خبرگزاری کار ایران

واعظی خبر داد:

ماهواره دوستی در نوبت پرتاب قرار دارد/ پرتاب ناهید ۱ در انتظار اعلام سازمان پرتاب‌ کننده

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۹۲۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کار ماهواره ناهید ۱ به اتمام رسیده است. یعنی تمام آزمایش‌های آن بر روی زمین انجام شده و این ماهواره آماده پرتاب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای قرارداد واگذاری پروژه ماهواره ناهید ۲ که در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد بیان داشت: اتفاق امروز بسیار مهم است چرا که بعد از پایان کار طراحی و ساخت ماهواره ناهید 1  قرارداد طراحی و ساخت ماهواره ناهید 2 را در دستور کار قرار دادیم. این ماهواره به کارفرمایی سازمان فضایی به پژوهشگاه فضایی به عنوان مجری طرح واگذار می‌شود.

او افزود: استفاده از توانمندی‌های متخصصان در حوزه طراحی ماهواره از سیاست‌های وزارت ارتباطات است. در گذشته هر دانشگاه یک ماهواره می‌ساخت و تحقیقات آنها موازی بوده است که این امر علاوه بر زمان‌بر بودن فعالیت‌های فضایی، موجب انجام کارهای موازی در حوزه طراحی و ساخت ماهواره می‌شد به همین خاطر سازمان فضایی ایران باید طوری عمل کند که تقسیم کار در میان همه متخصصان ایجاد شود. سیاست قطعی وزارت ارتباطات حمایت از فناوری‌های بومی است اگر از این حوزه غفلت کنیم مشخص نیست تا 15 سال آینده به جایگاه مدنظر دست یابیم. به همین خاطر باید به دنبال کسب فناوری‌های بومی در پرتاب و ساخت ماهواره باشیم.

او افزود: ماهواره ناهید 1 نیز آماده پرتاب است و امیدواریم که بتوانیم این ماهواره را در سال آینده پرتاب کنیم. البته پرتاب این ماهواره بستگی به اعلام سازمان پرتاب‌کننده دارد. امیدواریم که سازمان پرتاب کننده زمان پرتاب این ماهواره را اعلام کند.

وزیر ارتباطات در رابطه با وضعیت ماهواره دوستی بیان داشت: از نظر سازمان فضایی و پیمانکار این ماهواره آماده است و تمام آزمایشات مربوط به آن نیز انجام شده است و ماهواره دوستی در نوبت پرتاب قرار دارد.

واعظی اظهار امیدواری کرد که ماهواره دوستی در سال جاری پرتاب شود.

او با تاکید بر اینکه در گذشته تنها به رادیو و ماکرویو اکتفا نکرده‌ایم، بیان داشت: با توسعه فناوری‌های ارتباطی شاهد این هستیم که فناوری‌های فیبر نوری بسیاری ازمشکلات را در حوزه‌های منطقه‌ای و ملی رفع کرده است اما در این مسیر علاوه بر تقویت ارتباطات باید از دستاوردهای بین‌المللی استفاده کنیم. فصل جدیدی در رابطه با پیشبرد فناوری‌های فضایی ایجاد شده است یعنی فضای جدیدی در عرصه بین‌المللی ایجاد شده و باید از تجربیات بین‌المللی برای پیشرفت سریع‌تر این حوزه استفاده شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با وضعیت ماهواره مصباح بیان داشت: مصباح در دولت قبل به منظور پرتاب به کشور ایتالیا ارسال شد. اگر متخصصان اعتقاد داشته باشند که با بازگرداندن این ماهواره به کشور می‌توان آن را توسعه داد اقدام به این کار خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز