برگزار خواهد شد و میدان ازادگان به صورت یکپارچه تحویل پیمانکار خواهد شد.

وی با اشاره به طرح توسعه میدان یادآوران اظهار داشت: فاز یک این میدان با ساینوپک چین و به صورت بیع متقابل توسعه داده شد و برای فاز 2 براساس دستور وزارت نفت کار در قالب مناقصه با شرکت های بین المللی واگذار خواهد شد و برنامه ما نیز برای توسعه این میدان این است که به ظرفیت 185هزار بشکه به تولید روز برسیم.

شهنازی‌زاده با اشاره به طرح توسعه میدان دارخوین اظهار داشت: این میدان نیز از طریق بیع متقابل با شرکت انی ایتالیا در حال توسعه بوده که در حال حاضر 160هزار بشکه در روز تولید دارد.

وی اظهار داشت: تا پایان امسال ظرفیت تولید نامی میادین به 320 هزار بشکه در روز خواهد رسید اما ظرفیت سازی کردیم که میزان تولید بالقوه را به 160 هزار بشکه در روز برسانیم به این ترتیب طی  سه ماهه اول سال 96 ظرفیت تولید به 360 هزار بشکه در روز خواهد رسید که  از این رقم 15هزار بشکه از میدان آذر و 25 هزار بشکه از میدان ازادگان  در قالب تولید زودهنگام است.

وی ادامه داد: در میادین غرب کارون باضافه دارخوین که 160 هزار بشکه در روز تولید دارد مجموعا تا پایان سال به 510 هزار بشکه تولید در روز خواهیم رسید.

شهنازی‌زاده در ادامه این نشست به طرح آماک اشاره و اظهار داشت: این طرح در راستای جمع آوری گاز همراه مخازن بنگستان میادین منصوری ، اب تیمور ، مارون سه ، اهواز یک و دو و سه و کوهپال است و هدف آن شیرین سازی گاز ترش جمع آوری شده به میزان 241 میلیون فوت مکعب در روز است که 18 میلیون فوت مکعب در این میزان اسیدی هستندو 210 میلیون متر مکعب  گاز شیرین غنی است که قرار است 18 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی به وسیله خط لوله 12 اینچ به پتروشیمی راضی منتقل شود.

وی تصریح کرد: دغدغه ما این است که 18 میلیون فوت مکعب  گازی که فلر می شود طی چند روز آینده برای همیشه خاموش شود.

شهنازی‌زاده افزود: برای اجرایی شدن طرح آماک 310 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم شده که با احتساب سود بانکی رقم ان به 520 میلیون دلار رسیده اما با اجرایی شدن این طرح  روزانه دو میلیون دلار عایدی خواهیم داشت و از سال 88که جلوی سوختن فلرها گرفته شده سالانه 720 میلیون دلار عایدی داشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به طرح توسعه میدان دارخوین اظهارداشت: قرارداد این میدان با شرکت پدک بوده که 160 هزار بشکه در روز تولید داشته و در مرحله تحویل به بهره بردار است اما فاز سه آن نیز تعریف شده که با توجه به  اینکه میدان مرزی نیست در اولویت نفت نیست ولی در قالب قررادادهای آی پی سی معرفی شده است.

مدیر عامل شرکت متن با  اشاره به طرح توسعه میدان آذر اظهار داشت: این میدان مشترک با کشور عراق است و قرارداد آن به صورت بیع متقابل با شرکت سروک آذر وابسته به صندوق بازنشستگی نفت است ، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز آن یک میلیارد و 234 یورو و 205 میلیارد تومان از منابع داخلی است. هدف‌گذاری طرح توسعه این میدان تولید 165 هزار بشکه در روز و در دو مرحله زودهنگام 15 هزار بشکه در روز است که طرح زودهنگام اولیه تا 15 اسفند وارد مدارس سرویس خواهد شد و طرح زودهنگام دوم تا پایان اردیبهشت ماه به میزان 15 هزار بشکه خواهد بود و در سال 97 به تولید 165 هزار بشکه در روز از این میدان خواهیم رسید.

وی درباره مطلعه شرکت ژاپنی اینپکس در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی اظهار داشت: این شرکت بعد از امضاء تفاهم نامه اخیر شش ماه  فرصت مطالعه داشت و شرکت توتال نیز کار مطالعاتی خود را انجام داده و براساس اعلام نتایج این دو شرکت میزان نفت در جای این میزان طبق آن چه در شرکت های ایرانی پیش بینی کرده بودند که 320 هزار بشکه تایید شده  و در فاز دوم به 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

شهنازی‌زاده درباره طرح توسعه میدان گازی کیش اظهار داشت: میزان گاز درجای این میدان 66 هزار میلیارد مترمکعب و میزان میعانات گازی درجای آن 726 میلیون بشکه است که طرح توسعه این میدان به گونه ای است که باید به پنج میلیون  و پانصد هزار فوت مکعب در روز تولید در قالب پنج فاز برسیم و فاز یک ان میزان تولید باید یک میلیارد فوت مکعب در روز باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز