خبرگزاری کار ایران

/یادداشتی از محمد نوحی/

اجرای استاندارهای IFRS نیاز به تشکیل کمیته خاص دارد

به گواه مشاوران مالی و اقتصادی بسیاری از شرکت های خارجی، که پس از مرتفع شدن تحریم‌های تحمیلی به منظور سرمایه گذاری به کشور آمده اند، ریسک های مترتب بر محیط اقتصادی به نحو مناسبی افشاء و اندازه گیری و کنترل نمی شود از جمله ریسک مالی شامل ریسک بازار ( ریسک نرخ ارز، قیمت، ریسک جریان نقدی و ارزش منصفانه نرخ بهره) ریسک اعتباری، ریسک نقدیندگی و غیره.

ایلنا: بر اساس اعلام مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ، از ابتدای فرودین ماه 1395 ، 77 شرکت بورسی شامل کلیه بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای و همچنین شرکت‌هایی که سرمایه ثبت شده آنها بیش از 10 هزار میلیارد ریال می‌باشد، ملزم به ارائه صورت های مالی بر مبنای استاندارد‌های بین المللی حسابداری و گزارشگری مالی (IFRS ) می باشند. هرچند در نگاه اول تعداد این شرکت ها اندک به نظر می رسد، ولی با بررسی بیشتر و نگاه به سابقه قبل این شرکت‌ها  مشاهده می شود که اکثر قریب به اتفاق آنها دارای شرکت‌های متعدد اقماری و فرعی هستند که در نتیجه در هنگام تهیه صورت‌های  مالی تلفیقی این شرکت های فرعی نیز عملاً ملزم به تهیه  صورت های مالی مطابق با استانداردهای پیش گفته شده خواهند  شد.

هرچند طی یک یا دو سال اخیر تعداد معدودی کلاس  آموزشی برای این استاندارد ها  برگزار شده است لیکن برخی مشکلات، چگونگی و کیفیت این گونه صورت ها را دچار چالش می‌کند که به منظور اتخاذ تصمیم و کنترل این موانع برخی از آنان، اختصاراً در ذیل توضیح داه می شود.

1. به گواه اکثر فعالان در حرفه حسابداری و حسابرسی کارکنان این بخش ( هچون سایر بخش ها) از ضعف اساسی در مهارت زبان انگلیسی رنج می برند حال آنکه به منظور خبره شدن در استانداردهای بین المللی نیاز به مهارت در درک مطالب تخصصی حسابداری به زبان انگلیسی می‌باشد.

2. استاندارد های بین المللی، شامل 41 استاندارد حسابداری بین المللی (IAS) که حدوداً 13 مورد از آنها حذف یا جایگزین شده اند، همچنین این استانداردها شامل 16 استاندارد گزارشگری مالی (IFRS) می باشد که هر یک از این استاندارد ها دارای راهنمای کاربرد جداگانه نیز می باشند.

از مجموع موارد گفته شده در بالا تنها 13 مورد از IAS  ها طی ماه اخیر ترجمه گردیده و در دسترس عموم قرار گرفته است. همچنین حدود 6 مورد از IFRS  ها نیز قبلاً ترجمه و در دسترس قرار دارد.

3-به موجب اعلام سازمان بورس شرکت هایی که صورت های مالی بر مبنای IFRS  تهیه می کنند ملزم به تهیه صورت های مالی بر اساس استاندارد های ایران نیز می باشند، حال آنکه به موجب مفاد ماده 272 قانون         مالیات های مستقیم و همچنین آیین نامه تحریر دفاتر، شرکت ها ملزم به کارگیر های استاندارد های حسابداری مصوب می باشند، و باید گزارش حسابرس را به انضمام صورت های مالی منطبق با دفاتر شرکت به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نمایند. همچنین به موجب الزام جامعه حسابداران رسمی ایران گزارشات حسابرسی باید بر اساس دفاتر قانونی شرکت تهیه شود و به کارگیری استاندارد های بین المللی گاهی موجب صدور اسناد حسابداری مغایر با الزامات استاندارد حسابداری ایران خواهد شد که این امر ممکن است موجب مشروط و یا حتی مردود شده گزارش حسابرسان به دلیل انحراف از استاندارد حسابداری ایران شود.

4-به گواه مشاوران مالی و اقتصادی بسیاری از شرکت های خارجی، که پس از مرتفع شدن تحریم‌های تحمیلی به منظور سرمایه گذاری به کشور آمده اند، ریسک های مترتب بر محیط اقتصادی به نحو مناسبی افشاء و اندازه گیری و کنترل نمی شود از جمله ریسک مالی شامل ریسک بازار ( ریسک نرخ ارز، قیمت، ریسک جریان نقدی و ارزش منصفانه نرخ بهره) ریسک اعتباری، ریسک نقدیندگی و غیره.

به ادعای برخی از آنان نحوه ارائه اطلاعات بر اساس مبانی 20 یا 30 سال گذشته می‌باشد و به روز نشده است. از جمله علل عدم افشاء و یا افشاء نا صحیح ریسک‌ها، نبود کارشناسان خبره و مکفی برای محاسبه و مدیریت ریسک بنگاه های اقتصادی می باشد.

در پایان هر چند  رسیدن به نقطه مطلوب و جهانی شدن و جذب سرمایه گذاران خارجی راهی پر فراز و نشیب می‌نماید، لیکن گریز ناپذیر و الزامی است. این امر همت حسابداران و یاری و همراهی مدیران بنگاههای اقتصادی را می طلبد که الزام سازمان بورس و اوراق بهادار موجب کمک و تسریع این دوره گذار خواهد بود.

همچنین پیشنهاد می شود به منظور تسریع و هماهنگی بیشتر سازمان ها و ارگان‌های موثر با لحاظ راهکار های قانونی، کمیته ای متشکل از نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل گردد که کلیه مصوبات این کمیته لازم اجراء برای سازمان های مطبوع باشد که این امر گامی بسیار موثر در اجرایی نمودن استانداردهای بین المللی خواهد بود.

نویسنده: محمد نوحی
حسابرس و کارشناس ارشد مالی

کد خبر : ۴۴۵۴۳۶