خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در پاسخ به خبرنگار ایلنا:

عده‌ای نمی‌خواهد مناطق آزاد توسعه یابد / مصوبه نمایندگان برای واگذاری مناطق آزاد مشکل حقوقی دارد

asdasd
کد خبر : ۴۴۳۶۲۶

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه عده‌ای با اهداف سیاسی نمی‌خواهند مناطق آزاد توسعه پیدا کنند، گفت: مصوبه اخیر نمایندگان مجلس مبنی بر واگذاری مناطق آزاد به وزارت اقتصاد مشکل حقوقی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فروزان در نشست خبری امروز با اشاره به تصویب ماده 27 برنامه ششم توسعه درباره واگذاری مناطق آزاد به وزارت اقتصاد اظهار داشت: این مصوبه مجلس با فرمایشات مقام معظم رهبری مغایرت دارد.

وی افزود: طبق اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه حوزه عمل مناطق آزاد یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی مورد تاکید مقام معظم رهبری است حال اینکه با واگذاری این مناطق به وزارت اقتصاد عملکرد مناطق آزاد تضعیف خواهد شد.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه بحرانی‌ترین نکته ماده 27 برنامه ششم توسعه ضعیف شدن جایگاه مناطق آزاد است، گفت: به طور قطع این واگذاری انگیزه سرمایه‌گذاران برای ورود به پروژه‌های مناطق آزاد را از بین می‌برد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در تمام دنیا مناطق آزاد به سمت ثبات قانون می‌روند، ادامه داد: در حال حاضر ترکیه 21 منطقه آزاد دارد که در تمام طول سال‌های گذشته هیچ یک از قوانین در این مناطق تغییر نکرده است. 

فروزان با بیان اینکه باید به سمت الگوهای جهانی پیش برویم و از وضع قوانین موازی و تغییر قوانین بپرهیزیم، افزود: در حال حاضر مدیران مناطق آزاد برای ارتباط با سایر دستگاه‌ها با بوروکراسی بسیار پیچیده‌ای مواجه هستند و با بسیاری از دستگاه‌ها به رغم اینکه تفویض اختیار انجام شده مشکل دارند حال اینکه این واگذاری می‌تواند مشکلات را بیشتر کند چنانچه در حال حاضر گمرک در منطقه آزاد ماکو دیگر از دستورات ما تبعیت نمی‌کند و مدعی است که ما به وزارت اقتصاد واگذار شده‌ایم و زیر مجموعه این وزارتخانه هستیم.

مدیرعامل منطقه ازاد ماکو با بیان اینکه هیچ دستگاهی مانند مناطق آزاد مورد نظارت و بررسی دستگاه‌های ناظر نیستند، گفت: در طول یک سال گذشته منطقه آزاد ماکو 13 بار توسط دیوان محاسبات اداری مورد بررسی قرار گرفته است این در حالی است که هیچ سازمان و دستگاهی چنین نظارت دقیقی انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات قانون اداره مناطق آزاد گفت: در حالی که نحوه اداره مناطق آزاد با مشکلات متعددی روبرو است و نواقص زیادی دارد بهتر بود که نمایندگان مجلس به اصلاح قوانین می‌پرداختند و نه اینکه مشکلات مناطق آزاد را بیشتر کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه از این پس چارت و جایگاه مناطق آزاد چگونه خواهد بود و آیا امکان رد این تصمیم نمایندگان مجلس وجود دارد، اظهار داشت: مجموعه مناطق آزاد با همین تشکیلات در صورت نهایی شدن مصوبه مجلس زیرمجموعه وزارت اقتصاد خواهد شد اما اینکه دبیر شورای عالی مناطق آزاد معاون وزیر اقتصاد شود هنوز مشخص نیست .

وی افزود: به طور قطع امکان رد این مصوبه مجلس وجود دارد چرا که این مصوبه از لحاظ قانونی مشکل دارد و تناقضات بسیار زیادی در آن دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عده‌ای نمی‌خواهند مناطق آزاد توسعه پیدا کند ، گفت:‌ معتقدم این تصمیمات سیاسی هستند و اینکه آقای زارع یکی از نمایندگان مجلس در تلویزیون به مدیران مناطق آزاد تهمت می‌زند که این مدیران پول می‌دهند تا به این جایگاه برسند درست نیست و با اهداف سیاسی این جریانات دنبال می‌شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به تعلل نمایندگان مجلس برای تصویب تاسیس 7 منطقه آزاد جدید گفت: جریاناتی نمی‌خواهند تعداد مناطق آزاد افزایش پیدا کند این در حالی است که این مناطق می‌توانند موجب رشد چرخ مرزهای کشورمان شوند.

وی ادامه داد: این چه قانونی است که اجازه نمی‌دهد مساحت مناطق آزاد بیشتر از هزار هکتار باشد در کجای دنیا چنین قوانینی به اجرا می‌رسد. مساحت کشورمان در حال حاضر یک میلیون و ششصد و 48 هزار کیلومتر است که سهم مناطق آزاد از آن 6 هزار کیلومتر است آیا این مساحت بسیار زیادی است که عده‌ای با افزایش آن مخالف هستند.

وی با اشاره به توسعه منطقه آزاد ماکو در طول سه سال گذشته گفت: در حالی که منطقه آزاد ماکو بدون هیچ ساختی تحویل گرفته‌ایم امروز می‌بینیم که فرودگاه این منطقه ساخته شده است و به زودی عملیاتی می‌شود. جاده‌های ترانزیتی این منطقه به سمت بازرگان تعریض یافته است به طوری که در گذشته این جاده ترانزیتی بسیار مهم وضعیت نامطلوبی داشت امروز چهار خطه شده است و صف کامیون‌ها به صفر رسیده این در حالی است که صف کامیون‌ها در مرز ترکیه حداقل 600 دستگاه کامیون است.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی سال آینده را 330 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم که 80 درصد آن به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد و برای تحقق آن ماهانه باید 24 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.

وی با تاکید بر ثبات قوانین برای جذب سرمایه‌گذاران گفت: اولین حرف را در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ثبات مقررات و قوانین می‌زند این در حالی است که به یکباره تصمیمات عوض می‌شود چنانچه پیش از این اعلام شد حداقل سرمایه برای تاسیس بانک خارجی در مناطق آزاد 30 میلیون دلار است و در مدت کوتاهی 10 پیشنهاد به ما از کشورهای خارجی رسید اما به یک باره با تغییر قوانین حداقل سرمایه به 150 میلیون دلار افزایش پیدا کرد و سرمایه‌گذاران هم از احداث بانک خارجی منصرف شدند و این تنها گوشه‌ای از مشکلات مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه فرودگاه منطقه آزاد ماکو از دهه فجر عملیاتی می‌شود، گفت: ترمینال اصلی این فرودگاه هم فروردین‌ماه به افتتاح می‌رسد و برای کل این مجموعه 120 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز