خبرگزاری کار ایران

در آخرین هفته معاملاتی بهمن ماه؛

نماگرهای فرابورس سبزپوش شدند

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۵۶۲

آخرین هفته معاملاتی فرابورس ایران در بهمن ماه با رشد متغیرهای شاخص کل، ارزش بازار، حجم و ارزش معاملات سپری شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته منتهی به 29 بهمن ماه آیفکس با رشد 14 واحدی معادل 1.7 درصد و ارزش بازار با افزایش حدود 20 هزار میلیارد ریالی معادل 2 درصد به‌ترتیب به ارقام 849 واحد و 999 هزار و 463 میلیارد ریال رسیدند.

در همین حال در مجموع بازارهای فرابورس نیز شاهد تغییر مالکیت 1421 میلیون ورقه در 118 هزار دفعه بودیم که ارزش آن بالغ بر 38 هزار و 836 میلیارد ریال بود. به این ترتیب افزایش 54 و 266 درصدی حجم و ارزش دادوستدها در مقابل افت 31 درصدی تعداد دفعات معاملات به ثبت رسید.

در بازارها چه گذشت؟

بررسی روند دادوستدها در بازارهای سهام فرابورس حاکی از آن است حجم و ارزش معاملات در بازارهای اول، دوم و پایه در حالی نسبت به هفته پیشین با افزایش همراه شدند که بازار شرکت‌های کوچک و متوسط پس از دو هفته روند رو به رشد، افت این متغیرها را تجربه کرد.

به این ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه شاهد معامله 152، 436 و 722 میلیون سهم به ارزش 285، 4859 و 1969 میلیارد ریال بودیم. در بین این سه بازار که همگی روند رو به رشدی در معاملات را به ثبت رساندند به ترتیب بیشترین افزایش در حجم و ارزش دادوستدها در بازار اول با رشد 68 درصدی و بازار دوم با افزایش نزدیک به 200 درصدی رقم خورد.

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز معامله 100 هزار سهم به ارزش 7 میلیارد ریال را تجربه کرد که با افت 75 درصدی حجم و ارزش همراه بود. این بازار البته با افزایش 11 درصدی تعداد دفعات دادوستدها روبه‌رو شد.

هفته پررونق بازار ابزارهای نوین مالی

در بازار ابزارهای نوین مالی که خود با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه شد در مجموع 113 میلیون ورقه به ارزش 31 هزار و 716 میلیارد ریال دادوستد شد. اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن سه ابزار معاملاتی بودند که در این بازار هفته پررونق و رو به رشدی را تجربه کردند.

اوراق بدهی در پی اتمام پذیره‌نویسی اوراق اجاره و مرابحه دولتی نقل و انتقال 31 میلیون ورقه به ارزش 30 هزار و 274 میلیارد ریال را به خود اختصاص داد. این ارقام در مقایسه با هفته پیشین با رشد بیش از 300 درصدی همراه شد. اوراق تسهیلات مسکن نیز با معامله 340 هزار ورقه به ارزش 263 میلیارد ریال و افزایش نزدیک به 10 درصدی حجم و ارزش روبه‌رو شد. حجم و ارزش دادوستد ETFها نیز به 82 میلیون ورقه به ارزش 1179 میلیارد ریال رسید که بیش از 120 درصد افزایش در حجم و ارزش معامله را نشان می‌داد.

پیمانکاری صنعتی، صدرنشین صنایع فرابورسی

 ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل دادوستد بازارهای اول، دوم، پایه و SME به 2210 میلیارد ریال در هفته گذشته رسید. در میان صنایع فرابورسی گروه پیمانکاری صنعتی با معامله 514 میلیارد ریال بیش از 23 درصد از ارزش کل معاملات در مجموع این چهار بازار را در اختیار گرفت و در صدر ایستاد. پس از آن به ترتیب دو صنعت حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و فلزات اساسی شاهد معاملاتی به ارزش 251 و 240 میلیارد ریال در مجموع هفته قبل بودند که سهم 11.4 و 10.9 درصدی را به خود اختصاص دادند.

هفته پیش همچنین اعلام قطعیت معامله سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، انتقال نماد شرکت اعتباری ملل از بازار پایه به بازار دوم و گشایش نماد در این بازار با قیمت 1300 ریال و در نهایت درج سهام شرکت بورس کالای ایران در تابلوی «الف» بازار پایه از دیگر رویدادهایی به‌شمار می‌روند که در روزهای معاملاتی آن هفته رقم خوردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز